Slutligt resultat av Hexatronics nyemission

Hexatronic Group AB (publ)

Pressmeddelande 13 maj 2015

Slutligt resultat av Hexatronics nyemission

Den slutliga sammanräkningen visar att företrädesemissionen i Hexatronic Group AB ("Hexatronic" eller "Bolaget") tecknades till 180 procent och tillför Bolaget cirka 40,6 MSEK före emissionskostnader. Styrelsen har därtill beslutat att till fullo utnyttja övertilldelningsoptionen om högst 1 100 000 aktier, vilket innebär att Bolaget tillförs ytterligare cirka 9,9 MSEK. Sammanlagt tillförs Bolaget därmed cirka 50,5 MSEK före emissionskostnader.

Den slutliga sammanräkningen visar att 4 349 609 aktier, motsvarande cirka 96,5 procent av de erbjudna aktierna i företrädesemissionen, tecknades med stöd av teckningsrätter. Totala anmälan om teckning utan stöd av teckningsrätter avsåg 3 765 754 aktier, motsvarande cirka 83,5 procent av de erbjudna aktierna i företrädesemissionen. I relation till de aktier som nyemitteras inom ramen för företrädesemissionen motsvarar detta en teckningsnivå om 180,0 procent. Eftersom företrädesemissionen övertecknades kommer inga emissionsgarantier att tas i anspråk.

Med anledning av överteckningen i företrädesemissionen har styrelsen beslutat att till fullo utnyttja övertilldelningsoptionen, vilken innebär att styrelsen, med stöd av bemyndigandet från extra bolagsstämma den 1 april 2015, har beslutat att emittera ytterligare 1 100 000 aktier till en emissionskurs om 9,0 SEK. Emissionen är fulltecknad genom överteckningen.

Företrädesemissionen tillför Bolaget cirka 40,6 MSEK och övertilldelningsoptionen tillför cirka 9,9 MSEK. Sammanlagt tillförs Bolaget därmed cirka 50,5 MSEK före emissionskostnader.

Tilldelning av aktier tecknade utan stöd av teckningsrätter inom ramen för företrädesmissionen har skett i enlighet med de principer som anges i prospektet daterat den 15 april 2015. Tilldelning av aktier tecknade inom ramen för överteckningsoptionen har därutöver dels tilldelats i enlighet med samma principer som ovan, dels tilldelats nya ägare som visat intresse att teckna aktier i företrädesemissionen. Hexatronic har härigenom utökat antalet aktieägare med cirka 260 stycken, vilket bedöms gynna Bolagets ägarstruktur och främja likviditeten i aktien. Meddelande om tilldelning sker genom avräkningsnota som utsänds till respektive tecknare. Aktierna skall betalas i enlighet med instruktionerna på avräkningsnotan.

Genom företrädesemissionen och övertilldelningsoptionen ökar aktiekapitalet i Hexatronic med 280 412,10 SEK genom emission av 5 608 242 aktier. Efter nyemissionerna uppgår aktiekapitalet i Bolaget till 1 632 884,70 SEK fördelat på 32 657 694 aktier.

Betalda tecknade aktier (BTA) i företrädesemissionen handlas på Nasdaq First North under kortnamnet HTRO BTA fram till dess att emissionen har registrerats av Bolagsverket och kommer därefter att ersättas av aktier. Detta beräknas ske i slutet av maj 2015. I samband med detta kommer de nya aktierna att upptas till handel på Nasdaq First North.

Tecknare som har erhållit tilldelning av aktier inom ramen för övertilldelningsoptionen kommer att erhålla betalda tecknade aktier (BTA) av annat slag än de som tecknats inom ramen för företrädesemissionen. BTA som erhålls inom ramen för övertilldelningsoptionen kommer att handlas på Nasdaq First North under kortnamnet HTRO BTA 2 från och med den 22 maj 2015 och kommer även de att ersättas av aktier i samband med att emissionen har registrerats av Bolagsverket, vilket beräknas ske vid samma tidpunkt som ovan, det vill säga i slutet av maj 2015. I samband med detta kommer de nya aktierna att upptas till handel på Nasdaq First North.

Observera att tecknare som erhållit tilldelning inom ramen för såväl företrädesemissionen som övertilldelningsoptionen kommer erhålla två separata avräkningsnotor. Efter att emissionerna registrerats kommer samtliga BTA:er ersättas av aktier och att dessa aktier kommer vara av samma slag.

Rådgivare

Erik Penser Bankaktiebolag har agerat finansiell rådgivare och Advokatfirman Vinge KB har agerat legal rådgivare till Hexatronic.

Hisings Backa 13 maj 2015

Henrik Larsson Lyon

VD Hexatronic Group

Vid eventuella frågor kontakta:

Henrik Larsson Lyon, Verkställande Direktör Hexatronic Group AB (publ)

E-mail: henrik@hexatronic.se

Hexatronic Group AB

Org nr 556168-6360

Exportgatan 47 B

422 46 Hisings Backa

Tel: 070-650 34 00

Hexatronic Group AB (publ) är en teknikkoncern. I koncernen finns bolagen Hexatronic Cables & Interconnect Systems AB (Hudiksvall, www.hexatronic.com), Hexatronic Elektronik och Data AB (Göteborg, www.hexatronic.se), Memoteknik AB (Skellefteå, www.memoteknik.se), The Blue Shift AB (Stockholm, www.blueshift.se), Proximion AB (Kista, www.proximion.com) och Tele & Datanät Fiberoptik i Örebro AB (Örebro, www.tdfiberoptik.com) med dotterbolaget TD Fiberoptikk AS (Oslo, www.tdfiberoptikk.no). Huvuddelen av koncernens ingående bolag utvecklar, marknadsför och levererar system, produkter och komponenter för bredbandskommunikation. Bolagen säljer sina produkter till operatörer, telekombolag, nätägare, återförsäljare och systemintegratörer. Koncernen har sitt säte i Göteborg och har idag ca 230 st anställda. Hexatronic omsatte ca 500 MSEK under räkenskapsåret 2013/14 med en EBITDA-marginal på

12 %. Koncernen är listad på Nasdaq First North under tickern HTRO. Bolagets Certified Advisor (CA) är Redeye AB. För mer information se www.hexatronicgroup.com.