Sydbanks delårsrapport – 1. halvår 2024

21. august 2024

Sydbanks delårsrapport – 1. halvår 2024

Hovedpunkter fra regnskabet for 1. halvår 2024

• Periodens resultat på 1.624 mio. kr. giver en egenkapitalforrentning på 22,4 pct. p.a. efter skat
  • Basisindtjening på 3.646 mio. kr. er 8 pct. højere end i samme periode i 2023
  • Handelsindtjening på 153 mio. kr. mod 186 mio. kr. i samme periode i 2023
  • Basisomkostninger på 1.659 mio. kr. mod 1.600 mio. kr. i samme periode i 2023
  • Basisresultat før nedskrivninger på 2.140 mio. kr. er 8 pct. højere end i samme periode i 2023
  • Nedskrivninger på udlån mv. udgør en udgift på 24 mio. kr.
  • Bankudlån stiger med 4,7 mia. kr., svarende til en stigning på 6 pct. i forhold til ultimo 2023
  • Egentlig kernekapitalprocent er på 17,7 og er faldet med 1,2 procentpoint i forhold til ultimo 2023

Administrerende direktør Mark Luscombe udtaler om resultatet:

• Det er glædeligt, at vi har præsteret et historisk højt halvårsresultat. Vi har i årets første 6 måneder løftet basisindtjeningen og den samlede indtjening fra rekordniveauet sidste år. Omkostningerne stiger med 4 pct. sammenlignet med sidste år. Bankens konstante fokus på at blive stadig mere effektiv medfører, at omkostningerne stiger mindre end effekten af de aftalte generelle lønstigninger og afskaffelsen af store bededag. Resultatet for 1. halvår 2024 er 9 pct. bedre end resultatet for samme periode sidste år og forrenter egenkapitalen med 22,4 pct., hvilket er på et meget tilfredsstillende niveau.

Som kommentar til udviklingen i forretningsomfanget siger Mark Luscombe:
-  Vi er tilfredse med at se, at den fortsatte effekt af vores stærke fokus på at yde værdiskabende rådgivning til vores kunder skaber vækst i forretningsomfanget på bankudlån, indlån og investeringsområdet. Bankudlånet stiger med 4,7 mia. kr. i 1. halvår, og indlån er tilbage på rekordniveauet som ved udgangen af 2023.

Bestyrelsesformand Lars Mikkelgaard-Jensen siger:

• I en tid hvor den makroøkonomiske usikkerhed forbliver høj på grund af det udfordrende geopolitiske klima, er det glædeligt, at banken fortsat er velkapitaliseret og robust. Pr. 30. juni 2024 udgør bankens egentlige kernekapitalprocent 17,7, hvilket er 6,0 procentpoint over kapitalkravet. Sydbank er dermed særdeles godt rustet til at navigere i usikkerheden og støtte vores kunder.

Forventninger til 2024

• Der forventes moderat vækst i dansk økonomi.
  • Resultatet efter skat forventes at være i intervallet 2.800-3.100 mio. kr.
  • Forventningen til resultatet er baseret på, at Danmarks Nationalbank i 2024 nedsætter indskudsbevisrenten med yderligere 0,50 procentpoint.
  • Forventningerne er forbundet med usikkerhed og afhænger af udviklingen på de finansielle markeder samt de makroøkonomiske forhold, der bl.a. kan påvirke niveauet for nedskrivninger.

Bankdirektør Jørn Adam Møller, tlf. 74 37 20 30
Pressechef Susanne Ingeman Faber, tlf. 26 29 11 29