Orionin yhteistyökumppani Bayer hakee Yhdysvalloissa kolmatta indikaatiota darolutamidille, josta on tullut kautta aikain ensimmäinen miljardin euron myynnin saavuttanut Orion-lähtöinen tuote

ORION OYJ
SIJOITTAJAUUTINEN
26.9.2024 KLO 11.00

Orionin yhteistyökumppani Bayer on jättänyt suun kautta otettavaa androgeenireseptorin estäjää darolutamidia koskevan täydentävän uuden lääkehakemuksen (supplemental new drug application, sNDA) Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto FDA:lle. Bayer hakee hyväksyntää darolutamidin käytölle yhdessä tavanomaisen hormonaalisen hoidon ADT:n (androgen deprivation therapy) kanssa potilailla, joilla on levinnyt hormonisensitiivinen eturauhassyöpä (mHSPC). Hakemus perustuu vaiheen III ARANOTE-tutkimuksen tuloksiin, jotka osoittivat, että darolutamidi yhdessä ADT-hoidon kanssa pienensi merkitsevästi (46 prosentilla) syövän etenemisen (kuvantamalla todettu) tai kuoleman riskiä verrattuna lumelääkkeen ja ADT-hoidon yhdistelmään potilailla, joilla on levinnyt hormonisensitiivinen eturauhassyöpä.

Darolutamidi on jo hyväksytty levinnyttä hormonisensitiivistä eturauhassyöpää sairastavien potilaiden hoitoon tuotenimellä Nubeqa® yhdessä ADT-hoidon ja kemoterapian (dosetakseli) kanssa yli 80 markkinalla ja etäpesäkkeettömän kastraatioresistentin eturauhassyövän (nmCRPC) hoitoon potilailla, joilla on suuri riski syövän leviämiseen, yli 85 maassa ympäri maailmaa. Orion ja Bayer kehittävät yhdessä darolutamidia.

Bayer on myös kertonut, että syyskuussa 2024 Nubeqa®-tuotteen kuluvan vuoden markkinamyynti ylitti miljardin euron rajan, mikä tekee darolutamidista kautta aikain ensimmäisen Orion-lähtöisen tuotteen, joka on saavuttanut tämän merkittävän virstanpylvään.

”Tämä on historiallinen saavutus Orionille ja jälleen yksi osoitus tutkimus- ja kehitystyömme vuosia jatkuneesta korkeasta laadusta. Nykyisen suoritustason jatkuessa darolutamidin tulevaisuus näyttää kirkkaalta. Sekä kliininen kehitysputkemme että tutkimusputkemme ovat myös vahvistuneet viime aikoina. Tämän kehityksen myötä parannamme todennäköisyyksiä sille, että pystymme vastaamaan potilaiden moninaisiin tarpeisiin ja tuomaan uusia innovatiivisia lääkkeitä markkinalle tulevaisuudessa”, toteaa Orionin toimitusjohtaja Liisa Hurme.

Yhteyshenkilö:
Tuukka Hirvonen, sijoittajasuhteet, Orion Oyj

Puh. +358 10 426 2721

Julkaisija:
Orion Oyj
Orionintie 1A, 02200 Espoo
www.orion.fi

Orion on suomalainen yli satavuotias lääkeyhtiö - hyvinvoinnin rakentaja, joka toimii maailmanlaajuisesti. Kehitämme, valmistamme ja markkinoimme ihmis- ja eläinlääkkeitä sekä lääkkeiden vaikuttavia aineita. Orionilla on laaja alkuperäislääkkeiden, geneeristen lääkkeiden sekä itsehoitotuotteiden valikoima. Lääketutkimuksemme ydinterapia-alueet ovat syöpäsairaudet ja kipu. Orionin kehittämiä alkuperäislääkkeitä käytetään muun muassa syöpien, neurologisten sairauksien sekä hengityselinsairauksien hoidossa. Orionin liikevaihto vuonna 2023 oli 1 190 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti vuoden lopussa noin 3 600 henkilöä. Orionin A- ja B- osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.