Panaxia ansöker om konkurs

Kristianstad, 2012-09-05 08:55 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Panaxias styrelse har idag, på egen begäran, ansökt om konkurs. Omständligheterna kring Panaxia inverkar på Sparbanken 1826, men är inte av den omfattning att den påverkar bankens verksamhet eller prognosen för årets resultat, som beräknas bli högre än i fjol.

Ända sedan Sparbanken 1826 sålde uppräkningsverksamheten, Bankservice Syd, till Panaxia har banken haft ett strategiskt ägande i Panaxia för att säkerställa kontantflödet och kontrollen över bankens kontanthantering såsom serviceboxuppräkning och automatservice. Efter vårens och sommarens turbulens har banken ökat sitt ägande på grund av övertagande av pant för skydd av fordran.

Sedan det blev känt att två ledande befattningshavare i Panaxia delgivits misstanke om bokföringsbrott och förskingring har Panaxias ledning och delar av styrelsen bytts ut och en plan för nystart har tagits fram. Genom två styrelseposter har Sparbanken 1826, sedan i juni 2012, agerat för att stabilisera bolaget och en extra stämma har utlysts för att bl a besluta om en nyemission.

Ytterligare allvarliga brister har nu framkommit och bolagets styrelse gör därför bedömningen att det inte finns förutsättningar för att driva företaget vidare. Panaxias styrelse har därför idag, på egen begäran, ansökt om konkurs.

- Det är alltid olyckligt när placeringar eller kreditgivning inte går som planerat, men det är en del av en banks verksamhet. Det är dock viktigt att tredje part inte påverkas och vi har därför aktivt agerat för att säkerställa att Sparbanken 1826 kunder inte drabbas av Panaxias konkurs, säger Bo Bengtsson, VD i Sparbanken 1826.

Omständigheterna kring Panaxia inverkar naturligtvis på Sparbanken 1826, men är inte av den omfattning att den påverkar bankens verksamhet eller prognosen för årets resultat, som beräknas bli högre än i fjol.

Om Sparbanken 1826
Sparbanken 1826 har en affärsvolym på 56 miljarder och drygt 300 anställda, telefonbank och 20 kontor i Skåne och Blekinge. Banken är Sveriges äldsta sparbank och den största sparbanken inom Sparbankernas Riksförbund. Verksamheten utgår från det personliga mötet och en helhetssyn för att utveckla och trygga kundernas ekonomi.

Bo Bengtsson, VD, 044-13 83 15 eller 0703-16 83 15

Panaxia ansöker om konkurs.pdf