Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december 2013

Kraftigt förbättrat rörelseresultat i Q4 och TechJobs.com lanserad

OKTOBER - DECEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen minskade 18% till 8,7 (10,5) MSEK.
  • Rörelseresultatet ökade 149% till 1,4 (0,6) MSEK.
  • Rörelsemarginalen ökade till 16,5% (5,5).
  • Resultat efter skatt ökade 87% till 1,1 (0,6) MSEK.
  • Resultat per aktie ökade 81% till 0,05 (0,03) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till 1,6 (2,3) MSEK.

JANUARI - DECEMBER

(jämfört med samma period föregående år)

• Nettoomsättningen minskade 15% till 35,0 (41,2) MSEK.
  • Rörelseresultatet minskade till -1,7 (7,5) MSEK.
  • Rörelsemarginalen minskade till -4,8% (18,1).
  • Resultat efter skatt minskade till -2,7 (5,5) MSEK.
  • Resultat per aktie minskade till -0,13 (0,28) SEK.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten minskade till -2,5 (6,3) MSEK.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet 2013
I december öppnade koncernen ett nytt säljkontor i Tönsberg i Norge. I samband med detta anställdes en ny Country Manager till Norge som ska driva försäljning mot den norska marknaden.

Väsentliga händelser efter fjärde kvartalet 2013
Under januari har en betaversion av TechJobs.com lanserats och försäljning har påbörjats mot den amerikanska marknaden med positivt utfall.

Utdelning
I enlighet med bolagets utdelningspolicy kommer NetJobs de närmaste åren att prioritera högre tillväxt. Styrelsen föreslår därför att ingen utdelning lämnas.

Utfall övergripande finansiellt mål 2013
NetJobs övergripande finansiella mål är en ökning av resultatet per aktie om minst 20 procent per år. Under 2013 minskade resultatet per aktie då koncernen uppvisar negativt resultat på helåret 2013.

Utsikter 2014
NetJobs förväntar sig under 2014 en omsättningstillväxt med ett positivt rörelseresultat.

VD-kommentar
Fjärde kvartalet uppvisar ett kraftigt förbättrat rörelseresultat. Rörelseresultatet ökade med 149% till 1,4 MSEK (0,6) och rörelsemarginalen ökade till 16,5% (5,5). Vi tar ett steg i rätt riktning mot vårt långsiktiga lönsamhetsmål med en EBIT-marginal om 35%. Lönsamhetsförbättringen är effekten av att vi under Q3 jobbade målmedvetet med att se över bolagets organisation samt kostnadsstruktur. Trots minskad nettoomsättning med 18% under fjärde kvartalet kan vi alltså uppvisa god lönsamhet även vid dessa intäktsnivåer.

Med sänkt kostnadsbas samt stärkt kostnadskontroll blir ett naturligt steg att fokusera på att driva omsättningstillväxt under 2014. Tillväxten ska ske på befintliga marknader samt TechJobs.com.  I slutet på året lanserade vi en betaversion av Techjobs.com och kommer under Q1 2014 att börja känna av den amerikanska marknaden. Den nischade aktör (Dice.com) som är marknadsledande inom tech på den amerikanska jobbsajtmarknaden omsatte 2013 mer än 130 miljoner dollar. På sikt ser vi även möjligheter att driva försäljning globalt på TechJobs.com.

Under 2013 har bolaget jobbat hårt med att stärka leveransen till våra kunder. Vi har lyckats med att mer än fördubbla antalet ansökningar till våra kunder jämfört med 2012 och vi kommer att fortsätta detta arbete under 2014 med målet att bli marknadsledande i kvalitativa ansökningar per annons.

Vårt tyska dotterbolag fortsätter att växa och har ökat med 66% jämfört med föregående år.  I enlighet med vår tillväxtstrategi att fysiskt närvara på de marknader vi verkar har bolaget under slutet av fjärde kvartalet öppnat ett nytt säljkontor i Norge. Under 2014 kommer vi att kunna bearbeta den norska marknaden med lokal närvaro; en marknad som bedöms omsätta cirka 400 MSEK. Vi kommer under Q1 2014 att undersöka möjligheterna att öppna minst ett nytt lokalt säljkontor i något av de länder där vi idag bedriver försäljning från Sverige.

VD, Niklas Eriksson

NetJobs är ledande i norra Europa inom nischade jobbsajter med 36 nischade jobbsajter och 5 generella jobbsajter i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland med mer än 410 000 unika besökare per månad (Google Analytics Januari 2013). Våra nischade jobbsajter fungerar som marknadsplatser på Internet där arbetsgivare hittar och rekryterar framtida medarbetare, och där arbetstagare hittar attraktiva jobb och information om deras framtida karriär. NetJobs Group AB (publ) grundades 2004 och är sedan 2006 noterad på Nasdaq OMX First North. Bolagets Certified Adviser är Avanza Bank.

NetJobs Group AB Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 2013.pdf