HONKARAKENNE OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.6.2024

HONKARAKENNE OYJ        PUOLIVUOTISKATSAUS 2024         22.8.2024 klo 9:00

HONKARAKENNE OYJ PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1. – 30.6.2024

LIIKEVAIHTO JA LIIKETULOS LASKIVAT, TILAUSKANTA KASVOI 44 PROSENTTIA EDELLISESTÄ KATSAUSKAUDESTA

YHTEENVETO

Vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto laski 37 prosenttia ja oli 14,5 miljoonaa euroa (H1 2023: 23,0 miljoonaa euroa). Katsauskauden liiketulos jäi tappiolle -2,7 miljoonaa euroa (-0,1 miljoonaa euroa) ja tulos ennen veroja oli tappiolla -3,3 miljoonaa euroa (-0,5 miljoonaa euroa) huonon liikevaihtokertymän sekä kaudelle kohdistuneiden valuuttakurssitappioiden johdosta. Tilauskanta kasvoi 44 % edellisen vuoden joulukuun lopun tilanteesta (H2 2023 18,8 miljoonaa euroa) ja oli katsauskauden lopulla 27,0 miljoonaa euroa (28,0 miljoonaa euroa).

Tammikuu - kesäkuu 2024

• Honkarakenne-konsernin tammi-kesäkuun liikevaihto oli 14,5 miljoonaa euroa
    (H1 2023: 23,0 miljoonaa euroa). Liikevaihto laski edellisen vuoden vastaavaan jaksoon nähden 37 prosenttia.
  • Liiketulos oli tappiolla -2,7 miljoonaa euroa (-0,1). Oikaistu liiketulos oli -2,7 miljoonaa euroa (0,3). Vertailukauden oikaistu liiketulos sisältää muutosneuvotteluiden seurauksena syntyneitä kuluja 0,4 miljoonaa euroa.
  • Tulos ennen veroja oli -3,3 miljoonaa euroa (-0,5) ja oikaistu tulos ennen veroja oli -3,3 miljoonaa euroa (-0,1). Katsaus- ja vertailukauden tuloksia heikentää rahoituskuluihin kirjattu Japanin jenin epäsuotuisa valuuttakurssikehitys.
  • Osakekohtainen tulos oli -0,46 euroa (-0,08).
  • Konsernin rahoitusasema on hyvä, omavaraisuusaste oli 55,7 prosenttia (59,2) ja nettorahoitusvelat olivat -3,2 miljoonaa euroa (-6,8).

KONSERNIN AVAINLUVUT 1–6/2024 1–6/2023 1–12/2023
Liikevaihto, milj. euroa 14,5 23,0 46,3
Liikevoitto/-tappio, milj. euroa -2,7 -0,1 -0,1
Oikaistu liikevoitto, milj. euroa -2,7 0,3 0,3
Voitto/tappio ennen veroja, milj. euroa -3,3 -0,5 -0,3
Oikaistu voitto ennen veroja, milj. euroa -3,3 -0,1 0,2
Henkilöstön määrä keskimäärin 167 189 183
Henkilöstön määrä henkilötyövuosina keskimäärin 159 184 174
Tulos/osake, euro -0,46 -0,08 -0,04
Omavaraisuusaste, % 55,7 59,2 64,3
Oman pääoman tuotto, % -18,2 -2,7 -1,4
Oma pääoma/osake, euro 2,23 2,76 2,79
Nettovelkaantumisaste, % -24,6 -41,7 -18,2

Honkarakenne Oyj:n toimitusjohtaja Marko Saarelainen puolivuosikatsauksen yhteydessä:

”Konsernin katsauskauden liikevaihto sekä liiketulos laskivat merkittävästi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden. Lähdimme vuoteen erittäin matalalla tilauskannalla, joka yhdistettynä alkutalven maltilliseen tilauskertymään, loi meille haastavat lähtökohdat loppuvuodelle. Markkinatilanne ja talouden näkymät olivat alkuvuodesta heikot ja tämä loi epävarmuutta asiakkaisiin ja rakentamisen aloituspäätöksiin.

Vertailukauteen nähden kevään myynti osoittautui edellistä vuotta positiivisemmaksi, mutta kesällä nähtiin myynnin hiipuminen edellisvuoden kesäkuukausien tasolle.

Vientialueiden osalta Aasian kysyntä ja liikevaihto kehittyivät edelleen hyvin sekä projektiviennin ja kuluttajaliiketoiminnan osalta. Japanin tytäryhtiössä käynnistettiin ensimmäiset strategian mukaiset liiketoiminnan kehitystoimet sekä maajohtajan että markkinointipäällikön rekrytoinnit. Uusi maajohtaja aloittaa työnsä tytäryhtiössä kuluvan vuoden viimeisellä kvartaalilla.

Euroopassa aiemmin orastanut kysynnän piristyminen jäi erittäin vaisuksi. Euroopan ja erityisesti Saksan haastava taloudellinen suhdanne on vaikeuttanut liiketoimintaamme alueella.

Heikon alkuvuoden tilauskannan johdosta Karstulan tehtaan kapasiteetin käyttöaste jäi katsauskaudella matalalle tasolle. Tämän takia edellisenä vuonna aloitettuja lomautustoimenpiteitä jatkettiin sekä tuotannossa että toimihenkilöpuolella alkutalven, kevään ja osittain myös kesän ajan.

Strategisia kehityshankkeita on viety eteenpäin. Viennissä panostettiin myynti- ja jälleenmyyntiverkoston kehittämiseen ja myyntitoiminnan tukemiseen sekä uusien asiakkuuksien hankintaan. Asiakas 360 -hanketta edistettiin suunnitellusti ja loppukevään aikana käyttöönotettiin ensimmäinen valmistunut osakokonaisuus asiakashallintajärjestelmästä. Projektinseurantajärjestelmän viimeistely toteutetaan syksyyn mennessä.

Karstulan tuotantolaitoksella valmistuivat korvausinvestoinnit liimoittimen sekä uuden lamellihöylän osalta. Joulukuussa tehdyn päätöksen mukaisesti helmikuussa tilattiin uudet tuotantokoneet loppuvuodesta käyttöönotettavaan uuden painumattoman hirren tuotantolinjastoon. Kyseinen investointi on suuruudeltaan n. 1,7 miljoonaa euroa ja siihen on saatu investointitukipäätös Keski-Suomen ELY-keskukselta.

Ukrainan jälleenrakentaminen on suuri mahdollisuus suomalaiselle rakennus- ja pientaloteollisuudelle. Honkarakenne on aktiivisesti käynyt keskusteluja ukrainalaisten tahojen kanssa yksittäisten projektien toteuttamisesta. Venäjän aloittaman hyökkäyssodan mahdolliset käänteet tuovat tähän liiketoimintaan oman vaikeuskertoimensa.

Haastavassa suhdanteessa konsernin vahva tase ja hyvä rahoitusasema antavat meille mahdollisuuden kehittää toimintaa ja kohdata tulevien kuukausien oletettua hitaammin piristyvät markkinat. Asiakkaat, edustajat, yhteistyökumppanit ja henkilöstö voivat luottaa Hongan vahvaan markkina-asemaan ja toiminta- ja toimitusvarmuuteen.”

LIIKEVAIHTO

Honkarakenne-konsernin vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto laski 37 prosenttia ja oli 14,5 miljoonaa euroa (23,0 miljoonaa euroa).

Honkarakenne esittää liikevaihtotiedot jaoteltuna kahteen maantieteelliseen toimintasegmenttiin: Suomi ja Vienti. Alla on esitetty liikevaihto jaon mukaisena sekä vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon että vertailuvuoden liikevaihtotiedot.

Liikevaihdon maantieteellinen jakauma:

LIIKEVAIHDON KEHITYS
Liikevaihdon jakauma, % 1–6/2024 1–6/2023 1-12/2023
Suomi 73 % 65 % 69 %
Vienti 27 % 35 % 31 %
Yhteensä 100 % 100 % 100 %

Liikevaihto, milj. euroa 1-6/2024 1-6/2023 muutos 7-12/2023 1–12/2023
Suomi 10,6 14,9 -29 % 16,9 31,8
Vienti 3,9 8,1 -52 % 6,4 14,5
Yhteensä 14,5 23,0 37 % 23,3 46,3

Suomi sisältää myös aihiomyynnin ja prosessissa syntyneiden sivutuotteiden myynnin kierrätykseen. Vienti sisältää kaikki muut maat paitsi Suomen.

TILAUSKANTA

Konsernin tilauskanta jäi 4 prosenttia vertailukautta matalammalle tasolle ja oli 27,0 miljoonaa euroa (28,0 miljoonaa euroa). Edellisen vuoden joulukuun lopun tilanteeseen verrattuna tilauskanta kasvoi +44 %, jolloin se oli 18,8 miljoonaa euroa. Tähän vaikuttivat sekä kotimaan kuluttajaliiketoiminnan että projektiliiketoiminnan ja vientiprojektien piristynyt myynti edellisen vuoden ensimmäiseen ja erityisesti viimeiseen vuosipuoliskoon verrattuna.

Tilauskanta tarkoittaa tilauksia, joiden toimituspäivämäärä on seuraavan 24 kuukauden sisällä. Osassa tilauksia saattaa olla rahoitus- tai rakennuslupaehto.

TULOKSEN JA KANNATTAVUUDEN KEHITYS

Katsauskauden liiketulos jäi tappiolle -2,7 miljoonaa euroa (-0,1 miljoonaa euroa) ja tulos ennen veroja oli -3,3 miljoonaa euroa (-0,5 miljoonaa euroa). Oikaistu liiketulos heikkeni -3,0 miljoonaa euroa ja oli -2,7 miljoonaa euroa (+0,3 miljoonaa euroa). Oikaistu tulos ennen veroja oli -3,3 miljoonaa euroa (-0,1 miljoonaa euroa). Kertaluontoiset oikaisuerät sisälsivät 0,4 miljoonaa euroa muutosneuvotteluiden seurauksena vertailukaudelle kohdistuneita kulueriä, jotka syntyivät irtisanomisajan palkoista sekä muista irtisanomisiin liittyvistä kuluista.

Negatiiviseen tuloskehitykseen vaikutti vertailukautta merkittävästi pienempi liikevaihtokertymä, vähentyneiden tuotantomäärien aiheuttamat lisäkustannukset sekä myös rahoituserien jenimääräiset arvostustappiot. Katsauskauden aikana henkilöstökustannuksia on osittain pystytty sopeuttamaan henkilöstön lomautuksilla niissä toiminnoissa, joissa henkilöstö ei ole kaikilta osin osallistunut strategisten kehityshankkeiden edistämiseen.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Katsauskauden lopussa Honkarakenteen rahoitusasema oli hyvä. Konsernin omavaraisuusaste oli 55,7 % (59,2 %) ja nettovelkaantumisaste -24,6 % (-41,7 %). Konsernin nettorahoitusvelat olivat -3,2 miljoonaa euroa (-6,8 miljoonaa euroa), joten konsernin likvidit varat ylittivät rahoitusvelat. Konsernin likvidit varat olivat 6,9 miljoonaa euroa (10,5 miljoonaa euroa). Lisäksi konsernilla on 3,0 miljoonan euron (3,0 miljoonaa euroa) shekkitililimiitti, mikä ei ollut käytössä katsauskaudella eikä edellisvuonna.

Konsernin käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 0,7 miljoonaa euroa (0,6 miljoonaa euroa) ilman IFRS 16 -standardin mukaisia käyttöoikeusomaisuuseriä. Katsauskauden investoinnit kohdistuvat pääosin Karstulan tehtaan liimoittimen ja lamellihöylän korvausinvestointien käyttöönottojen viimeistelytöihin sekä alkuvuonna käynnistetyn painumattoman hirren tuotantolinjaston korvausinvestointiin. Syksyllä käynnistetty Asiakas 360 -hankkeen investointi valmistuu kokonaisuudessaan syksyllä, jolloin asiakashallintajärjestelmän lisäksi käyttöönotetaan myös projektinseurantajärjestelmä.

TUOTTEET JA MARKKINA-ALUEET

Hongan mallistoa uudistetaan ja kehitetään markkinakohtaisen asiakasymmärryksen pohjalta. Katsauskaudella keskityttiin malliston toteutuksen osalta asumisen laatuun ja kestävyyteen pidemmällä tähtäimellä. Mallisto herättelee katsomaan asumista kestävimmin silmin, sitä millainen vaikutus valinnoilla on terveyteen ja ympäristöön vuosiksi eteenpäin.

Hongan uuden muuntojoustavan malliston hirsitalot joustavat ja kasvavat elämän mukana. Muuntojoustavat mallit on suunniteltu niin, että ne mahdollistavat monenlaisia variaatioita elää eri näköistä elämää ilman että elämäntilanteiden muuttuessa tarvitsisi rakentaa tai ostaa uutta ja luopua sisäilmaltaan terveestä, luonnonmukaisesta ja kestävästä hirsitalosta.

Keväällä lanseerattiin kotimaan, että Ruotsin markkinoille uusi Rock ja Star mallisto, jossa uuden ajan maisemamökit tehokkailla neliöratkaisuillaan mahdollistavat riittävät makuutilat oleskelutiloineen ja samalla kokoavat useamman sukupolven viettämään yhteistä vapaa-aikaa.

Lanseerauksen yhteydessä esiteltiin vapaa-ajan rakentamiseen energiaa ja asumisen kustannuksia säästävä Honka Säästö -ratkaisu, joka mahdollistaa vesitekniikalla ja mukavuuksilla varustetun lomarakennuksen kylmäksi laskemisen talvikaudella, kun rakennusta ei käytetä ja tämän ansiosta saadaan merkittävät säästöt lämmityskustannuksissa.

Hongan toiminta on sertifioitu ISO 9001 -laatustandardin ja ISO 14001 -ympäristöstandardin mukaisesti.

Suomessa liikevaihto jäi edellisen vuoden vastaavan ajankohdan nähden 29 prosenttia pienemmäksi ja oli 10,6 miljoonaa euroa (14,9 miljoonaa euroa). Liikevaihdon lasku on seurausta edellisvuoden heikosta tilauskertymästä kotimaan erittäin haasteellisessa rakentamisen toimintaympäristössä.

Katsauskaudella projektirakentamisen liikevaihto jäi vertailukautta pienemmäksi. Uudet kertyneet tilaukset olivat merkittävästi kasvussa ja osa näistä alkuvuoden aluehanke- ja hoivarakentamisen uusista sopimuksista on loppukevään ja kesän aikana edenneet eteenpäin rakentamisvaiheeseen.

Kotimaan tämänhetkiseen markkinatilanteeseen ja olemassa olevaan kysyntää vastaamaan Honka toi keväällä uuden Rock ja Star malliston, joka käsittää sekä vapaa-ajan asuntoja, saunoja ja aittoja. Mallisto mahdollistaa kohtuuhintaisen rakentamisen vapaa-aikaan tehokkailla ja toimivilla neliöratkaisuilla.

Kuluttajaliiketoiminnan puolella vapaa-ajankohteiden kysyntä on suotuisassa nousussa, kun taas omakotitalojen kysyntä on pysynyt hiljentyneiden asuntomarkkinoiden ja vähäisen rakentamisen myötä matalana.

Kotimaan kysynnän sekä kertyvien uusien tilausten arvioidaan nousevan edellisvuotta korkeammalle tasolle ja markkinoilla olevan taantuman kääntyvän hitaasti suotuisempaan suuntaan. Mikäli käännettä epävarmuuden osalta ei tapahdu vuonna 2025, se vaikuttaa negatiivisesti vapaa-ajan sekä erityisesti omakotitalorakentajien aloituspäätöksiin ja uusiin tilauksiin.

Viennissä liikevaihto jäi edellisen vuoden vastaavan ajankohtaan nähden 52 prosenttia ja oli 3,9 miljoonaa euroa (8,1 miljoonaa euroa). Liikevaihdon lasku on seurausta edellisvuoden heikosta tilauskertymästä hyvin haasteellisessa markkinatilanteessa. Katsauskauden kysyntä piristyi edellisvuodesta hyvin vaihtelevasti eri vientialueiden osalta. Kysyntää ja aihioita on eri kokoisille hankkeille edellistä vuotta enemmän, päätöksen tekoajat ovat kuitenkin pitkittyneet. Kokonaisuudessa saadut tilaukset olivat vertailukautta suuremmat.   Edelleen on epävarmuutta millä aikavälillä kysyntä toteutuu ja johtaa uusin tilauksiin ja toimituksiin.

Viennin suurimmat yksittäiset toimitukset muodostuivat projektiliiketoiminnan loma-asuntojen toimituksista Aasian alueilla sijaitseviin vapaa-ajanviettokeskuksiin sekä Japanin tytäryhtiön kautta myytyihin kuluttajaliiketoiminnan toimituksiin. Lisäksi Keski-Aasian uuden edustajan toimituskaupat ovat edenneet hyvin pystytysvaiheeseen.

Japanin tytäryhtiön osalta käynnistettiin ensimmäiset strategian mukaiset liiketoiminnan kehitystoimet sekä maajohtajan että markkinointipäällikön rekrytoinnit.

Katsauskaudella Aasian projektiviennin kysyntä ja liikevaihto kehittyivät vientialueiden osalta edelleen positiivisesti. Sen sijaan aiemmin orastanut kysynnän piristyminen Euroopan alueella jäi erittäin vaisuksi. Kysyntään vaikuttavat edelleen korot ja rahoituksen saatavuus sekä inflaatio ja rakentamisen korkeat kustannukset.

Viennissä panostetaan tulevan malliston kehitykseen, asiakkuuksien hankintaan sekä asiakastapaamisiin ja alueellisten maahantuoja- ja edustajatoiminnan tukemiseen. Tukholmaan avattiin tammikuussa Hongan uusi myyntitoimisto.

STRATEGIA 2022–2024

Vuoden 2024 loppuun ulottuvan strategian päämääränä on vahvistaa Honkarakenne Oyj:n asemaa Suomen suurimpana puurakennusten viejänä maailmalle. Vientivetoisen strategian avulla konserni hakee strategiakaudella liikevaihdon kasvua painopisteen ollessa kannattavuudessa. Kannattavuustavoitteiden taustalla on prosessitehokkuus, jossa samalla parannetaan asiakas- ja työntekijäkokemusta.

Honkarakenne-konsernin visiona on olla ekologisen ja terveellisen asumisen johtava toimija valituilla markkina-alueillamme. Konsernin missio on parantaa ihmisten elämisen ja asumisen laatua.

Honkarakenteen strategiset tavoitteet vuosille 2022–2024 ovat seuraavat:

• Viennin kasvattaminen fokusoimalla ja allokoiden resurssit valituille markkina-alueille
  • Asiakas- ja työntekijäkokemuksen kautta parempaan kannattavuuteen
  • Vastuullisin, terveys ja tulevaisuus edellä

Strategian toteuttamiseksi konsernin avaintoiminnoissa on valmistuneiden hankkeiden lisäksi käynnissä vielä eri vaiheissa olevia strategian etenemistä tukevia selvitys- ja kehityshankkeita. Strategiakaudella muuttuneen markkinatilanteen johdosta panostuksia on kohdennettu myynnin kasvattamiseen ja kannattavuuden parantamisen hankkeisiin. Asiakaskokemuksella kannattavasti kasvuun -muutosohjelman myötä on pystytty takaamaan laadukkaampi asiakaskokemus ja kannattavampi liiketoiminta. Viennin eri fokusmarkkinoilla on käynnissä yhteistyökumppaneiden ja jakelukanavien uudistamista koskevia hankkeita sekä henkilöstöresursointiin tehtävät lisäpanostukset.

Honkarakenne toteaa, että se ei pidä pitkän aikavälin tavoitteita markkinaohjeistuksena millekään yksittäiselle strategiakauden vuodelle.

VASTUULLISUUS

Vastuullinen liiketoiminta on keskeinen osa Honkarakenteen strategiaa. Konsernissa kehitetään jatkuvasti tuotantoa, palveluita ja mallistoa terveellisemmän, ekologisemman ja laadukkaamman asumisen mahdollistamiseksi. Valintoja ohjaa vastuu ihmisten ja luonnon elinvoimasta. Vastuullisuusohjelma ”Rakennamme tulevaisuutta” pohjautuu tunnistettuihin toimintaympäristön muutoksiin, eettisiin periaatteisiin, henkilöstön ja muiden sidosryhmien tunnistettuihin odotuksiin ja asiakasymmärrykseen konsernin päämarkkinoilla. Vastuulliset hankinnat ja ekologinen tuotanto ovat liiketoiminnan ytimessä, ja Honkarakenteella kehitetään jatkuvasti talojen terveellisyyttä ja turvallisuutta.

Osana Honkarakenteen vastuullisuusohjelmaa emoyhtiö käyttää kaikissa omissa toimipisteissään 100 % uusiutuvalla energialla tuotettua alkuperätakuin varmennettua sähköä, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/kWh.

Lisäksi Honkarakenne edistää vastuullisuutta myös erilaisten tuoteratkaisujensa kautta. Katsauskaudella lanseeratun Rock ja Star malliston yhteydessä tuotekehityksestä tuotiin markkinoille Honka Säästö -ratkaisu, joka mahdollistaa sekä veden että lämmön turvallisen katkaisemisen asuintiloista. Ratkaisulla mökki voi jäädä talvikaudeksi asuintilojen osalta kylmäksi ilman vaaraa vesiputkien jäätymisestä tai laitteiden vahingoittumisesta. Hirsi hengittävänä rakenteena mahdollistaa vastuullisen rakentamisen ja Honka säästö ratkaisulla myös sähkön säästämisen.

HONKA-BRÄNDI

Honka-brändin ydin on pohjoisen läheisessä luontosuhteessa ja suomalaisessa onnellisuudessa. Hongan keltainen on toivon ja ilon väri. Honka auttaa jokaista asiakasta toteuttamaan juuri itselleen tärkeät unelmat, ja Hongalla on kunnia välittää pohjolan metsien elinvoimaa.

TOIMINNAN KAUSILUONTEISUUS

Honkarakenne toimii alalla, jossa on havaittavissa kausiluonteisuutta. Etenkin kotimaassa rakentaminen painottuu kesäkaudelle ja siksi toimituksia on enemmän kesällä ja syksyllä kuin talvikaudella. Voimassa olevat markkina- ja kysyntätilanteet huomioiden konserni pyrkii tasaamaan kausiluonteisuutta erityisesti vientitoiminnalla. Katsauskaudella konsernin markkinatilanne oli sen kaikilla alueilla edelleen haasteellinen.

TUTKIMUS- JA KEHITTÄMISTOIMINTA

Konsernin tutkimus- ja kehitysmenot olivat tammi-kesäkuussa 0,3 miljoonaa euroa (0,3 miljoonaa euroa), mikä oli 1,8 % (1,2 %) liikevaihdosta.

Katsauskaudella jatkettiin suuriin ja julkisiin rakennuksiin soveltuvien tuoteratkaisujen kehittämistä ja Honka MultiStorey™ hirsikerrostalomanuaalin viimeistelyä. Manuaali tarjoaa ohjeet ja konseptin siitä, miten tehdään turvallinen ja vähähiilinen hirsirakenteinen asuinkerrostalo. Ratkaisuja voidaan soveltaa asuinkerrostalojen lisäksi myös muihin rakennustyyppeihin kuten toimistoihin, kouluihin ja hotelleihin.

Hongan kehityshankkeiden tavoitteena on lisätä puun käyttöä rakentamisessa ilmastotavoitteiden edistämiseksi. Puu on uusiutuva raaka-aine ja puurakentaminen on osa metsien kestävää käyttöä.

Konserni ei ole tilikaudella aktivoinut kehitysmenoja.

HENKILÖSTÖ

Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä henkilötyövuosina mitattuna oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 159 (184) henkilöä. vähennystä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden oli 25 henkilöä. Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä työsuhteiden perusteella mitattuna oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 167 (189) henkilöä.

Kysynnän vähäisyyden johdosta emoyhtiö on muutosneuvotteluista saamiensa valtuutuksen nojalla lomauttanut henkilöstöään lyhyt- tai pidempiaikaisilla lomautuksilla. Vertailukaudella muutosneuvottelut johtivat lomautusten lisäksi myös henkilöstön irtisanomisiin. Näistä toimenpiteistä aiheutuneita henkilöstö- ja muita kuluja kohdistui vertailukaudelle yhteensä 0,4 miljoonaa euroa.

Konsernin emoyhtiön hallitus päätti helmikuun kokouksessaan palkita henkilöstöä henkilöstörahaston sääntöjen puitteissa tilikauden 2023 toteutuneen hyvin kehittyneen työturvallisuuden perusteella. Nämä palkkiot maksettiin henkilöstörahastoon rahaston piiriin kuuluville henkilöille yhtiökokouksen jälkeen huhtikuussa.

Maaliskuussa emoyhtiön hallitus päätti kokouksessaan osakepohjaisen kannustinjärjestelmän 2024–2026 aloittamisesta. Järjestelmän tarkoituksena on sitouttaa avainhenkilöt yhtiön tavoitteisiin ja luoda kannustimia osakkeenomistajien arvon kasvulle. Suoriteperusteinen osakepalkkio-ohjelma 2024–2026 koostuu 3 vuoden ansaintajaksosta ja ansaintajaksoon sovellettavat suoritusmittarit ovat liikevaihto ja liiketulos-%.

JOHTORYHMÄ

Katsauskaudella konsernin johtoryhmän muodostivat toimitusjohtaja Marko Saarelainen, tuotantojohtaja Juha-Matti Hanhikoski, tuotejohtaja Eino Hekali, talousjohtaja Maarit Jylhä, Suomen liiketoimintajohtaja Petri Perttula ja vientijohtaja Maarit Taskinen.

HONKARAKENNE OYJ:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS, HALLITUS JA TILINTARKASTAJAT

Honkarakenne Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Honkarakenteen Tuusulan toimipisteessä 18.4.2024. Yhtiökokous vahvisti emoyhtiön ja konsernin tilinpäätöksen, hyväksyi palkitsemisraportin sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vuodelta 2023. Yhtiökokous päätti, että 31.12.2023 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa. Yhtiökokous päätti, että vapaan oman pääoman rahastosta jaetaan pääoman palautusta 0,09 euroa osakkeelta. Pääoman palautus on maksettu osakkeenomistajille huhtikuun lopussa.

Emoyhtiön hallitukseen valittiin uudelleen Arto Halonen, Timo Kohtamäki, Maria Ristola, Kari Saarelainen ja Antti Tiitola. Hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Timo Kohtamäki. Samassa kokouksessa hallitus päätti, että se ei perusta valiokuntia.

Tilintarkastajaksi valittiin uudelleen tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy, päävastuullisena tilintarkastajana Osmo Valovirta, KHT.

HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Varsinainen yhtiökokous päätti 18.4.2024, että hallitukselle myönnetään valtuutus hankkia omia B-osakkeita enintään 400.000 kappaletta emoyhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla. Lisäksi yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta tai maksuttomasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutuksen nojalla hallitus voi antaa uusia osakkeita ja/tai luovuttaa emoyhtiön hallussa olevia vanhoja B-osakkeita enintään yhteensä 1.500.000 kappaletta sisältäen myös ne osakkeet, jotka voidaan antaa erityisten oikeuksien nojalla. Nämä molemmat valtuutukset ovat voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka kuitenkin enintään 30.6.2025 saakka.

OSAKKEET, OSAKEPÄÄOMA JA OMAT OSAKKEET

Katsauskaudella Honkarakenne Oyj:n osakemäärä on yhteensä 6 211 419 osaketta, josta A-lajin osakkeita on 300 096 ja B-lajin osakkeita 5 911 323 kappaletta. Yhtiön osakepääoma ei muuttunut ja oli 9 897 936,00 euroa. Kukin B-lajin osake tuottaa yhden (1) äänen ja A-lajin osake kaksikymmentä (20) ääntä, joten Honkarakenteen kaikkien osakkeiden tuottama äänimäärä katsauskaudella oli yhteensä 11 913 243 ääntä.

Honkarakenteen B-lajin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n Small Cap -listalla kaupankäyntitunnuksella HONBS. Noteeratun B-osakkeen vuoden ylin kurssi oli 3,50 euroa ja alin kurssi oli 2,88 euroa. Katsauskauden päätöskurssi oli 3,10 euroa. Osakekannan markkina-arvo katsauskauden päättyessä oli 18,3 miljoonaa euroa. Noteeratun B-lajin osakkeiden vaihto oli 0,7 miljoonaa euroa ja vaihdon määrä 0,2 miljoonaa osaketta.

Honkarakenne ei ole hankkinut eikä luovuttanut katsauskaudella omia osakkeitaan. Katsauskauden lopussa emoyhtiön hallussa on omia B-lajin osakkeita 321 052 kappaletta hankintahinnaltaan 1 186 556,34 euroa. Omien osakkeiden osuus Honkarakenteen kaikista osakkeista on 5,17 % ja kaikista äänistä 2,69 %. Omien osakkeiden hankintameno vähentää sekä emoyhtiön että konsernin vapaata omaa pääomaa.

LIPUTUKSET

Katsauskauden aikana ei ole vastaanotettu liputusilmoituksia.

HALLINNOINTI- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄ

Honkarakenne Oyj noudattaa Suomen Arvopaperimarkkinayhdistyksen antamaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia 2020. Hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä saa lisää tietoa yhtiön verkkosivuilta osoitteesta www.honka.fi.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Honkarakenteen riskit ja epävarmuustekijät liittyvät konsernin ja sen asiakkaiden toimintaympäristön negatiivisiin muutoksiin, raaka-aineiden ja komponenttien kustannusten nousuun, näiden saatavuuteen ja kokonaistoimitusketjujen sekä rahtitoimitusten toimivuuteen. Mikäli toimintaympäristössä kysyntä vähenee nykytasosta ja kustannukset pysyvät korkealla tasolla, sillä olisi merkittäviä vaikutuksia konsernin tuloskehitykseen.

Konsernin toimintaympäristön taloudellinen epävarmuus heijastuu negatiivisesti yritysten ja kuluttajien luottamukseen. Taloudellisia riskejä lisäävät edelleen kuluttajien luottamus omaan talouteen ja huoli työllisyystilanteesta, sahaava inflaatio, korot sekä rahoituksen saatavuus.

Venäjän aloittaman hyökkäyssodan epävarmuuden kestoa ja kaikkia vaikutuksia liiketoimintaan on vaikea arvioida. Venäjän markkina-alueelta menetetyn tilauskannan korvaaminen muilta vientimarkkinoilta voi pitkittyä tai olla epävarmaa nykyisessä maailmanmarkkinatilanteessa. Jos sota pitkittyisi taikka laajenisi tai Israelin käymä sota leviäisi muualle Lähi-itään, voisi näillä olla olennaisen haitallinen vaikutus konsernin liiketoimintaan, taloudelliseen asemaan ja liiketoiminnan tulokseen. Tällä hetkellä Lähi-Idän epävakaisuus vaikuttaa pidentyneisiin toimitusaikoihin ja korkeampiin rahtikustannuksiin, kun Aasian alueelle suuntautuvat vientitoimitukset siirretään pidemmille reiteille pois Suezin kanavalta. Pitkittyessä tällä saattaa olla negatiivinen heijastusvaikutus kannattavuuteen sekä uusiin tilauksiin.

Taseessa olevien erien arvostus perustuu johdon tämän hetken arvioihin. Mikäli näihin arvioihin tulee muutoksia, saattaa sillä olla vaikutuksia yhtiön tulokseen.

RAPORTOINTI

Tämä tiedote sisältää tulevaisuuteen suuntautuneita lausumia, jotka perustuvat tällä hetkellä yhtiön johdon tiedossa oleviin oletuksiin sekä johdon tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin. Vaikka johto uskoo, että tulevaisuuteen suuntautuneet oletukset ovat perusteltuja, mitään varmuutta ei ole siitä, että kyseiset oletukset osoittautuvat oikeiksi.

Puolivuosikatsausta ei ole tilintarkastettu ja esitetyt luvut ovat tilintarkastamattomia.

Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan jaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita.

Honkarakenne noudattaa raportoinnissaan Euroopan arvopaperiviranomaisen (ESMA) suositusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista (APM). Vaihtoehtoisella tunnusluvulla tarkoitetaan taloudellista tunnuslukua, joka on muu kuin IFRS-normistossa määritelty tai nimetty taloudellinen tunnusluku. Tästä käytetään termiä ”oikaistu”. Oikaisueriksi yhtiö luokittelee sellaiset merkittävät liiketapahtumat, joiden katsotaan vaikuttavan eri raportointikausien väliseen vertailuun. Tällaisia ovat muun muassa merkittävät uudelleenjärjestelykulut, merkittävät arvonalentumistappiot tai niiden peruutukset, merkittävät omaisuuserien luovutusvoitot ja –tappiot tai muut tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavat merkittävät tulot tai kulut.

Tämä puolivuosikatsaustiedote on laadittu IAS 34 -standardia noudattaen. Puolivuosikatsausta tulee lukea yhdessä vuoden 2023 tilinpäätöksen kanssa. Puolivuosikatsausta laadittaessa on noudatettu samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessä 2023 lukuun ottamatta 1.1.2024 tai sen jälkeen voimaan tulleita standardeja ja tulkintoja. 1.1.2024 voimaan tulleet uudistetut standardit ja tulkinnat eivät ole vaikuttaneet merkittävästi katsauskaudella esitettyihin lukuihin.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Ei ole merkittäviä tapahtumia.

NÄKYMÄ VUODELLE 2024 (julkaistu 13.8.2024)

Honkarakenteen tulosohjaus vuodelle 2024 pidetään 13.8.2024 päivitetyn tulosohjauksen mukaisena. Honkarakenteen näkemyksen mukaan vuonna 2024 konsernin liikevaihto laskee aiemmasta tulosohjauksesta ja jää 38–44 miljoonaan euroon. Konsernin liiketulos laskee ja jää -2,2 – -0,8 miljoonaan euroon.

NÄKYMÄN PERUSTEET

Yhtiön näkemys vuoden 2024 kehityksestä perustuu olemassa olevaan tilauskantaan, saatuihin tilauksiin sekä näkemykseen toimintaympäristön ja markkinoiden hitaasta elpymisestä.

Epävarmuus taloustilanteen kehittymisestä, nykyiset korkotasot sekä rahoituksen heikentynyt saatavuus saattavat vaikuttavat kuluttaja- ja ammattirakentajien kysyntään sekä rakentamispäätösten tekemiseen negatiivisesti ja asettavat siten epävarmuutta uusien rakentamiskohteiden aloituksiin niin kotimaassa kuin myös yhtiön vientialueilla.

Yhtiö näkee, että merkkejä paremmasta on nähtävillä ja pahin pohjakosketus rakentamisen sektorilla olisi kotimaassa alan osalta jo koettu. Viennissä erityisesti Aasiassa ja Euroopan ulkopuolisessa projektiliiketoiminnassa kysyntä ja toimitukset ovat kohtuullisen suotuisessa kasvussa.

HONKARAKENNE OYJ

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Marko Saarelainen, puh. 040 542 0254, marko.saarelainen@honka.com tai
talousjohtaja Maarit Jylhä, puh. 040 594 4099, maarit.jylha@honka.com

Tämä ja aiemmat tiedotteet löytyvät yhtiön internetsivulta www.honka.fi/fi/sijoittajat/

Finanssivalvonta
www.honka.fi

Honkarakenne Oyj valmistaa Honka®-tuotemerkillään laadukkaita, terveellisiä ja ekologisia omakotitaloja, vapaa-ajan asuntoja ja julkisia rakennuksia suomalaisesta massiivipuusta. Yhtiö on toimittanut 90 000 rakennusta yli 50 maahan. Talopaketit valmistetaan Suomessa, yhtiön oma tehdas sijaitsee Karstulassa. Vuonna 2023 Honkarakenne-konsernin liikevaihto oli 46,3 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli 31 %. www.honka.fi

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA
milj. euroa 1-6/2024 1–6/2023 1–12/2023

Liikevaihto 14,5 23,0 46,3
Liiketoiminnan muut tuotot 0,2 0,2 0,6
Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden
varastojen muutos
0,5 -0,7 -1,2
Aineiden ja tarvikkeiden käyttö -10,2 -14,2 -30,7
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut -3,9 -5,0 -8,1
Poistot ja arvonalentumiset -1,1 -1,1 -2,2
Liiketoiminnan muut kulut -2,7 -2,4 -4,8
Liikevoitto/-tappio -2,7 -0,1 -0,1
Rahoitustuotot 0,0 0,1 0,1
Rahoituskulut -0,6 -0,4 -0,2
Osuus osakkuusyhtiöiden tuloksesta 0,0 0,0 0,0
Voitto/tappio ennen veroja -3,3 -0,5 -0,3
Tuloverot 0,6 +0,0 0,0
Katsauskauden voitto/tappio -2,7 -0,5 -0,2

Muut laajan tuloksen erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi:
Ulkomaisiin tytäryhtiöihin liittyvät muuntoerot 0,1 -0,0 0,2
Katsauskauden laaja tulos yhteensä -2,8 -0,5 0,0

Katsauskauden tuloksen jakautuminen
Emoyhtiön omistajille -2,7 -0,5 -0,2
Määräysvallattomille omistajille - - -
  -2,7 -0,5 -0,2
Katsauskauden laajan tuloksen jakautuminen
Emoyhtiön omistajille -2,8 -0,5 -0,0
Määräysvallattomille omistajille - - -
  -2,8 -0,5 -0,0
Emoyhtiön omistajille kuuluvasta katsauskauden tuloksesta laskettu osakekohtainen tulos:
laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa) -0,46 -0,08 -0,04
laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (euroa) -0,46 -0,08 -0,04

Yhtiöllä on kaksi osakesarjaa A-laji ja B-laji, joilla on erilainen oikeus osinkoon. B-lajin osakkeille maksetaan jaettavasta voitosta päältäpäin 0,20 euroa ja sen jälkeen maksetaan A-lajin osakkeille samoin 0,20 euroa, jonka jälkeen jäljellä oleva voitto jaetaan tasan kaikkien osakkeiden kesken.

KONSERNITASE

Varat
Pitkäaikaiset varat
Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet 12,4 12,2 12,2
Liikearvo 0,1 0,1 0,1
Muut aineettomat hyödykkeet 0,6 0,4 0,5
Osuudet osakkuusyhtiöissä 0,4 0,5 0,5
Saamiset 0,1 0,1 0,3
Laskennalliset verosaamiset 1,7 1,1 1,1
  15,3 14,4 14,6
Lyhytaikaiset varat
Vaihto-omaisuus 5,7 5,8 5,3
Myyntisaamiset ja muut saamiset 2,8 4,2 3,8
Verosaamiset 0,0 0,0 0,0
Muut rahoitusvarat   4,8 1,0
Rahavarat 6,9 5,8 5,3
  15,4 20,6 15,4
Varat yhteensä 30,7 35,0 30,0

Oma pääoma ja velat

Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
Osakepääoma 9,9 9,9 9,9

**) Muut rahoitusvarat - 4,8 1,0

KATSAUKSEN LIITETIEDOT

Laadintaperiaatteet

Tämä puolivuotiskatsaustiedote on laadittu IAS 34 -standardia noudattaen. Puolivuotiskatsaustiedotetta tulee lukea yhdessä vuoden 2023 tilinpäätöksen kanssa. Tilinpäätöstä laadittaessa on noudatettu samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessä 2023 lukuun ottamatta 1.1.2024 tai sen jälkeen voimaan tulleita standardeja ja tulkintoja.

Puolivuotiskatsaustiedotetta ei ole tilintarkastettu ja esitetyt luvut ovat tilintarkastamattomia.

Tiedotteessa esitetyt luvut on pyöristetty, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summasta.

Uudet standardit ja tulkinnat

1.1.2024 tai sen jälkeen voimaan tulleet uudistetut standardit ja tulkinnat eivät ole vaikuttaneet katsauskaudella esitettyihin lukuihin.

Vaihtoehtoiset tunnusluvut

Honkarakenne noudattaa raportoinnissaan Euroopan arvopaperiviranomaisen (ESMA) suositusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista (APM). Vaihtoehtoisella tunnusluvulla tarkoitetaan taloudellista tunnuslukua, joka on muu kuin IFRS-normistossa määritelty tai nimetty taloudellinen tunnusluku. Tämän vuoksi aikaisemman ilmaisun ”ilman kertaeriä” sijasta käytetään termiä ”oikaistu”. Oikaisueriksi yhtiö luokittelee sellaiset merkittävät liiketapahtumat, joiden katsotaan vaikuttavan eri raportointikausien väliseen vertailuun. Tällaisia ovat muun muassa merkittävät uudelleenjärjestelykulut, merkittävät arvonalentumistappiot tai niiden peruutukset, merkittävät omaisuuserien luovutusvoitot ja -tappiot tai muut tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavat merkittävät tulot tai kulut.

Honkarakenteen näkemyksen mukaan vaihtoehtoiset tunnusluvut antavat merkittävää Honkarakennetta koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille Honkarakenteen toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista ja ovat usein analyytikkojen, sijoittajien ja muiden tahojen käyttämiä. Oman pääoman tuotto, omavaraisuusaste, nettorahoitusvelat ja nettovelkaantumisaste (gearing) esitetään täydentävinä tunnuslukuina, sillä ne ovat yhtiön näkemyksen mukaan hyödyllisiä mittareita Honkarakenteen kyvystä saada rahoitusta ja maksaa velkojaan. Lisäksi bruttoinvestoinnit ja tutkimus- ja kehitysmenot antavat lisätietoja Honkarakenteen liiketoiminnan rahavirtaan liittyvistä tarpeista.

Segmentit

Honkarakenteella on kaksi maantieteellistä toimintasegmenttiä, jotka yhdistetään yhdeksi raportoitavaksi segmentiksi. Maantieteellisesti myynti jakautuu seuraavasti: Suomi ja Vienti. Johdon sisäinen raportointi vastaa IFRS-raportointia ja tästä syystä erillisiä täsmäytyksiä ei esitetä.

Muut liitetiedot

Lähipiiritapahtumat

Konsernin lähipiiri koostuu tytäryhtiöistä ja osakkuusyhtiöistä sekä yhtiön johdosta ja heidän vaikutusvaltayhtiöistään sekä Saarelaisten osakassopimuksen piiriin kuuluvista henkilöistä ja heidän määräysvaltayhtiöistään. Lähipiiriin kuuluva johto koostuu hallituksesta, toimitusjohtajasta ja yhtiön johtoryhmästä. Tavaroiden ja palveluiden hinnoittelu lähipiiriin kuuluvien kanssa perustuu markkinaehtoiseen hinnoitteluun.

Tilikauden aikana on tehty tavanomaisia liiketoimia lähipiiriin kuuluvien kanssa seuraavasti: lähipiirille on myyty 0,1 miljoonalla eurolla (0,1 miljoona euroa) ja lähipiiriltä on ostettu 0,2 miljoonalla eurolla (0,2 miljoona euroa) tavaroita ja palveluita. Puolivuotiskatsaus sisältää lähipiiriin kuuluville velkaa 0,0 miljoonaa euroa (0,0 miljoona euroa) ja saatavia lähipiiriin kuuluvilta 0,0 miljoonaa euroa (0,0 miljoona euroa). Lähipiiriin kuuluvista ei ole kirjattu luottotappioita vuonna 2024 tai vuonna 2023. Emoyhtiöllä on tilinpäätöshetkellä saatavia tytäryhtiöiltä 1,1 miljoonaa euroa (0,5 miljoona euroa), ja velkaa tytäryhtiöille 0,1 miljoonaa euroa (0,1 miljoona euroa).

KONSERNIN AINEELLISET HYÖDYKKEET
Hankintameno kauden alussa 55,4 52,6 52,6
Lisäykset 1,2 1,9 2,9
Vähennykset -0,1 -0,1 -0,1
Hankintameno kauden lopussa 56,5 54,4 55,4

Kertyneet poistot kauden alussa -43,1 -41,2 -41,2
Vähennysten kertynyt poisto 0,0 0,0 0,0
Tilikauden poisto -1,0 -1,0 -2,0
Kertyneet poistot kauden lopussa -44,2 -42,2 -43,1

Kirjanpitoarvo kauden alussa 12,2 11,4 11,4
Kirjanpitoarvo kauden lopussa 12,4 12,3 12,2

Omat osakkeet

Honkarakenne ei ole hankkinut eikä luovuttanut katsauskaudella omia osakkeitaan. Katsauskauden lopussa emoyhtiön hallussa on omia B-lajin osakkeita 321 052 kappaletta hankintahinnaltaan 1 186 556,34 euroa. Omien osakkeiden osuus yhtiön kaikista osakkeista on 5,17 % ja kaikista äänistä 2,69 %. Omien osakkeiden hankintameno on konsernitilinpäätöksessä kirjattu vähentämään omaa pääomaa.

KONSERNIN VASTUUSITOUMUKSET

Keskimääräinen
tilikaudella
5882 5 886 5 888

Bruttoinvestoinnit on esitetty ilman IFRS 16 -standardin mukaisia käyttöoikeusomaisuuseriä ja saatuja investointiavustuksia. Katsauskaudella investointeihin on kohdistunut avustuksia 0,2 Me. Vuonna 2023 ei ollut investointeihin kohdistuvia avustuksia.

Osakemäärät eivät sisällä konsernin hallussa olevia osakkeita.

Tunnuslukujen laskentakaavat

Tulos/osake:

Emoyhtiön omistajille kuuluva voitto/tappio

Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä keskimäärin

Oman pääoman tuotto-%:

Katsauskauden voitto/tappio x 100

Oma pääoma yhteensä, keskiarvo

Oma pääoma/osake:

Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma

Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä kauden lopussa

Omavaraisuusaste, %:

Oma pääoma yhteensä x 100