Hexatronics nyemission övertecknad

Hexatronic Group AB (publ)

Pressmeddelande 11 maj 2015

Hexatronics nyemission övertecknad

Teckningstiden i Hexatronic Group AB (publ) ("Hexatronic" eller "Bolaget") nyemission med företräde för befintliga ägare stängde fredagen den 8 maj 2015. Enligt den preliminära sammanställningen tecknades emissionen till ca 73 MSEK, vilket motsvarar cirka 180 procent av emissionen.  I nyemissionen emitteras 4 508 242 aktier till teckningskursen 9,0 SEK, motsvarande en total emissionslikvid om cirka 41 MSEK. Enligt den preliminära sammanställningen tecknades emissionen till 39 MSEK med stöd av rätter och till 34 MSEK utan stöd av rätter.

I och med det stora intresset för emissionen avser styrelsen att utnyttja den övertilldelningsoption om 1 100 000 aktier som stämman fattade beslut om den 1 april 2015. Genom övertilldelningsoptionen tillförs Hexatronic ytterligare 9,9 mkr. Sammantaget tillför emissionen Hexatronic 50,9 mkr före emissionskostnader.

När den slutliga sammanräkningen av nyemissionen är genomförd kommer tilldelning till dem som tecknat aktier utan stöd av teckningsrätter att ske. Tilldelning kommer att ske i enlighet med de principer som anges i prospektet, som publicerades den 16 april 2015.

"Det stora intresset för emissionen är mycket glädjande. Kapitalet från nyemissionen kommer att användas till att återbetala det kortfristiga lån om 40 mkr som vi tog för att finansiera förvärvet av

TD Fiberoptik. Den överskjutande delen kommer att stärka vår finansiella ställning. Vi kan nu blicka framåt och fortsätta arbetet med att integrera TD Fiberoptik samt vidareutveckla våra övriga verksamheter", säger Henrik Larsson-Lyon, koncernchef och VD i Hexatronic.

Hisings Backa 11 maj 2015

Henrik Larsson Lyon

VD Hexatronic Group

Vid eventuella frågor kontakta:

Henrik Larsson Lyon, Verkställande Direktör Hexatronic Group AB (publ)

E-mail: henrik@hexatronic.se

Hexatronic Group AB

Org nr 556168-6360

Exportgatan 47 B

422 46 Hisings Backa

Tel: 070-650 34 00

Hexatronic Group AB (publ) är en teknikkoncern. I koncernen finns bolagen Hexatronic Cables & Interconnect Systems AB (Hudiksvall, www.hexatronic.com), Hexatronic Elektronik och Data AB (Göteborg, www.hexatronic.se), Memoteknik AB (Skellefteå, www.memoteknik.se), The Blue Shift AB (Stockholm, www.blueshift.se), Proximion AB (Kista, www.proximion.com) och Tele & Datanät Fiberoptik i Örebro AB (Örebro, www.tdfiberoptik.com) med dotterbolaget TD Fiberoptikk AS (Oslo, www.tdfiberoptikk.no). Huvuddelen av koncernens ingående bolag utvecklar, marknadsför och levererar system, produkter och komponenter för bredbandskommunikation. Bolagen säljer sina produkter till operatörer, telekombolag, nätägare, återförsäljare och systemintegratörer. Koncernen har sitt säte i Göteborg och har idag ca 230 st anställda. Hexatronic omsatte ca 500 MSEK under räkenskapsåret 2013/14 med en EBITDA-marginal på

12 %. Koncernen är listad på Nasdaq First North under tickern HTRO. Bolagets Certified Advisor (CA) är Redeye AB. För mer information se www.hexatronicgroup.com.