Hexatronic Group AB (publ) - Kommuniké från årsstämma 2015

Hexatronic Group AB (publ)

Pressmeddelande 17 november 2015

Kommuniké från årsstämma den 16 november 2015

Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades av årsstämman avseende verksamhetsåret 2014-09-01 - 2015-08-31.

·       Resultat- och balansräkning, samt koncernresultat- och koncernbalansräkning, fastställdes.

·       Stämman beslutade att vinsten skulle behandlas enligt styrelsens förslag att överföra vinsten i ny räkning.

·       Styrelseledamöter och verkställande direktör gavs ansvarsfrihet.

·       Styrelsen skall, för tiden intill nästa årsstämma har avhållits, bestå av fem ordinarie ledamöter samt en suppleant.

·       Ersättning till styrelsen skall utgå med 250 000 kr till styrelseordförande och 100 000 kr per styrelseledamot till de styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget.

·       Ersättning till revisionskommittén skall utgå med 60 000 kr till kommitténs ordförande och 40 000 kr till revisionskommitténs andra ledamot.

·       Ersättning till bolagets revisor skall utgå enligt godkänd räkning.

·       Styrelsen skall för tiden intill nästa årsstämma har avhållits bestå av:
·       Göran Nordlund, (omval) - styrelseordförande
·       Gert Nordin (omval)
·       Erik Selin (omval)
·       Anders Persson (omval)
·       Malin Persson (omval)
·       Erik Fischbeck (omval) - styrelsesuppleant

·       Stämman valde PwC AB som revisionsbolag med huvudansvarig revisor Johan Palmgren.

·       Fastställde principer för utseende av ledamöter till valberedningen.

·       Beslutades om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

·       Beslutades att införa ett incitamentsprogram genom riktad emission av högst 1 000 000 teckningsoptioner. Rätt att teckna teckningsoptionerna skall tillkomma vissa ledande befattningshavare och anställda nyckelpersoner inom koncernen.

·       Styrelsen bemyndigades att, i enlighet med styrelsens förslag, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, vid ett eller flera tillfällen, för tiden intill nästa årsstämma, besluta om nyemission av maximalt 3 000 000 aktier.

Vid årsstämman var ca 49 procent av Hexatronics aktier och röster representerade.

Hisings Backa 17 november 2015

Henrik Larsson Lyon
VD Hexatronic Group

För eventuella frågor kontakta:
· Göran Nordlund, Styrelseordförande Hexatronic Group, 070-433 13 20
· Henrik Larsson Lyon, VD Hexatronic Group, 070-650 34 00

www.hexatronicgroup.com

Hexatronic Group AB (publ) är en svensk koncern med fokus på system- och produktlösningar främst inom fiberkommunikation. Hexatronic erbjuder ett brett sortiment av system- och produktlösningar för infrastruktur inom passiv fiberoptik med globala varumärken som Ribbonet®, Micronet(TM), Drytech(TM), Lightmate® och Wistom. I koncernen finns de svenska bolagen Hexatronic Cables & Interconnect Systems AB (Hudiksvall, www.hexatronic.com), Hexatronic Elektronik och Data AB (Göteborg, www.hexatronic.se), Memoteknik AB (Skellefteå, www.memoteknik.se), The Blue Shift AB (Stockholm, www.blueshift.se), TD Fiberoptik Örebro AB (Örebro, www.tdfiberoptik.se), och Proximion AB (Kista, www.proximion.com) samt de utländska dotterbolagen Hexatronic AS (Oslo, www.tdfiberoptikk.no), Hexatronic US Inc. och Hexatronic Tianjin Trading Co., Ltd. Alla bolag inom koncernen utvecklar, marknadsför och levererar produkter, komponenter och systemlösningar främst inom fiberkommunikation. Hexatronic marknadsför sina system- och produktlösningar till operatörer, telekomföretag, nätägare, distributörer samt systemintegratörer globalt. Koncernen har egna försäljningskontor och/eller dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Kina, Storbritannien samt USA. Hexatronic har sitt säte i Göteborg, Sverige och har ca 230 anställda. Koncernen är listad på Nasdaq First North under tickern HTRO. För mer information se www.hexatronicgroup.com.

Hexatronic Group AB (publ) Kommuniké från årsstämma 2015