Styrelseförändring i Hexatronic Group

Hexatronic Group AB (publ)

Pressmeddelande 24 november 2015

Styrelseförändring i Hexatronic Group

Erik Fischbeck har på egen begäran avgått som styrelsesuppleant i Hexatronic Group, från den 24 november 2015. Skälet är att Hexatronic i sina förberedelser för en notering på Nasdaq Small Cap börjar tillämpa Svensk Kod för Bolagsstyrning, som i punkt 4.2 anger att suppleanter till stämmovalda styrelseledamöter inte ska utses. Hexatronics styrelse består därmed av fem bolagsstämmovalda ledamöter utan suppleanter.

Erik Fischbecks övriga engagemang inom koncernen kvarstår oförändrade, d.v.s. som VD i Hexatronics helägda dotterbolag The Blue Shift AB, vVD i Hexatronic Cables & Interconnect Systems AB, Styrelsemedlem i Hexatronic US Inc och VD / General Manager i Hexatronic Tianjin Trading Co., Ltd. samt som medlem i Hexatronic Groups verkställande koncernledning. Erik Fischbeck är även genom sitt bolag en av de större ägarna till Hexatronic Group.

Enligt bolagsordningen ska Hexatronics styrelse bestå av lägst tre och högst fem styrelseledamöter med högst tre styrelsesuppleanter valda av bolagsstämman. Hexatronics styrelse består nu av fem bolagsstämmovalda ledamöter utan suppleanter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Nordlund, Styrelseordförande
Telefon: +46 70 433 13 20

Henrik Larsson Lyon, VD och koncernchef
Telefon: +46 706 50 34 00
E-post: henrik.lyon@hexatronic.com

Göteborg 24 november 2015

Hexatronic Group AB

Org nr 556168-6360

Exportgatan 47 B

S-422 46 Hisings Backa

www.hexatronicgroup.com

Hexatronic Group AB (publ) är en svensk koncern med fokus på system- och produktlösningar främst inom fiberkommunikation. Hexatronic erbjuder ett brett sortiment av system- och produktlösningar för infrastruktur inom passiv fiberoptik med globala varumärken som Ribbonet®, Micronet(TM), Drytech(TM), Lightmate® och Wistom. I koncernen finns de svenska bolagen Hexatronic Cables & Interconnect Systems AB (Hudiksvall, www.hexatronic.com), Hexatronic Elektronik och Data AB (Göteborg, www.hexatronic.se), Memoteknik AB (Skellefteå, www.memoteknik.se), The Blue Shift AB (Stockholm, www.blueshift.se), TD Fiberoptik Örebro AB (Örebro, www.tdfiberoptik.se), och Proximion AB (Kista, www.proximion.com samt de utländska dotterbolagen Hexatronic AS (Oslo, www.tdfiberoptikk.no), Hexatronic US Inc. och Hexatronic Tianjin Trading Co., Ltd. Alla bolag inom koncernen utvecklar, marknadsför och levererar produkter, komponenter och systemlösningar främst inom fiberkommunikation. Hexatronic marknadsför sina system- och produktlösningar till operatörer, telekomföretag, nätägare, distributörer samt systemintegratörer globalt. Koncernen har egna försäljningskontor och/eller dotterbolag i Sverige, Norge, Finland, Kina, Storbritannien samt USA. Hexatronic har sitt säte i Göteborg, Sverige och har ca 230 anställda. Koncernen är listad på Nasdaq First North under tickern HTRO. För mer information se www.hexatronicgroup.com.