DIGITALIST GROUP –KONSERNIN PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2024

DIGITALIST GROUP –KONSERNIN PUOLIVUOSIKATSAUS 1.1.-30.6.2024 (Tilintarkastamaton)

YHTEENVETO

Huhtikuu – kesäkuu 2024 (vuoden 2023 vertailuluvut suluissa):

• Liikevaihto 4,0 milj. euroa (4,3 milj. euroa), laskua 6,8 %.
  • EBITDA -0,7 milj. euro (-0,6 milj. euroa), -18,2 % liikevaihdosta (-13,7 %).
  • EBIT -0,7 milj. euroa (-0,8 milj. euroa), -18,1 % liikevaihdosta (-18,1 %).
  • Katsauskauden tulos -1,5 milj. euroa (-1,2 milj. euroa), -37,6 % liikevaihdosta (-27,4 %).
  • Tulos per osake (laimennettu ja laimentamaton) -0,00 euroa (-0,00 euroa).

Katsauskausi tammikuu - kesäkuu 2024 (vuoden 2023 vertailuluvut suluissa):

• Liikevaihto 7,9 milj. euroa (8,9 milj. euroa), laskua 11,5 %.
  • EBITDA -1,1 milj. euroa (-0,9 milj.euroa), -14,4 % liikevaihdosta, (-10,3 %).
  • EBIT -1,3 milj. euroa (-1,3 milj.euroa), -17,0% liikevaihdosta (-15,0 %).
  • Katsauskauden tulos -2,6 milj. euroa (-2,0 milj.euroa), -32,4 % liikevaihdosta (-22,3%).
  • Tulos per osake (laimennettu ja laimentamaton) -0,00 (-0,00) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta -0,9 milj.euroa (-0,6 milj. euroa).
  • Henkilökunnan lukumäärä katsauskauden lopussa 127 (136), vähennystä 6,6 %.

Tulevaisuuden näkymät

Vuonna 2024 liikevaihdon odotetaan pysyvän samalla tasolla ja käyttökatteen (EBITDA) odotetaan kehittyvän positiivisesti verrattuna vuoteen 2023.

Toimitusjohtajan katsaus

Vuoden 2024 ensimmäinen puolivuotiskausi on tuonut Digitalist Groupille sekä haasteita että kasvumahdollisuuksia. Vaikka Suomen taloudellinen ympäristö on edelleen vaikea ja asiakkaat epäröivät käynnistää uusia hankkeita, Ruotsin toimintamme jatkaa kasvuaan. Ruotsin osuus liikevaihdosta on nyt 70 %, kun se viime vuoden vastaavana aikana oli 58 %.

Ensimmäisen puolivuotiskauden liikevaihto oli 7,9 milj. euroa, mikä tarkoittaa 11,5 %:n laskua vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Ruotsin toimintojen kehitys on osaltaan lieventänyt tätä vaikutusta. Meillä on ilo raportoida uusista kumppanuuksista ruotsalaisten avainasiakkaiden kuten FLIRin, Balderin, Essityn ja Getingen kanssa, jotka ovat vauhdittaneet kasvua tällä alueella.

Kun jätetään huomioimatta 2023 myydyn FutureLabin ja heinäkuussa 2023 hankitun Open Communicationsin vaikutukset, Ruotsin liiketoiminnan kokonaisliikevaihto kasvoi 6 %.

Vaikka vuoden 2024 ensimmäinen puolisko on ollut erityisesti Suomessa odotettua heikompi, strategiset toimenpiteet kuten kustannussäästöt ja konserniyhtiöiden yhteistyön tehostaminen alkavat tuottaa tulosta, mikä näkyy 0,3 miljoonan euron säästöinä henkilöstökuluissa ja muissa liiketoiminnan kuluissa verrattuna vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon.

Lisäksi Digitalist Open Cloud AB on nyt täydessä toimintavalmiudessa tarjoten Open Cloud Saas -ratkaisuja. Tämä on vahvistanut palveluvalikoimaamme ja asemoinut meidät hyvin tulevaan kasvuun SaaS-markkinoilla.

Haastavista olosuhteista huolimatta saimme Suomessa merkittäviä uusia projekteja VR:n, Kide Sciencen, Omena Hotelsin ja Pirhan kanssa. Nämä onnistumiset osoittavat, että pystymme säilyttämään kilpailukykymme myös vaikeina aikoina. Ruotsin liiketoiminnan hyvän kehityksen myötä olemme optimistisia siirtyessämme toiselle puolivuotiskaudelle.

Jatkossa keskitymme toiminnan tehostamiseen, Ruotsin tarjoamien kasvumahdollisuuksien hyödyntämiseen ja säilytämme johdonmukaisen lähestymistavan Suomen haasteiden hallinnassa. Haluan kiittää kaikkia työntekijöitämme omistautumisesta ja kovasta työstä tänä aikana. Yhdessä luomme vankan perustan Digitalist Groupin vahvemmalle tulevaisuudelle.

/ Toimitusjohtaja Magnus Leijonborg

SEGMENTTIRAPORTOINTI

Digitalist Group raportoi liiketoimintansa yhdessä segmentissä.

LIIKEVAIHTO

Toisella vuosineljänneksellä konsernin liikevaihto oli 4,0 milj. euroa (4,3 milj. euroa), mikä on 6,8% pienempi kuin edellisvuonna. Jatkuva yleinen taloudellinen epävarmuus näkyi liikevaihdossa myös toisella vuosineljänneksellä.

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 7,9 milj. euroa (8,9 milj. euroa), mikä oli 11,5% pienempi kuin edellisvuonna. Markkinaolosuhteet Suomessa ovat olleet haasteelliset. Suomen ulkopuolisen liikevaihdon osuus oli 70% (58%). Liikevaihto Suomessa laski, sillä taloudellisen epävarmuuden lisääntyminen teki asiakkaista varovaisempia uusien projektien aloittamisen suhteen. Sen sijaan Suomen ulkopuolella liikevaihto kasvoi Ruotsin liiketoiminnan yleisen kasvun ansiosta. FutureLab AB:n divestoinin ja Open Communications AB:n hankinnan nettovaikutus liikevaihtoon katsauskaudella on 0,1 milj. euroa verrattuna vertailukauteen.

TULOS

Toisella vuosineljänneksellä käyttökate (EBITDA) oli -0,7 milj. euroa (-0,6 milj. euroa), liiketulos (EBIT) oli -0,7 milj. euroa (-0,8 milj. euroa) ja tulos ennen veroja -1,5 milj. euroa (-1,1 milj. euroa). Myynnin heikkeneminen vaikutti negatiivisesti EBITDA:an. Tase-eristä kirjatut realisoitumattomat valuuttakurssivoitot paransivat rahoituseriä vertailukaudella. Toisen vuosineljänneksen tulos oli -1,5 milj. euroa (-1,2 milj. euroa), tulos per osake oli -0,00 euroa (-0,00 euroa).

Katsauskaudella EBITDA oli -1,1 milj. euroa (-0,9 milj. euroa), EBIT -1,3 milj. euroa (-1,3 milj. euroa) ja tulos ennen veroja -2,5 milj. euroa (-1,9 milj. euroa). Säästöt muissa liiketoiminnan kuluissa ja henkilöstökuluissa 0,3 milj. euroa paransivat käyttökatetta, mutta myynnin heikkeneminen vaikutti negatiivisesti. Liiketulokseen vaikutti tase-erien poistojen pieneneminen. Rahoituserät nettona olivat -1,2 milj. euroa (-0,6 milj. euroa). Business Finlandin perimättäjättämispäätös tuotekehityslainan 0,3 miljoonan euron osuudesta ja tase-eristä kirjatut realisoitumattomat valuuttakurssivoitot (0,2 milj. euroa) paransivat rahoituseriä vertailukaudella. Katsauskauden tulos oli -2,6 milj. euroa (-2,0 milj. euroa), tulos per osake oli -0,00 euroa (-0,00 euroa) ja liiketoiminnan rahavirta/osake oli -0,00 euroa (-0,00 euroa).

PÄÄOMAN TUOTTO

Konsernin oma pääoma oli -35,6 milj. euroa (-32,1 milj. euroa). Konsernin oma pääoma oli pääomalainat huomioiden -16,5 milj. euroa (-15,3 milj. euroa). Lisätietoa pääomalainoista löytyy katsauksen kohdassa: Tase ja rahoitus. Oman pääoman tuotto (ROE) oli negatiivinen. Sijoitetun pääoman tuotto (ROI) oli -89,7 (-19,4) prosenttia.

INVESTOINNIT

Merkittäviä investointeja ei ollut (0,0 milj. euroa).

TASE JA RAHOITUS

Taseen loppusumman oli 10,3 milj. euroa (10,8 milj. euroa). Omavaraisuusaste oli -345,1 % (-298,7 %).

Konsernin likvidit varat olivat katsauskauden lopussa 0,3 milj. euroa (1,0 milj.). Digitalist Open Tech AB:n (ent. Digitalist Sweden AB) vähemmistöosakkaat maksoivat 2023 1,4 milj. euron pitkäaikaisen velan Digitalist Group Oyj:lle, joka vaikutti vertailukauden rahavaroihin.

Konsernin taseessa korolliset velat olivat yhteensä 36,6 milj. euroa (35,1 milj. euroa) katsauskauden lopussa. Rahalaitoslainat sisältäen käytössä olevat pankkitililimiitit olivat 11,4 milj. euroa (11,3 milj. euroa). IFRS 16 leasingvelkoja oli 0,7 milj. euroa (1,2 milj. euroa).

Lähipiirilainoja oli yhteensä 24,5 milj. euroa (22,6 milj. euroa). Lisäys johtuu Turretilta erissä nostetusta lainasta, josta tiedotettu 31.10.2023. Vaihtovelkakirjalainojen yhteismäärä 30.6.2024 oli 3,9 milj. euroa (5,8 milj. euroa) ja pääomalainojen 19,1 milj. euroa (16,8 milj. euroa). Vaihtovelkakirjalainoista lyhytaikaisia oli 0,0 milj. euroa (5,8 milj. euroa). Muita lyhytaikaisia lähipiirilainoja ei ollut (0,0 milj. euroa). Muutokset johtuvat siitä, että vaihtovelkakirjalainoja on osittain muunnettu osakeyhtiölain 12 luvun mukaisiksi pääomalainoiksi, ja niiden eräpäivää on siirretty. Lisätietoa järjestelyistä löytyy katsauksen kohdassa: Lähipiiritapahtumat

RAHAVIRTA

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli katsauskaudella -0,9 milj. euroa (-0,6 milj. euroa), kehitykseen ovat vaikuttaneet edelleen heikko kannattavuus ja käyttöpääoman parantuminen. Myyntisaamisten kiertoajan lyhentämiseksi konserni myy osan suomalaisista ja ruotsalaisista myyntisaatavistaan.
LIIKEARVOT

Konsernin taseessa oli 30.6.2024 liikearvoa 5,3 milj. euroa (5,0 milj. euroa). Yhtiö on testannut liikearvot IAS 36:n mukaisesti tilanteessa 30.6.2024 ja todennut, että alaskirjaustarvetta ei ole.

HENKILÖSTÖ

Henkilöstön määrä oli katsauskauden aikana keskimäärin 125 (138) ja kauden lopussa 127 (136). Katsauskauden lopussa konsernin henkilöstöstä 55 henkeä (59) oli työsuhteessa Suomen yhtiöissä ja 72 (77) henkeä konsernin ulkomaisissa yhtiöissä.

OSAKKEET JA OSAKEPÄÄOMA

Vaihto ja kurssi

Katsauskauden yhtiön osakkeen ylin kurssi oli 0,02 (0,03) euroa, alin 0,01 (0,02) euroa ja päätöskurssi 30.06.2024 oli 0,01 (0,02) euroa. Katsauskauden keskikurssi oli 0,01 (0,02) euroa. Osakkeita vaihdettiin katsauskauden aikana 50 197 674 (30 821 647) kappaletta, mikä vastaa 7,24 (4,52) prosenttia osakkeiden lukumäärästä katsauskauden lopussa. Osakekannan markkina-arvo katsauskauden päätöskurssilla 30.06.2024 oli 5 270 072 (12 966 032) euroa.

Osakepääoma

Yhtiön rekisteröity osakepääoma oli katsauskauden alussa 585 394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 693 430 455 kappaletta. Kauden lopussa osakepääoma oli 585 394,16 euroa ja osakkeiden lukumäärä 693 430 455. Yhtiöllä on yksi osakesarja ja katsauskauden lopussa yhtiöllä on hallussaan omia osakkeita 7 664 943, 1,1% kaikista osakkeista.

Optio-ohjelmat 2021

Yhtiön optio-ohjelmaan 2021 kuuluvat optio-oikeudet on merkitty tunnuksilla 2021A1, 2021A2, 2021B1, 2021B2 ja 2021C1. Optio-oikeuksia annetaan yhteensä enintään 60 000 000 kappaletta ja ne oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 60 000 000 Yhtiön uutta osaketta. Optio-ohjelmaan kuuluvista optioista on jaettu 2021A1 ja 2021A2 –sarjaan kuuluvia optio-oikeuksia yhteensä 38 450 000 kappaletta. Jaetuista optioista 18 850 000 kappaletta ovat rauenneet, joten optio-ohjelman ehtojen perusteella on mahdollista merkitä enintään 19 600 000 kappaletta Yhtiön uusia osakkeita.

Katsauskauden päättymiseen mennessä allokoitujen optioiden teoreettinen kulu on noin 0,8 miljoonaa euroa, joka kirjataan kuluksi IFRS 2 mukaan vuosina 2021-2025. Kulukirjauksesta 0,1 miljoonaa euroa kohdistuu vuodelle 2024. Kulukirjauksella ei ole kassavirtavaikutusta.

Kuvaukset optio-ohjelmista on luettavissa yhtiön verkkosivuilta https://digitalist.global.

Osakkeenomistajat

Osakkeenomistajien lukumäärä 30.06.2024 oli 5 616 (5 611). Yksityishenkilöt omistivat 11,4 (10,6) prosenttia ja yhteisöt 88,6 (89,4) prosenttia. Hallintarekisteröityjä oli yhteensä 12,7 (3,0) prosenttia osakkeista.

MUUTOKSET KONSERNIRAKENTEESSA

Digitalist Open Tech AB myi 1.4.2024 osan IT- ja SaaS-liiketoiminnastaan Open Cloud AB:lle liiketoimintakauppana. Järjestelyn myötä Digitalist Open Tech AB:lle syntyi uusi tytäryhtiö, jossa on 15% vähemmistöomistus.

Digitalist Group myi sisäisesti kokonaan omistamansa tytäryhtiön Open Communications AB:n 31.5.2024 Grow AB:lle, joka on Digitalist Groupin 90% omistama tytäryhtiö. Kauppahinta oli 0,9 milj. euroa.

TILIKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Tilikauden päättymisen jälkeen ei ole ollut merkittäviä tapahtumia.

LÄHIPIIRITAPAHTUMAT JA JOHDON LIIKETOIMET

Digitalist Group Oyj:n oman pääoman vahvistaminen, vaihtovelkakirjalainojen muuntaminen osin oman pääoman ehtoisiksi lainoiksi

Yhtiön oman pääoman vahvistamiseksi Digitalist Group päätti 22.3.2024 käyttää Turret Oy Ab:n ja Holdix Oy Ab:n tarjoamaa oikeutta muuntaa yhteensä 1.907.175,40+korot 334.513,29 euroa Turretin ja Holdixin merkitsemistä vaihtovelkakirjalainojen 2021/3 ja 2021/4 pääomista ja koroista osakeyhtiölain 12 luvun mukaiseksi pääomalainaksi jäljempänä esitetyn mukaisesti.

Digitalist Group Oyj:n liikkeelle laskemien vaihtovelkakirjalainojen 2021/1, 2021/2, 2021/3, 2021/4 ja 2022/1 ehtojen muuttaminen

Turret Oy Ab:lle suunnatut vaihtovelkakirjalainat 2021/1, 2021/3 ja 2022/1

Digitalist Groupin varsinainen yhtiökokous 25.4.2024 päätti Turretin merkitsemien Vaihtovelkakirjalainojen 2021/1, 2021/3 ja 2022/1 Ehtojen muuttamisesta.

Digitalist Group Oyj:n ja Turret Oy Ab allekirjoittivat 26.4.2024 sopimukset Turretin merkitsemien Vaihtovelkakirjalainojen 2021/1, 2021/3 ja 2022/1 ja niihin liitettyjen osakeyhtiölain 10 luvun 1 pykälän 2 momentissa tarkoitettujen optio- tai muita erityisiä oikeuksia koskevien ehtojen muuttamisesta.

Eräpäivää siirrettiin 30.9.2026 saakka.

Holdix Oy Ab:lle suunnatut vaihtovelkakirjalainat 2021/2 ja 2021/4

Digitalist Groupin varsinainen yhtiökokous 25.4.2024 päätti Holdixin merkitsemien Vaihtovelkakirjalainojen 2021/2 ja 2021/4 Ehtojen muuttamisesta.

Digitalist Group ja Holdix Oy Ab allekirjoittivat 26.4.2024 sopimukset Holdixin merkitsemien Vaihtovelkakirjalainojen 2021/2 ja 2021/4 ja niihin liitettyjen osakeyhtiölain 10 luvun 1 pykälän 2 momentissa itarkoitettujen optio- tai muita erityisiä oikeuksia koskevien ehtojen muuttamisesta.

Eräpäivää siirrettiin 30.9.2026 saakka.

Pörssitiedotteet järjestelyistä ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://digitalist.global/investors/releases

MUITA TOISEN VUOSINELJÄNNEKSEN TAPAHTUMIA

Yhtiökokous 25.4.2024

Yhtiö piti 25.4.2024 varsinaisen yhtiökokouksen. Yhtiökokouksen pöytäkirja sekä päätökset ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla https://digitalist.global/investors/hallinnointi/yhtiökokous

Yhtiökokous päätti, että vuoden 2023 tilinpäätöksen osoittama tappio 4.575.895,22 euroa kirjataan yhtiön voitto-/tappiotilille eikä osakkeenomistajille jaeta osinkoa tilikaudelta 2023.

Yhtiökokous valitsi hallituksen varsinaisiksi jäseniksi Johan Almquistin, Paul Ehrnroothin, Peter Erikssonin, Esa Matikaisen ja Andreas Rosenlewin, sekä uutena jäseneä Magnus Wetterin. Hallitus valitsi yhtiökokouksen jälkeen 25.4.2024 pitämässään kokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi Esa Matikaisen sekä varapuheenjohtajaksi Andreas Rosenlewin. Hallitus päätti jatkaa tarkastusvaliokuntaa, jonka puheenjohtajaksi valittiin Esa Matikainen ja jäseniksi Peter Eriksson ja Magnus Wetter.

Hallitus arvioi puolivuosikatsauksen julkaisupäivänä tarkastusvaliokunnan jäsenten riippumattomuuden Hallinnointikoodin 2020 suositusten mukaisesti seuraavasti. Esa Matikainen ja Magnus Wetter ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävästä osakkeenomistajasta. Peter Eriksson on riippumaton yhtiöstä ja riippuvainen merkittävästä osakkeenomistajasta.

Yhtiökokous valitsi Yhtiön tilintarkastajaksi KPMG Oy Ab:n.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeanneista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta osakeannista sekä optio-oikeuksien ja muiden osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta tai kaikkien tai joidenkin edellä mainittujen yhdistelmistä yhdessä tai useammassa erässä seuraavin ehdoin:

Valtuutuksen nojalla annettavien yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden ja uusien osakkeiden määrä voi olla yhteensä enintään 346.715.227 osaketta, mikä vastaa 50:tä prosenttia yhtiön kaikista osakkeista varsinaisen yhtiökokouksen kutsuhetkellä.

Hallituksella on oikeus päättää em. valtuutuksen rajoissa kaikista osakeannin ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien ehdoista, kuten siitä, että merkintähinnan maksu voi tapahtua paitsi rahalla myös kuittaamalla merkitsijällä yhtiöltä olevaa saatavaa.

Hallituksella on oikeus päättää merkintähinnan merkitsemisestä joko osakepääoman korotukseksi tai kokonaan tai osittain sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Osakeanti ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antaminen voi tapahtua myös suunnatusti osakkeenomistajan etuoikeudesta poiketen, jos tähän on osakeyhtiölain mukainen yhtiön kannalta painava taloudellinen syy. Valtuutusta voidaan tällöin käyttää yrityskauppojen tai muiden yhtiön liiketoimintaan kuuluvien investointien rahoittamiseksi sekä konsernin vakavaraisuuden ylläpitämiseksi ja kasvattamiseksi ja kannustinjärjestelmän toteuttamiseksi.

Valtuutus on voimassa vuonna 2025 pidettävään varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2025 saakka.

Hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 69.343.000 oman osakkeen hankkimisesta tai pantiksi ottamisesta yhtiön jakokelpoisilla varoilla, mikä vastaa noin 10 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista varsinaisen yhtiökokouksen kutsuhetkellä. Hankkiminen voi tapahtua yhdessä tai useammassa erässä. Osakkeiden hankintahinta on enintään hankintahetkellä osakkeesta julkisessa kaupankäynnissä maksettava korkein hinta.

Omien osakkeiden hankinnan toteuttamisessa voidaan tehdä pääomamarkkinoilla tavanomaisia johdannais-, osakelainaus- tai muita sopimuksia lain ja määräysten puitteissa. Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään hankkimisesta muuten kuin osakkeenomistajien omistamien osakkeiden suhteessa (suunnattu hankkiminen).

Osakkeet voidaan hankkia käytettäväksi yrityshankintojen tai muiden yhtiön liiketoimintaan kuuluvien järjestelyiden toteuttamiseksi, yhtiön rahoitusrakenteen parantamiseksi tai muutoin edelleen luovutettavaksi tai mitätöitäväksi.

Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista osakkeiden hankkimiseen liittyvistä seikoista. Valtuutuksen on voimassa vuonna 2025 pidettävään varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2025 saakka.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotukset Turret Oy Ab:lle merkitsemien Vaihtovelkakirjalainojen 2021/1, 2021/3 ja 2022/1 ehtojen muuttamisesta muutoksitta.

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotukset Holdix Oy Ab:lle merkitsemien Vaihtovelkakirjalainojen 2021/2 ja 2021/4 ehtojen muuttamisesta muutoksitta.

Todettiin, että Yhtiössä on suoritettu 31.12.2023 päättyneen tilikauden jälkeen seuraavat toimenpiteet:

• Vaihtovelkakirjalainat 2021/3 ja 2021/4 on 22.3.2024 tiedotetun mukaisesti muunnettu osin osakeyhtiölain 12 luvun mukaisiksi pääomalainoiksi; ja
  • yhtiökokous on hallituksen ehdotusten mukaisesti päättänyt Vaihtovelkakirjalainojen 2021/1:n, 2021/2:n, 2021/3:n, 2021/4:n sekä 2022/1:n ehtojen muuttamisesta, mukaan lukien niiden eräpäivän siirroista 30.9.2026 saakka.

Todettiin, että edellä mainituilla toimilla on tuettu ja tuetaan Yhtiön tasetta ja vakavaraisuutta.

Päätettiin hyväksyä Yhtiön hallituksen esitys, ettei välittömästi toteuteta muita toimenpiteitä Yhtiön taloudellisen aseman tervehdyttämiseksi, mutta yhtiö arvioi aktiivisesti muita mahdollisuuksia ja keinoja Yhtiön taloudellisen aseman tukemiseksi.

Pörssitiedotteet ovat luettavissa yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://digitalist.global/investors/releases

RISKIENHALLINTA JA LÄHIAJAN EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ

Digitalist Group Oyj:n riskienhallinnan tavoitteena on varmistaa yhtiön toimintojen häiriötön jatkuvuus ja kehittyminen sekä tukea yhtiön asettamien liiketoiminnallisten tavoitteiden toteutumista ja yhtiön arvon kasvattamista. Riskienhallinnan organisoinnista, prosessista sekä tunnistetuista riskeistä on tarkempia tietoja yhtiön verkkosivuilla https://digitalist.global.

Yhtiön tulos on ollut tappiollista tehdyistä tehostamistoimista huolimatta. Tappiollisella tuloksella on välitön vaikutus yhtiön käyttöpääoman sekä rahoituksen riittävyyteen. Riskiä hallitaan ylläpitämällä valmiutta erilaisiin rahoitusratkaisuihin. Yhtiössä pyritään jatkuvasti arvioimaan ja seuraamaan liiketoiminnan vaatimaa rahoituksen määrää, jotta yhtiöllä olisi tarpeeksi likvidejä varoja toiminnan rahoittamiseksi ja erääntyvien lainojen takaisinmaksuun. Mahdolliset häiriöt rahoitusjärjestelyissä heikentäisivät Digitalist Groupin taloudellista asemaa.

Yhtiön on tällä hetkellä riippuvainen ulkopuolisesta rahoituksesta, jota on hankittu pääasiassa sen lähipiiriin kuuluvilta yhtiöiltä ja rahoituslaitoksilta. Digitalist Groupin kyky rahoittaa toimintojaan ja pienentää velkojen määrää riippuu useista tekijöistä, kuten liiketoiminnan rahavirrasta sekä velkarahoituksen ja oman pääoman rahoituksen saatavuudesta, eikä voi olla varmuutta siitä, että tällaista rahoitusta on saatavilla tulevaisuudessa. Ei voi olla varmuutta myöskään pidemmällä aikavälillä siitä, että Digitalist Group pystyy saamaan lisää velkaa tai uudelleen rahoittamaan nykyiset velkansa hyväksyttävillä ehdoilla tai ollenkaan. Vuoden 2024 aikana käydyt neuvottelut lähipiirin erääntyvien vaihtovelkakirjalainojen järjestelyistä saatiin päätökseen, ja eräpäivää jatkettiin syksyyn 2026 asti. Vaihtovelkakirjalainat muunnettiin osin osakeyhtiölain 12 luvun mukaisiksi pääomalainoiksi vuonna 2024, mikä vahvistaa yhtiön omaa pääomaa.

Avainasiakkuuksissa tapahtuvilla muutoksilla voi olla huomattava vaikutus Digitalist Group:n toimintaan, tuloksentekokykyyn ja taloudelliseen asemaan. Mikäli jokin suurimmista asiakkaista siirtäisi ostonsa Digitalist Group:lta sen kilpailijoille tai muuttaisi voimakkaasti toimintamalliaan, mahdollisuudet korvaavan asiakasvolyymin löytymiseen lyhyellä ajanjaksolla olisivat rajoitettuja.

Konsernin liiketoiminta koostuu pääosin yksittäisistä asiakassopimuksista, jotka ovat usein verrattain lyhytkestoisia. Uusien projektien aloitusajankohtien ja laajuuden ennustaminen on aika ajoin haastavaa samalla, kun kulurakenne suurelta osin on luonteeltaan kiinteä. Edellä mainitut seikat voivat aiheuttaa ennakoimatonta vaihtelua liikevaihdossa ja sen kautta kannattavuudessa. Osan konsernin liiketoiminnasta muodostavat kiinteähintaiset toimitukset. Kiinteähintaisiin asiakastoimituksiin liittyy ajallinen ja sisällöllinen riski. Tätä riskiä pyritään hallitsemaan sopimus- ja projektijohtamisen välinein.

Konsernin toimialan tietyistä asiantuntijoista on markkinatilanteesta riippumatta pula. Vaikka konsernin toimialalla toisinaan vallitseva aggressiivinen rekrytointipolitiikka on hieman lieventynyt, henkilöstön kilpailijoille siirtymisen riskiä on edelleen olemassa. Ei ole olemassa takeita yhtiön mahdollisuuksista pitää nykyinen henkilöstö palveluksessaan ja palkata kasvun ylläpitämiseksi uutta henkilöstöä. Jos Digitalist Group menettää merkittävästi nykyistä henkilöstöään, voi siitä aiheutua vaikeuksia toteuttaa loppuun nykyisiä projekteja ja hankkia uusia. Tällä voi olla epäedullinen vaikutus Digitalist Groupin liiketoimintaan, liiketoiminnan tulokseen ja taloudelliseen asemaan.

Kustannusinflaatio on hellittänyt vuoden takaiseen verrattuna, mutta saattaa edelleen aiheuttaa palkankorotuspaineita, jolloin kustannusten seurannan tärkeys korostuu entisestään. Rahoituskustannuksiin korkojen muutoksilla ei ole suurta välitöntä vaikutusta, koska pääosa Yhtiön veloista on kiinteäkorkoista. Yhtiön rahalaitoslainojen 1 prosentin korkotason nousu vaikuttaisi korkokustannuksiin nostavasti vuositasolla n. 0,1 miljoonaa euroa.

Konsernin liikevaihdosta suuri osa laskutetaan muuna kuin euroina, pääosin Ruotsin kruunuissa. Valuuttakurssien muutoksiin liittyvää riskiä voidaan hallita eri toimenpitein, mm. nettopositioimalla ja valuuttasuojaussopimuksin. Vuosina 2024 ja 2023 konsernilla ei ole ollut suojaussopimuksia.

Konsernilla on taseessaan liikearvoa, johon kohdistuu alaskirjausriski siinä tapauksessa, että konsernin kassavirran tulevaisuuden tuotto-odotukset laskevat joko sisäisten tai ulkoisten tekijöiden takia. Liikearvo testataan puolivuosittain ja myös muulloin, jos tarvetta ilmenee.

Yleinen taloudellinen epävarmuus ja alhaiset kasvuennusteet yhtiön avainmarkkinoilla vaikuttivat konsernin liiketoimintaan katsauskaudella, mutta tulevaa vaikutusta jatkossa on vaikea arvioida. Geopoliittinen epävarmuus saattaa vaikuttaa joidenkin konsernin asiakkaiden liiketoimintaan ja sitä kautta välillisesti myös konsernin liiketoimintaan. Konsernilla ei ole liiketoimintaa Venäjällä tai Ukrainassa.

PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITTEISTA JA STRATEGIASTA

Digitalist Group tavoittelee pitkällä aikavälillä vähintään 10 prosentin liikevoittotasoa. Pitkän aikavälin tavoitteiden saavuttamiseksi Digitalist Group pyrkii kasvamaan kansainvälisesti ja kannattavasti muotoilemalla uutta ajattelua, palveluita ja teknologiaratkaisuja eri toimialoille. Näitä toimialoja ovat muun muassa teknologiateollisuus, energiateollisuus, liikenne ja logistiikka sekä kuluttajapalvelut yksityisellä ja julkisella sektorilla. Digitalist Group keskittyy strategiassaan palvelu- ja ratkaisuliiketoimintansa syventämiseen, sekä käyttäjä- ja käyttötutkimuksen, brandingin, designin ja teknologian saumattomaan yhdistämiseen.

SEURAAVA KATSAUS

Johdon osavuotinen selvitys 1-9/2024 julkaistaan perjantaina 25.10.2024.

DIGITALIST GROUP OYJ

Lisätietoja antaa:
Digitalist Group Oyj
- Toimitusjohtaja Magnus Leijonborg, puh. +46 76 315 8422, magnus.leijonborg@digitalistgroup.com
- Hallituksen puheenjohtaja Esa Matikainen, puh. + 358 40 506 0080, esa.matikainen@digitalistgroup.com

Jakelu:

C:        Sijoitetun vapaan pääoman rahasto
D:        Muuntoero
E:        Kertyneet voittovarat
F:        Emoyhtiön omistajille kuuluva oma pääoma yhteensä
G:        Määräysvallattomien omistajille kuuluva osuus

Valuuttakurssi muutosten vaikutus -18 -41 0
Rahavarat kauden lopussa 308 1 041 893

Osavuosikatsauksen laadintaperiaatteet

Tämä osavuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti. Osavuosikatsauksessa on noudatettu samoja laadintaperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin vuoden 2023 tilinpäätöksessä. 1.1.2024 voimaan tulleilla IFRS-standardeihin tehdyillä uudistuksilla ei ole merkittävää vaikutusta esitettyihin lukuihin.

Osavuosikatsauksen laatiminen IFRS-standardien mukaisesti edellyttää yhtiön johdolta sellaisten arvioiden ja oletusten käyttämistä, jotka vaikuttavat taseen laadintahetken varojen ja velkojen sekä katsauskauden tuottojen ja kulujen määriin. Lisäksi joudutaan käyttämään harkintaa laatimisperiaatteiden soveltamisessa. Koska arviot ja olettamukset perustuvat raportointihetken näkemyksiin, ne sisältävät riskejä ja epävarmuustekijöitä. Toteumat voivat poiketa tehdyistä arvioista ja oletuksista.

Alkuperäinen tiedote on suomenkielinen. Englanninkielinen tiedote on käännös alkuperäisestä.

Tiedotteen luvut on pyöristetty, joten yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summaluvusta. Puolivuosikatsastus on tilintarkastamaton.

Toiminnan jatkuvuus

Konsernin tuloskehitys on jatkunut tappiollisena ja rahoitustilanne on ollut ajoittain haastava. Puolivuosikatsaus on kuitenkin laadittu toiminnan jatkuvuuden periaatteen mukaisesti. Oletus toiminnan jatkuvuudesta perustuu johdon arvioon ja mm. seuraaviin asioihin:

• Kustannussäästöohjelmat paransivat konsernin kannattavuutta vuonna 2023. Henkilöstökulut ja liiketoiminnan muut kulut pienenivät katsauskauden aikana 0,3 milj. euroa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kauteen ja kustannusrakenne on nyt kevyempi.
  • Lisäksi vuonna 2024 käynnistettyjen kustannussäästöohjelmien vaikutukset antavat lisäsäästöjä toisella vuosipuoliskolla 2024 ja näkyvät lähes täysimääräisinä vuonna 2025.
  • Konserni on tunnistanut uusia kasvun alueita ja on vahvistamassa markkina-asemaansa Ruotsissa, minkä uskotaan vaikuttavan positiivisesti myynnin kehittymiseen.
  • Neuvottelut vuoden 2024 aikana erääntyvien lähipiirin vaihtovelkakirjalainojen järjestelyistä saatiin päätökseen 2024 ja eräpäivää jatkettiin syksyyn 2026 asti.
  • Vaihtovelkakirjalainat muunnettiin osin osakeyhtiölain 12 luvun mukaisiksi pääomalainoiksi 2024.

Puolivuosikatsauksen julkistamishetkellä yhtiö arvioi, että sen käyttöpääoma riittää seuraavan 12 kuukauden tarpeisiin pääomistajan tarvittaessa tarjoama tuki huomioiden.

Liikearvon arvonalentumistestaus

Digitalist Group suoritti liikearvon arvonalentumistestauksen 30.06.2024. Liikearvo on kohdistettu yhdelle kassavirtaa tuottavalle yksikölle. Liikearvon testauksissa ei todettu liikearvon alaskirjaustarvetta.

Testattavan omaisuuden käyttöarvo ylitti testattavan määrän 1,3 milj. eurolla. Liikearvon määrä katsauskauden lopun taseessa on 5,3 milj. euroa.

Yhtiö testaa liikearvoaan omaisuuden käyttöarvoon perustuen. Osavuosikatsauksen 30.6.2024 yhteydessä tehdyssä testauksessa kassavirtaennusteen ennustejakso koostui ennusteesta ajalle 2024-2028.
Ennusteperiodilla 2024-2028 aikana uskotaan päästävän keskimäärin 14 prosentin kasvuun, samalla kun odotetaan markkinakasvua konsernin toimialoilla ja digitalisoitumisen laajentuvan yhä suurempaan osaan liike-elämää. Tehdyt tehostamistoimenpiteet ja strategiset rekrytoinnit muodostavat vankan perustan kasvulle. Käyttökateprosentin (EBITDA%) ennustetaan nousevan 7%:iin vuonna 2026 ja 12%:iin ennustejakson lopussa, keskimäärin 7% ennusteperiodin aikana.

Menetelmässä testattavia varoja verrataan niiden tuottamaan rahavirtaan valitulla aikajaksolla, huomioiden diskonttokorko ja ennustejakson jälkeisten rahavirtojen kasvukerroin. Diskonttokorkona on käytetty 11,4%:n korkokantaa (11,0%). Ennustejakson jälkeisiä rahavirtoja laskettaessa kasvukertoimena on käytetty 2,35%:a. Terminaalikauden arvoa laskettaessa on käytetty ennustejakson painotettua keskimääräistä liikevoittoprosenttia.
Laskelmissa käytettyjen yksittäisten oletusten negatiivinen muutos voisi johtaa liikearvon alaskirjaustarpeeseen. Herkkyysanalyysin mukaan, liikevaihdon keskimääräisen kasvun jääminen alle 11 % ennustejakson ajan voisi johtaa alaskirjaukseen, mikäli kiinteä kulurakenne ei muuttuisi. EBITDAn jääminen alle 6 % ennustejakson ajan tai WACC:n kasvu yli 14 %:n voisi johtaa alaskirjaustarpeeseen.

TUNNUSLUKUJA

Tulos/osake, EUR laimennettu -0,00 -0,00 -0,01
Tulos/osake, EUR -0,00 -0,00 -0,01
Omapääoma/osake, EUR -0,05 -0,05 -0,05
Liiketoiminnan rahavirta/osake, EUR laimennettu -0,00 -0,00 -0,00
Liiketoiminnan rahavirta/osake, EUR -0,00 -0,00 0,00
Sijoitetun pääoman tuotto, % -89,7* -19,4 -27,8
Oman pääoman tuotto, % neg. neg. neg.
Liiketulos/liikevaihto, % -17,0 -15,0 -10,2

Yhteensä 36 606 35 146 35 747

TUNNUSLUKUJEN LASKENTAPERIAATTEET

Käyttökate/EBITDA = Tulos ennen korkoja, veroja, poistoja