Coloplast og Ambu lancerer videoskop i unikt samarbejde

I et historisk samarbejde mellem to af Danmarks ældste medico-virksomheder har Coloplast A/S og Ambu A/S offentliggjort lanceringen af et nyt produkt til indgreb i urinvejene. Produktet – der kombinerer Ambus teknologi inden for videoskoper til engangsbrug og Coloplasts ekspertise på det urologiske område – nedbringer operationstiden for lægen og øger sikkerheden for patienten.

Det nye produkt, Isiris, som blev præsenteret for første gang offentligt på en urologikonference i London i fredags, er kulminationen på flere års samarbejde mellem Ambu og Coloplast. Det nye produkt kombinerer Ambus teknologi inden for videoskoper til engangsbrug med Coloplasts endourologiske erfaring og eksisterende portefølje på området. Isiris er således et sterilt cystoskop til engangsbrug, som gør det hurtigere og mere effektivt end hidtidige procedurer at fjerne urinvejs-stenter i blæren og urinvejene.

De to virksomheder har sammen stået for produktudvikling, produktdesign samt tests. Udviklingen er sket i tæt samarbejde med en gruppe europæiske speciallæger. Isiris bliver produceret på Ambus fabrikker i Malaysia, mens Coloplast står for salg og markedsføring via virksomhedens eksisterende kanaler på markedet for endourologi. Ambu og Coloplast har delt finansieringen af samarbejdet ligeligt. De nærmere finansielle forhold omkring samarbejdet oplyses ikke.

Flerårigt samarbejde
Det formelle produktsamarbejde blev indgået i 2013, men allerede fra 2011 var der løse sonderinger og uformelt samarbejde mellem de to virksomheder.

Administrerende direktør i Ambu, Lars Marcher er begejstret for samarbejdet og det konkrete resultat: ”Der er mange ligheder mellem Ambu og Coloplast. Vores virksomheder trækker tilsammen på 136 års erfaring med at udvikle og producere innovativt medicinsk udstyr og produkter, der kan hjælpe læger og patienter. Vi er begge globale virksomheder med rødder i Danmark, der udspringer af en innovativ ide. Det afspejler sig i de to virksomhedskulturer – og det tror jeg er en af grundene til, at samarbejdet fra start til slut har været så konstruktivt og har udmøntet sig i banebrydende innovation.

Steffen Hovard, senior vice president og øverste ansvarlige for Coloplasts globale urologiforretning: ”Det har været en fornøjelse at følge, hvordan viden, ideer og begejstring er blevet kombineret og delt mellem to ambitiøse forsknings- og udviklingsafdelinger. Og hvordan det har udmøntet sig i et produkt, som med større effektivitet og øget sikkerhed kommer til at gøre en forskel for kirurger og patienter på hospitaler og klinikker verden over.

Salget af Isiris påbegyndes i december 2015.

For yderligere information
Pressechef, Coloplast