Insiderinformation, positiv resultatvarning: OP Gruppen höjer resultatutsikterna för 2024

OP Gruppen
Insiderinformation
Börsmeddelande 15.8.2024 kl. 14.00

I halvårsrapporten som publicerades 24.7.2024 uppskattades OP Gruppens rörelsevinst 2024 vara på en god nivå men ändå bli mindre än rörelsevinsten 2023.

OP Gruppens rörelsevinst uppgick till 2 050 miljoner euro år 2023. Enligt en ny uppskattning är OP Gruppens rörelsevinst 2024 på samma nivå som rörelsevinsten 2023. Uppskattningen bygger på att avkastningen från placeringsverksamheten och nedskrivningarna av fordringar utvecklats bättre än väntat under det gångna året.

Resultatutvecklingen förknippas fortfarande med betydande osäkerhetsfaktorer. De största osäkerhetsfaktorerna för OP Gruppens resultatutveckling gäller utvecklingen i omvärlden, förändringarna i ränte- och placeringsmiljön samt utvecklingen i nedskrivningar av fordringar.

OP Gruppens delårsrapport 1.1–30.9.2024 offentliggörs 31.10.2024.

OP Företagsbanken Abp
OP Andelslag
Piia Kumpulainen
Kommunikationsdirektör