Euroloan Group Oyj osavuosikatsaus Q1-Q3/2014

Euroloanin liiketoiminta jatkaa kasvuaan ja konserni parantaa kannattavuuttaan kahdeksannen toimintavuoden käynnistyessä. Toiminnan rahoitus on edelleen liiketoiminnan kehittämisen ydinalue. Kokonaisrahoitus on kasvanut 41 miljoonaan euroon yhtiön vakavaraisuuden säilyessä erinomaisena.

Helsinki, Suomi, 2014-12-10 09:22 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Euroloanin liiketoimintavolyymi on kasvanut merkittävästi edellisvuodesta sekä liikevaihdon että liikevoiton ylittäessä vuoden 2014 kolmen neljänneksen aikana koko edellisvuoden aikana kertyneet luvut. Lisääntyneen antolainauksen ja kasvaneen asiakaskannan johdosta omaisuus on kasvanut erityisesti lainasaamisten osalta. Kysyntä on ylittänyt tarjonnan kaikilla markkina-alueilla innovatiivisten markkinointiratkaisujen, uusien myyntikanavien, kilpailukykyisen hinnoittelun sekä suurta suosiota saavuttaneen virtuaalisen luottokorttipalvelun ansiosta. Konsernin taseen kasvu on ollut vahvaa nimenomaan lainasaamisten kasvun ansiosta.

Aiempaa tehokkaamman asiakasvalinnan ja luottokelpoisuusarvioinnin ansiosta luottotappioiden määrä on laskenut merkittävästi viimeisten 18 kuukauden aikana ja asettunut huomattavasti entistä alemmalle tasolle. Nykyinen liiketoimintamalli on alentanut riskitasoa olennaisesti, ja liiketoiminnan tuotto on parantunut pienempien luottotappioiden ja jatkuvan prosessioptimoinnin kautta aikaansaatujen muuttuvien kulujen vähenemisen johdosta. Myös asiakasuskollisuus on kasvanut voimakkaasti.

Euroloan Group on onnistuneesti vahvistanut pääomarakennettaan erityisesti Tier 1 -ydinpääoman osalta. Tällä hetkellä yhtiöllä on erinomainen vakavaraisuus, joka mahdollistaa tulevaisuudessa nopean kasvun velkarahoituksella, velkasijoittajien kannalta alhaisella riskitasolla.

Liiketoiminnan kasvua rajoittaa tällä hetkellä lähinnä nopean kasvun mahdollistavan lisärahoituksen saatavuus. Euroloanin voimakkaasti skaalautuva, pilvipohjainen FinTech-ratkaisu mahdollistaa huomattavan liikevoiton kasvun antolainausmäärän noustessa hiemankin nykytasosta. Euroloan on valtuuttanut neljä kansainvälistä toimijaa vahvistamaan yhtiön rahoitusrakennetta entisestään ja varmistamaan jatkuvan nopean kasvun edellytykset.

Osavuosikatsaus (tilintarkastamaton arvio) 1.1.-30.9.2014

(Vertailuarvona tilintarkastetut luvut koko vuodelta 2013)

TASE 30.9.2014 31.12.2013

TULOS ENNEN TILINPÄÄTÖSSIIRTOJA  618 555,34   440 722,35
Tuloverot  0,00   -118 846,05
TILIKAUDEN VOITTO (TAPPIO)  618 555,34   321 876,30

*  luku ei sisällä 1 080 557 EUR nykyisestä luottokannasta syntyvää, tilikauden jälkeen tuloutuvaa liikevaihtoa

** luku sisältää -735 774 EUR kertaluonteisia kuluja, jotka liittyvät osakeanteihin, kansainvälisten toimintojen käynnistämiseen Ruotsissa ja Puolassa, sekä luottolaitosluvan hakuprosessiin

Osavuosikatsauksessa annetut tiedot ovat tilintarkastamattomia, ja ne perustuvat yhtiön johdon arvioon tilanteesta käytettävissä olevalla tiedolla ja suunnitelmilla. Arvio sisältää esimerkiksi suunniteltuja ja osittain toteutuneita kertaluonteisia eriä, investointeja, aktivointeja ja poistoja sekä rahoitus- ja muita kustannuksia. Laskennallisia, ei-lopullisia veroja ei ole huomioitu laskelmassa, ei myöskään liikearvon poistoa. Yllättävät tapahtumat, viranomaisratkaisut, sopimusosapuolet, markkinamuutokset ja muut tekijät voivat aiheuttaa olennaisia eroja lopullisiin tilinpäätöstietoihin verrattuina tässä esitettyyn arvioon. Lukijaa kehotetaan tutustumaan vuoden 2013 vuosikertomukseen ja tilinpäätöstietoihin tuoreimpien tilintarkastettujen talouslukujen ja konserniin liittyvien tietojen osalta.

Talouden näkymät vuodelle 2014

Vuoden 2014 liikevaihdon odotetaan nousevan merkittävästi edellisvuotta korkeammaksi lukuunottamatta kertaluonteisia liiketoiminnan muita tuottoja. Saatavakanta jatkaa kasvuaan, ja keskimääräisen saatavien laadun arvioidaan vuoden lopulla olevan parempi kuin vuotta aiemmin. Tästä johtuen luottotappioiden määrän ennustetaan jäävän entistä alhaisemmaksi.

Tapahtumat raportoidun kauden jälkeen – Ruotsin toimilupahakemus

Euroloan Finance AB, Euroloan Group Oyj:n ruotsalainen tytäryhtiö, aloitti hakuprosessin luottolaitoslupaa varten Ruotsissa vuonna 2012. ”Euroloanilla on pitkän aikavälin tavoite kasvaa yhdeksi kehittyneimmistä online-pankeista ja varmistaa rahoituksen saatavuus suoraan yleisön talletusten kautta”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Tommi Lindfors. ”Liiketoimintamme on kasvanut ja kehittynyt monessa suhteessa siitä, kun hakemusprosessi Ruotsissa aloitettiin yli kaksi vuotta sitten. Nopean kasvun myötä todellisuus on ajanut kauas ohi alkuperäisessä hakemuksessa kuvatun tilanteen. Esimerkiksi yhtiön tase on kasvanut 300% hakemusprosessin aikana, mikä on aiheuttanut vakavaraisuuslaskelmien jatkuvan muuttumisen, vaikka yhtiö on jatkuvasti täyttänyt asetetut vakavaraisuusvaatimukset. Konsernin ydinliiketoiminnan muutokset kertalainoista jatkuvaan luottoprosessiin, sekä muut muuttuvan lainsäädännön ja uusien säännösten edellyttämät muutokset ovat jatkuvasti aiheuttaneet eroavaisuuksia alkuperäisen hakemuksen ja ajankohtaisen tilanteen välillä”, Lindfors jatkaa.

Rahoituslaitoksia koskeva lainsäädäntö ja määräykset ovat muuttuneet useita kertoja hakuprosessin aikana, lisäten entisestään uusien sääntöjen edellyttämiä liiketoiminnan muutoksia. Hakemusmateriaali paisui lopulta yli 2500 sivun mittaiseksi, jolloin kokonaisuuden hallinta vaikeutui liikaa. Prosessi uhkasi pitkittyä siinä määrin, että Euroloan Finance AB pyysi Ruotsin finanssivalvontaa (FI) selventämään tilannetta tekemällä asiassa päätöksen. FI päätyi hylkäämään hakemuksen nykyisessä muodossaan korostaen muutamia kehitettäviä seikkoja, kuten tiettyjä massiivisen materiaalin sisältämiä ristiriitaisuuksia, selvemmän ja ajankohtaisemman liiketoimintasuunnitelman tarvetta ilman jatkuvia muutoksia, käytännönläheisempää riskienhallinnan ja riskikontrolliprosessien kuvausta, sekä aiempaa ennakoivampaa lähestymistapaa.

”Tämä päätös ja selkeät kehitettävät alueet antavat Euroloan Finance AB:lle mahdollisuuden uudistaa ja yksinkertaistaa hakemuksen nykyiseen liiketoimintamalliin ja vallitseviin säännöksiin pohjautuen. Euroloanin pitkän aikavälin tavoite rahoittaa toimintaansa yleisöltä kerättävien talletusten avulla säilyy ennallaan, mutta prosessi viivästyy aiemmin suunnitellusta”, summaa Tommi Lindfors.

Euroloan Group Oyj on voimakkaasti kasvava kansainvälinen FinTech-yhtiö (Financial Technology), jonka pääkonttori sijaitsee Helsingissä ja muut toimistot Tukholmassa sekä Varsovassa. Euroloan on kehittänyt markkinoiden tehokkaimpiin lukeutuvan liiketoimintamallin ja sitä tukevan, edistyksellisen IT-järjestelmän. Yritys tarjoaa asiakkailleen reaaliaikaisen luottopäätöksen, joka toteutetaan täysin automaattista, pilvipalveluna toimivaa järjestelmää hyödyntäen. Euroloan on vakiinnuttanut asemansa yhtenä johtavista rahoituspalvelujen tarjoajista Euroopan markkinoilla ja kasvattanut liikevaihtoaan voimakkaasti perustamisestaan 2007 lähtien. Lisätietoa yrityksestä löytyy verkkosivuilta osoitteesta www.euroloan.com.

Jonas Lindholm
         Puh: +358 10 217 1003