Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2013

Omorganisation, fortsatt tillväxt i Tyskland och förvärv av bolag inom bemanning och rekrytering

APRIL – JUNI

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen minskade 4% till 9,5 (9,9) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till -1,1 (2,0) MSEK. Resultatet i perioden har påverkats av kostnader för TV-reklam med ca 0,8 MSEK.
  • Rörelsemarginalen minskade till -11,4% (20,0).
  • Resultat efter skatt minskade till -1,7 (1,5) MSEK.
  • Resultat per aktie minskade till -0,09 (0,08) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till -0,2 (1,7) MSEK.

JANUARI - JUNI

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen minskade 8% till 20,5 (22,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till -1,7 (5,9) MSEK.
  • Rörelsemarginalen minskade till -8,1% (26,8).
  • Resultat efter skatt minskade till -2,5 (4,4) MSEK.
  • Resultat per aktie minskade till -0,12 (0,22) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till -3,1 (3,0) MSEK.

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Årsstämman den 6 maj 2013 beslutade i enlighet med styrelsens förslag att inte lämna någon utdelning till aktieägarna för räkenskapsåret 2012.
  • NetJobs Group AB har förvärvat samtliga aktier i bolaget Hotell & Restaurang Bemanning Sverige AB och har därmed bildat ett nytt affärsområde inom rekrytering & bemanning. Förvärvet genomfördes i maj 2013 och finansieras dels med egna medel, dels med en riktad apportemission till säljarna av Hotell & Restaurang Bemanning Sverige AB. En extra bolagsstämma den 24 juni 2013 beslutade att bifalla styrelsens förslag om nyemission av 750 000 aktier för ovan förvärv.
  • Niklas Eriksson tillträde tjänsten som VD den 27 maj 2013 och ersatte Hristos Kitsos. Niklas Eriksson är en av grundarna till Hotell & Restaurang Bemanning Sverige AB som förvärvats av NetJobs Group AB. Niklas Eriksson kommer efter registrering av apportemission att äga 500 000 aktier i NetJobs Group AB.

VD-kommentar

Jag tillträdde som VD i slutet på andra kvartalet med en tydlig vision för framtiden. Vi ska vara en ledande aktör på de marknader vi verkar på. Det är långt dit, men med små förbättringar varje dag ökar chanserna.

Nettoomsättningen under kvartalet minskade med 4% till 9,5 (9,9) jämfört med samma period föregående år och rörelsemarginalen minskade till -11,4% (20,0). Kvartalet har kantats av en del personalomsättning främst på kontoret i Stockholm. I samband med detta har vi haft ovanligt höga personalkostnader i förhållande till intäkter. Glädjande är att kontoret i Berlin fortsätter att växa enligt plan.

Vi har under slutet av kvartalet genomfört en omorganisation i syfte att öka fokus på långsiktig försäljningstillväxt. Målet har varit att skapa än mer tydliga resultatenheter och roller inom koncernen.  En nyckelfaktor framöver är att kunna attrahera och behålla marknadens bästa medarbetare som vill vara med att utveckla bolaget framåt.

Vi kommer att utmana på nya marknader samtidigt som vi ska befästa vår position på befintliga marknader. Det är viktigt att vi framöver vågar tro och satsa på nya marknader då det var det som en gång i tiden gjorde oss framgångsrika. Vi ser stor tillväxtpotental inom branschen som är under ständig förändring där vi ska ligga i framkant.

För att kunna möta den hårda konkurrensen på marknaden har en ny strategi tagits fram beträffande försäljning, kundvård och kundservice. Vår långsiktiga framgång bygger på nöjda kunder och goda kundrelationer.

Vi kommer fortsätta att positionera oss på marknaden som en premiumleverantör av internetrekryteringstjänster och vi har påbörjat arbetet med att bygga våra respektive varumärken ännu starkare.

Slutligen kommer vi under tredje kvartalet arbeta fram ny vision, strategi och kärnvärden för att kunna uppnå våra tillväxtmål kommande år.  Detta kommer att presenteras i nästa rapport.

VD, Niklas Eriksson

Delårsrapport jan - jun 2013 NetJobs Group AB.pdf