F-Securen puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2016

F-Secure Oyj, Puolivuosikatsaus, 4.8.2016 klo 09.00

LIIKEVAIHTO KASVOI TOISELLA NELJÄNNEKSELLÄ  11 % EDELLISVUODESTA

Keskeiset tapahtumat huhti-kesäkuussa (Q2)

• Liikevaihto jatkuvien toimintojen osalta kasvoi 11% edellisestä vuodesta ja oli 39,3 miljoonaa euroa (35,5 milj. eur)
  • Liikevaihto yritystietoturvasta kasvoi 26% ja oli 15,4 miljoonaa euroa (12,2 milj.eur), mikä vastaa 39% (34%) kokonaisliikevaihdosta
  • Liikevaihto kuluttajatietoturvasta kasvoi 3% ja oli 23,9 miljoonaa euroa (23,3 milj. eur)
  • Liikevoitto (IFRS) oli 4,6 miljoonaa euroa ja oli 12% (4,0 milj. eur, 11%) liikevaihdosta, liikevoittoon vaikuttivat neljänneksen aikana jatkuneet investoinnit myyntiin ja tuotekehitykseen
  • Osakekohtainen tulos jatkuvien toimintojen osalta oli 0,03 euroa (0,02 eur) ja osakekohtainen tulos koko konsernin osalta sisältäen lopetetut toiminnot oli 0,03 euroa (0,02 eur)
  • Ennakkomaksuiksi kirjattu myynti kasvoi 14% ja oli 51,1 milj. eur (44,8 milj. eur) neljänneksen lopussa
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 6,6 miljoonaa euroa (4,3 milj. eur)
  • Samu Konttinen nimitettiin F-Securen toimitusjohtajaksi 1.8.2016 alkaen, edellinen toimitusjohtaja Christian Fredrikson ilmoitti erostaan kesäkuussa

Keskeiset tapahtumat tammi-kesäkuussa (H1)

• Liikevaihto jatkuvien toimintojen osalta kasvoi 8% edellisestä vuodesta ja oli 77,1 miljoonaa euroa (71,4 milj. eur)
  • Liikevaihto yritystietoturvasta kasvoi 26% ja oli 30,0 miljoonaa euroa (23,7 milj. eur)
  • Liikevaihto kuluttajien tietoturvasta laski 1% ja oli 47,1 miljoonaa euroa (47,7 milj. eur), laskun taustalla olivat operaattoriliiketoiminnan tilapäiset haasteet ensimmäisellä neljänneksellä
  • Liikevoitto (IFRS) oli 7,8 miljoonaa euroa ja oli 10% (9,0 milj. eur, 13%) kokonaisliikevaihdosta, liikevoittoon vaikuttivat jatkuneet investoinnit myynnin kasvattamiseen sekä tuotekehitykseen
  • Osakekohtainen tulos jatkuvien toimintojen osalta oli 0,04 euroa (0,06 eur) ja osakekohtainen tulos koko konsernin osalta sisältäen lopetetut toiminnot oli 0,04 euroa (0,12 eur)
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 5,5 miljoonaa euroa (8,9 milj. eur), laskun taustalla olivat verohallinnon päätöksestä johtuen takaisin maksetut  lähdeverojen hyvitykset vuosilta 2009-2011

Raportointivaluutta on euro. Tätä osavuosikatsausta ei ole tilintarkastettu. Suluissa olevat vertailuluvut viittaavat edellisen vuoden vastaavaan jaksoon.

Kesäkuussa 2015 F-Secure osti nSensen, jonka liiketoiminta on vuoden 2015 toisesta neljänneksestä alkaen yhdistetty F-Securen konsernitulokseen. Helmikuussa 2015 Synchronoss Technologiesille myyty pilvitallennusliiketoiminta (younited) raportoidaan lopettuina toimintoina.

Näkymät vuodelle 2016

Yhtiön arvio näkymistä vuodelle 2016 ei ole muuttunut.

• F-Secure odottaa yhtiön liikevaihdon kasvavan vuonna 2016 edelliseen vuoteen verrattuna (2015: 148 milj. eur)
  • Liikevoiton (IFRS) odotetaan jatkuvien toimintojen osalta olevan 17-21 miljoonaa euroa ( 2015: 20 milj. eur)

Avainluvut 2016

2016 2015 Muutos 2016 2015 Muutos 2015
(milj. eur) 4-6 4-6   1-6 1-6   1-12
Liikevaihto 39,3 35,5 11% 77,1 71,4 8% 147,6
Liikevoitto (IFRS) 4,6 4,0 15% 7,8 9,0 -13% 20,0
% liikevaihdosta (IFRS) 12% 11%   10% 13%   14%
Voitto ennen veroja 5,7 3,9 46% 8,6 11.0 -22% 20,7
Tulos per osake (eur)* 0,03 0,02   0,04 0,12   0,14
Tulos per osake, jatkuvat toiminnot (eur)* 0,03 0,02   0,04 0,06   0,08
Poistot 1,4 1,3   2,7 2,9   5,9

Kauden lopussa:
Ennakot 51,1 44,8 14%       48,1
Likvidit varat, yhteensä 80,9 76,3         94,3
ROI% 26,4% 53,3%         52,1%
Omavaraisuusaste, % 69,7% 68,4%         64,1%
Velkaantumisaste, % -120,9% -102,2%         -122,4%
Henkilöstö 982 901 9%       926

Perustuen tilikauden keskimääräiseen, osakeantioikaistuun osakkeiden lukumäärään 155 822 686.

Toimitusjohtaja Samu Konttinen

F-Securen uutena toimitusjohtajana olen tyytyväinen voidessani todeta, että yhtiömme toisen vuosineljänneksen tulos vahvistaa meidän olevan selvästi kestävän kasvun polulla. Olemme viime vuosina lisänneet investointejamme tuotekehitykseen sekä uusien tuotteiden tehokkaaseen kaupallistamiseen. Tämän seurauksena yritystietoturvan myynti on kasvanut kiihtyvässä tahdissa kyberturvallisuusratkaisujen kysynnän säilyessä myös vahvana. Uskon, että markkinan kasvutrendi jatkuu lähivuosina. Myös kuluttajatietoturvan myynti kasvoi maltillisesti kuluneen neljänneksen aikana siitä huolimatta, että kyseinen markkina ei kokonaisuudessaan kasva tai on jopa pienessä laskussa. Sekä yritystietoturvan että kuluttajatietoturvan osalta kasvoimme toisella neljänneksellä markkinaa nopeammin ja valtasimme näin lisää markkinaosuutta. Tämä kertoo vahvasta tuote- ja palveluvalikoimastamme sekä kyvystämme viedä tuotteemme tehokkaasti markkinoille.

Investoinneillamme on väistämättä vaikutusta lyhyen aikavälin kannattavuuteemme. Koemme investointien kuitenkin olevan perusteltuja, koska skaalautuvan liiketoimintamallimme ansiosta ne mahdollistavat kannattavan kasvun pitkällä aikavälillä. Aiommekin jatkaa investointejamme kasvuun. Samalla jatkamme myös kiinnostavien yritysostokohteiden etsimistä tukeaksemme tavoitettamme tulla Euroopan johtavaksi kyberturvallisuusyhtiöksi.

F-Securen toinen neljännes oli vahva, ja ensimmäisen vuosipuoliskon tulos on linjassa koko vuoden suunnitelmiemme kanssa. Kokonaisuudessaan liikevaihtomme kasvoi 11% verrattuna viime vuoteen ja oli 39,3 miljoonaa euroa. Yritystietoturvan liikevaihto kasvoi 26%. Sekä tuotemyynti jälleenmyyjäkanavan kautta että kyberturvallisuuspalveluiden myynti kehittyivät erittäin hyvin. Kuluttajatietoturvan liikevaihto kasvoi 3%. Kasvuinvestoinneistamme huolimatta yhtiön kannattavuus säilyi terveellä tasolla ja oli 12% liikevaihdosta. Liikevoittomme oli 4,6 miljoonaa euroa.

Laajensimme yritystietoturvan tuote- ja palveluvalikoimaamme toukokuussa Rapid Detection Service -palvelulla. Uudessa palvelussa tehokkaat sensorit yhdistyvät ympärivuorokautiseen asiantuntijapalveluun, mikä mahdollistaa kehittyneiden tietoturvauhkien nopean havaitsemisen sekä niihin tehokkaan reagoimisen. Ensimmäiset sopimukset palvelun toimittamisesta allekirjoitettiin pian lanseerauksen jälkeen, mikä kertoo, että markkinoilla on selvästi tarvetta tälle ratkaisulle. Palvelukumppaneidemme avulla voimme jatkossa tarjota Rapid Detection Service –palvelua, päätelaitteiden tietoturvaratkaisuja sekä haavoittuvuuksien hallintaratkaisua laajalle joukolle keskisuuria ja suuria yrityksiä.

Kyberturvallisuuspalveluiden ja -konsultoinnin kysyntä on pysynyt erittäin vahvana kaikilla toimialoilla. Vastataksemme kasvaneeseen kysyntään olemme neljänneksen aikana onnistuneesti lisänneet konsulttiemme määrää ja laajentaneet yhtiön toimintoja Norjassa ja Ruotsissa. Myymme nyt konsultointipalveluitamme myös meille uusille toimialoille, kuten ilmailualalle.

Kuluttajatietoturvassa operaattoriliiketoiminta toipui ensimmäisen neljänneksen tilapäisistä haasteista nopeasti. Toisella neljänneksellä myynti kasvoi kaikilla maantieteellisillä alueilla edelliseen neljännekseen verrattuna. Keskitymme nyt toiminnan tehokkuuden kasvattamiseen ja parannamme entisestään yhteistyötä kumppaneidemme kanssa. Uskommekin, että operaattoriliiketoiminta pysyy tänä vuonna kokonaisuudessaan edellisen vuoden tasolla, kuten olemme aiemmin ennakoineet.

Taloudellinen tulos

Vuoden 2015 viimeisestä neljänneksestä alkaen F-Secure on raportoinut liikevaihdon jakauman yritysten tietoturvamyynnin (jälleenmyyjäkanava sekä kyberturvallisuuspalvelut) sekä kuluttajien tietoturvamyynnin (operaattorikanava ja suoramyynti) välillä.

Kuluttaja- ja yritystietoturvan liikevaihtojakauma:

Liikevaihto (EURm) 4-6  2016 4-6 2015 Muutos 1-6 2016 1-6 2015 Muutos 2015
Yritystietoturva 15,4 12,2 26 % 30,0 23,7 26 % 52,1
Kuluttajatietoturva 23,9 23,3 3 % 47,1 47,7 -1 % 95,5
Total 39,3 35,5 11 % 77,1 71,4 8 % 147,6

HUHTI-KESÄKUU (Q2)

Vuoden toisella neljänneksellä F-Securen liikevaihto kasvoi 11% verrattuna viime vuoteen ja oli 39,3 miljoonaa euroa (35,5 milj.eur). Orgaanisesti liikevaihto kasvoi 7% verrattuna viime vuoteen.

Yritysten tietoturvamyynnin liikevaihto kasvoi 26%  ja oli 15,4 miljoonaa euroa (12,2 milj. eur). Tämä vastaa 39% F-Secure kokonaisliikevaihdosta. Sekä jälleenmyyjäkanavan kautta tapahtuva tuotemyynti että kyberturvallisuuspalveluiden myynti kasvoivat nopeasti. Kyberturvallisuuspalveluiden liikevaihto on edellisen vuoden vertailujaksolla huomioitu vain kesäkuun ajalta (nSense-kaupan jälkeen).

Kuluttajatietoturvan liikevaihto kasvoi 3% ja oli 23,9 miljoonaa euroa (23,3 milj. eur). Tämä vastaa 61% (66%) F-Securen kokonaisliikevaihdosta. Suora kuluttajamyynti jatkoi markkinoita nopeampaa kasvuaan huhti-kesäkuussa. Tasaisesti myyntiään kasvattava F-Secure Freedome vaikutti positiivisesti suoramyynnin kasvuun. Operaattorikanavan liikevaihto pysyi edellisvuoden tasolla, mutta kasvoi edelliseen neljännekseen verrattuna.

Toisella neljänneksellä liikevaihdon maantieteellinen jakauma oli seuraava: Suomi ja pohjoismaat 14,1 miljoonaa euroa (11,6 milj. eur), muu Eurooppa 16,3 miljoonaa euroa  (15,7 milj. eur), Pohjois-Amerikka 3,7 miljoonaa euroa  (3,3 milj. eur) ja muu maailma 5,3 miljoonaa euroa (4,9 milj. eur).

Ennakkomaksuiksi kirjattu myynti kasvoi 14% ja oli 51,1 miljoonaa euroa (44,8 milj. eur) toisen neljänneksen lopussa. Kasvun taustalla oli yritysten tietoturvatuotteiden ja –palveluiden myynnin kasvu, sillä myynti koostuu usein vuoden mittaisista ja sitä pidemmistä lisensseistä.

Kiinteät kokonaiskulut olivat 34,3 miljoonaa euroa (31,0 milj. eur) ja kasvoivat 11% edellisestä vuodesta. Kasvu koostui pääosin yritystietoturvaliiketoiminnan onnistuneen rekrytoinnin kasvattamista henkilöstökuluista sekä tuotekehitykseen ja markkinointiin liittyvistä kuluista. Kyberturvallisuuspalveluiden kulut on edellisen vuoden vertailujaksolla huomioitu vain kesäkuun ajalta (nSense-kaupan jälkeen). Poistot (tuotekehitysmenot, ohjelmistot, laitteistot) olivat 1,4 miljoonaa euroa (1,3 milj. eur). Kehityskulujen aktivoinnit olivat 1,0 miljoonaa euroa (0,5 milj.eur).

Liikevoitto (IFRS) sisältäen nSense-yritysostoon liittyvät kulut (viivästetyt ja ehdolliset erät) oli 4,6 miljoonaa euroa. Tämä vastasi 12% (4,0 milj. eur, 11%) liikevaihdosta. Yritysostoon liittyvät kulut olivat toisella neljänneksellä 0,7 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos jatkuvien toimintojen osalta oli 0,03 euroa (0,02 eur) ja osakekohtainen tulos koko konsernin osalta sisältäen lopetut toiminnot oli 0,03 euroa (0,02 eur).

Liiketoiminnan kassavirta oli 6,6 miljoonaa euroa (4,3 milj. eur). Kassavirtaan vaikutti positiivisesti pilvitallennusliiketoiminnan myyntiin liittyvä 4,5 miljoonan euron erä, joka vapautui neljänneksen aikana escrow-tililtä.  Toisaalta kassavirtaan vaikutti negatiivisesti kyseisen yritysmyynnin ja nSensen yritysoston nettovaikutuksen pohjalta määrätty 6,1 miljoonan euron jäännösvero vuodelta 2015.

TAMMI-KESÄKUU (H1)

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla F-Securen liikevaihto kasvoi kokonaisuudessaan 8% viime vuodesta ja oli 77,1 milljoonaa euroa (71,4 milj. eur). Orgaanisesti liikevaihto kasvoi 3% viime vuodesta.

Yritystietoturvan liikevaihto kasvoi 26% ja oli 30,0 miljoonaa euroa (23,7 milj. eur). Tämä vastaa 39% (33%) F-Securen kokonaisliikevaihdosta. Kasvun taustalla oli sekä jälleenmyyjäkanavan kautta tapahtuvan tuotemyynnin että kyberturvallisuuspalveluiden myynnin kasvu. Kyberturvallisuuspalveluiden liikevaihto on edellisen vuoden vertailujaksolla huomioitu vain kesäkuun ajalta (nSense-kaupan jälkeen).

Kuluttajatietoturvan liikevaihto laski 1% viime vuodesta ja oli 47,1 miljoonaa euroa (47,7 milj. eur). Tämä vastaa 61% (67%) F-Securen kokonaisliikevaihdosta. Laskun taustalla olivat operaattoriliiketoiminnan tilapäiset haasteet ensimmäisellä neljänneksellä. Suoramyynti kuluttajille jatkoi markkinaa nopeampaa kasvua. F-Secure Freedomen tasaisesti kasvava myynti vaikutti positiivisesti suoramyynnin kasvuun.

Toisella neljänneksellä liikevaihdon maantieteellinen jakauma oli seuraava: Suomi ja pohjoismaat 27,9 miljoonaa euroa (23,1 milj. eur), muu Eurooppa 31,7 miljoonaa euroa (31,9 milj. eur), Pohjois-Amerikka 7,3 miljoonaa euroa (6,4 milj. eur) ja muu maailma 10,2 miljoonaa euroa (10,1 milj. eur).

Kiinteät kokonaiskulut olivat 68,2 miljoonaa euroa (61,6 milj. eur) ja kasvoivat 11% viime vuodesta. Kasvu koostui pääosin yritystietoturvaliiketoiminnan onnistuneen rekrytoinnin kasvattamista henkilöstökuluista sekä tuotekehitykseen ja markkinointiin liittyvistä kuluista. Kyberturvallisuuspalveluiden kulut on edellisen vuoden vertailujaksolla huomioitu vain kesäkuun ajalta (nSense-kaupan jälkeen). Poistot (tuotekehitysmenot, ohjelmistot, laitteistot) laskivat 2,7 miljoonaan euroon (2,9 milj. eur). Kehityskulujen aktivoinnit olivat 1,4 miljoonaa euroa (1,0 milj. eur).

Liikevoitto (IFRS) sisältäen nSense-yritysostoon liittyvät kulut (viivästetyt ja ehdolliset erät) oli 7,8 miljoonaa euroa. Tämä vastasi 10% (9,0 milj.eur, 13%) liikevaihdosta. Yritysostoon liittyvät kulut olivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla 1,4 miljoonaa euroa.

Osakekohtainen tulos jatkuvien toimintojen osalta oli 0,04 euroa (0,06 eur) ja osakekohtainen tulos koko konsernin osalta sisältäen lopetut toiminnot oli 0,04 euroa (0,12 eur).

Liiketoiminnan kassavirta oli 5,5 miljoonaa euroa (8,9 milj. eur). Laskun taustalla olivat verohallinnon päätöksestä johtuen takaisin maksetut lähdeverojen hyvitykset vuosilta 2009-2011. F-Secure on valittanut päätöksestä verotuksen oikaisulautakuntaan. Lisäksi kassavirtaan vaikutti positiivisesti pilvitallennusliiketoiminnan myyntiin liittyvä 4,5 miljoonan euron erä, joka vapautui toisen neljänneksen aikana escrow-tililtä.  Toisaalta kassavirtaan vaikutti negatiivisesti myös kyseisen yritysmyynnin ja nSensen yritysoston nettovaikutuksen pohjalta määrätty 6,1 miljoonan euron jäännösvero vuodelta 2015.

Rahoitus ja pääomarakenne

Kesäkuun 30. päivänä F-Securen likvidien varojen (rahat ja pankkisaamiset sekä myytävissä olevat rahoitusvarat)  oli 80,9 miljoonaa euroa (31.12.2015: 94,3 milj. eur).

Tammi-kesäkuussa yhtiön investoinnit käyttöomaisuuteen olivat 3,2 miljoonaa euroa (12,7 milj. eur). Aktivoidut kehitysmenot olivat 1,4 miljoonaa euroa (1,0 milj. eur).

F-Securen rahoitusasema pysyi vahvana. Omavaraisuusaste oli 30. kesäkuuta 70% (68%) ja velkaantumisaste oli 121% negatiivinen (102% negatiivinen).

Osakkeet, osakepääoma ja omat osakkeet

F-Securen osakkeiden kokonaismäärä on tällä hetkellä 158 798 739. Yhtiön rekisteröity osakepääoma on 1 551 311,18 euroa. Yhtiön hallussa on tällä hetkellä 2 639 627 omaa osaketta.

Yrityskaupat

Kesäkuussa 2015 F-Secure osti yksityisesti omistetun tanskalaisyhtiö nSensen, joka tarjoaa suuryrityksille tietoturvakonsultointia- ja haavoittuvuusarviointipalveluita sekä -tuotteita. Yhtiön liiketoiminta on vuoden 2015 toisesta neljänneksestä alkaen yhdistetty F-Securen konsernitulokseen. Lisätietoa löytyy tämän osavuosikatsauksen liitetiedosta 3.

Helmikuussa 2015 F-Secure myi pilvitallennusliiketoimintansa (younited) Synchronoss Technologiesille. Vuoden 2015 alusta alkaen tämä liiketoiminta on raportoitu lopettuina toimintoina. Lisätietoa löytyy tämän osavuosikatsauksen liitetiedosta 2.

Markkinakatsaus

Kasvava ja monimuotoistuva laitekanta sekä erilaiset toisiinsa kytköksissä olevat verkkopalvelut tekevät tietoturvan hallinnasta entistä haasteellisempaa niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin. Nämä tekijät yhdessä IT-järjestelmien monimutkaisuuden lisääntymisen kanssa kasvattavat kysyntää tietoturvapalveluille. Kohdennetut kyberhyökkäykset yleistyvät ja kehittyvät koko ajan. Samaan aikaan rikolliset pyrkivät hyödyntämään yleisten ohjelmistojen haavoittuvuuksia edukseen, ja hyökkäysten kohteena ovat paitsi kaiken kokoiset yritykset myös yksityishenkilöt. Puhtaan rikollisuuden lisäksi hallitukset ja haktivistit hyödyntävät haavoittuvuuksia mm. vakoiluun ja seurantaan.

Yritykset ja muut organisaatiot etsivät entistä enemmän ulkoistettuja tietoturvapalveluita ja pilvipohjaisia ratkaisuja auttamaan niitä hallitsemaan tietoturvaansa. Etenkin suuret organisaatiot ovat kiinnostuneita myös mobiililaitteidensa turvaamisesta. Kysyntä tietomurtojen havaitsemiseen ja niihin vastaamiseen pysyy korkeana, koska hyökkäysten havaitseminen saattaa usein kestää kuukausia.

Kuluttajien tietoturvatuotteiden markkinoihin vaikuttaa yhä merkittävästi laitekannan muuttuminen. PC-myynti laski 5,2% vuoden 2016 toisella neljänneksellä (Gartner, heinäkuu 2016), minkä ennakoidaan heijastuvan tietoturvaohjelmistojen markkinaan. Markkinaosuuksien valtaaminen kilpailijoilta on kuitenkin yhä mahdollista. Samaan aikaan verkkoon kytkettyjen laitteiden määrä kodeissa kasvaa nopeasti. On arvioitu, että kuluttajamarkkinoilla on globaalisti yli neljä miljardia verkkoon kytkettyä laitetta vuoden 2016 loppuun mennessä (Gartner, marraskuu 2015), mikä avaa uusia mahdollisuuksia innovatiivisille tietoturvatuotteille.

Maailmanlaajuisesti tietoturvaohjelmistojen markkinan koko vuonna 2015 oli 22,9 miljardia dollaria. Kuluttajien tietoturvatuotteiden markkinan koko vuonna 2015 oli 5,1 miljardia dollaria ja sen odotetaan kasvavan 2,8 %:lla vuosittain 2015-2020. Yritysten tietoturvapalveluiden markkinan koko vuonna 2015 oli 49,6 miljardia dollaria ja sen odotetaan kasvavan 9,9 %:lla vuosittain 2015-2020. It-ulkoistuksen osalta (sisältäen ulkoistetut tietoturvapalvelut) markkinan koko vuonna 2015 oli 15,6 miljardia dollaria ja kasvuvauhdin odotetaan olevan 14,9% vuosittain 2015-2020. Kaikki arvioidut kasvuvauhdit on ilmoitettu dollarin kurssi vakioituna. (Gartner, toukokuu 2016)

Liiketoiminta huhti-kesäkuussa

YRITYSTIETOTURVA

Yritystietoturvassa F-Secure tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman kyberturvallisuustuotteita ja -palveluita kattavan jälleenmyyjäverkoston ja palvelukumppanien kautta. Jakeluverkostonsa ansiosta F-Securella on erittäin tehokas skaalautuva liiketoimintamalli, ja yhtiö jatkaa investointeja verkoston kehittämiseksi edelleen. Kasvavan verkoston avulla päätelaitteiden tietoturvaratkaisujen (Protection Service for Business sekä Business Suite), tietoturvauhkien havaitsemiseen ja niihin reagointiin suunniteltujen ratkaisujen (Rapid Detection Service) sekä haavoittuvuuksien hallintatyökalun (F-Secure Radar) tehokas myyminen on mahdollista maantieteellisesti nykyistäkin laajemmalle alueelle.

Nykyisin suurin osa yritystietoturvan liikevaihdosta tulee päätelaitteiden tietoturvaratkaisujen myynnistä jälleenmyyjäkanavan kautta. Toisella neljänneksellä päätelaitteiden tietoturvan liikevaihto kasvoi voimakkaasti, merkittävästi markkinaa nopeammin, ja neljänneksen liikevaihto oli jälleenmyyjäkanavassa korkeammalla tasolla kuin koskaan ennen vastaavalla jaksolla. Suurin osa absoluuttisesta kasvusta tuli yhtiön painopistemarkkinoilta Saksasta, Ranskasta ja Japanista, joihin on kohdistunut myös suurin osa myynti- ja markkinointi-investoinneista. Liikevaihto kehittyi hyvin myös Pohjois-Amerikassa ja useissa Euroopan maissa. Sekä uusiasiakashankinta että uusintamyynti kehittyivät suotuisasti neljänneksen aikana.

F-Secure jatkoi paikallisten myyntiorganisaatioiden vahvistamista ja mm. perusti Espanjaan uuden yritystietoturvan myyntitiimin. Kaiken kaikkiaan yhtiö odottaa yritystietoturvan myyjien määrän kasvavan vuoden 2016 aikana viidelläkymmenellä, mikä tarkoittaisi myynnin henkilöstömäärän lisääntymistä yli kolmanneksella edellisvuodesta. Lisääntyneet myyntiresurssit tukevat jälleenmyyjäkanavaa ja keskittyvät aktiivisten jälleenmyyjien määrän kasvattamiseen. Yhtiöllä on nykyisin noin 3 500 aktiivista jälleenmyyjää.

F-Secure Radarin jakelusta Saksassa on allekirjoitettu uusia sopimuksia aiempien pohjoismaisten sopimuksien lisäksi. Lisäksi kesäkuussa F-Securen ja Kupari Datan muodostama ryhmittymä solmi monivuotisen toimitussopimuksen valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin kanssa.

Toukokuussa F-Secure toi markkinoille uuden Rapid Detection Service (RDS) –palvelun. Palvelu auttaa yrityksiä havaitsemaan kehittyneitä tietoturvauhkia ja reagoimaan niihin nopeasti (lisätietoa tämän osavuosikatsauksen tuoteosiossa). Palvelu on otettu vastaan hyvin ja ensimmäiset sopimukset allekirjoitettiin jo ennen tämän katsauksen julkistamista. Tämä osoittaa, että markkinoilla on selvä tarve ratkaisulle, joka vastaa nopeasti kaikkein kehittyneimpiin kyberhyökkäyksiin.

Rapid Detection Service –palvelun markkinoille tuonnin myötä F-Secure myy nyt kyberturvallisuustuotteita ja -palveluita kuusinumeroisessa hintaluokassa asiakasta kohden vuodessa. Yhtiö jatkaa merkittäviä investointeja tuote- ja palvelukehitykseen tässä segmentissä.

Kyberturvallisuuspalveluiden ja –konsultoinnin kysyntä pysyi vahvana kaikilla toimialoilla. F-Secure rekrytoi neljänneksen aikana onnistuneesti uusia lahjakkaita konsultteja tukemaan palveluliiketoimintaa sekä mahdollistamisen laajenemiseen Norjassa ja Ruotsissa. Myynti niin vanhoille kuin uusillekin asiakkaille kasvoi, ja yhtiö laajensi toimintaansa uusille toimialoille, kuten ilmailualalle. Suurin osa kyberturvallisuuspalveluiden liikevaihdosta tulee edelleen Suomesta ja Tanskasta.

KULUTTAJATIETOTURVA

Kuluttajatietoturvassa suurin osa liikevaihdosta tulee päätelaitteiden tietoturvatuotteiden (pääosin F-Secure SAFE) myynnistä operaattorikanavan kautta. Myös muita tuotteita (F-Secure KEY, F-Secure Freedome) tarjotaan koko ajan enemmän operaattorikumppaneille. Yhtiö myy kuluttajatuotteita myös suoramyyntinä lukuisten vain verkossa toimivien ja perinteisten jälleenmyyjäkumppaneiden kautta sekä yhtiön oman verkkokaupan kautta.

Operaattorikanavassa F-Secure keskittyy toiminnan tehokkuuden parantamiseen ja yhteistyön tiivistämiseen avainkumppaneiden kanssa. Yhteistyöhön sisältyvät muun muassa yhteiset hankkeet asiakaskokemuksen parantamiseksi. Toiminnan tehostumisen myötä myynti kasvoi kaikilla maantieteellisillä alueilla verrattuna edelliseen neljännekseen. Myynnin kasvu oli erityisen vahvaa Pohjois-Amerikassa, missä positiivinen trendi myynnin kehittymisessä on jatkunut jo usean neljänneksen ajan. Yleisesti ottaen operaattoriliiketoiminnan näkymät säilyvät vakaina.

F-Secure SAFE:n (PC- ja mobiilitietoturvaratkaisu) markkinoille tuonti operaattoreiden kanssa jatkui useiden operaattoreiden kanssa: Elisa/Appelsin (Suomi), XS4ALL (Alankomaat) ja Voo (Belgia). Uusia yhteistyösopimuksia solmittiin neljänneksen aikana seuraavien kumppaneiden kanssa: NetCologne (Saksa) ja Vinaphone (Vietnam).

Suoramyynti kuluttajille kehittyi positiivisesti ja liikevaihto kasvoi markkinaa nopeammin. Erityisesti verkkomyynti ja myynti aiemmin julkistettujen pohjoismaisten jälleenmyyjäketjujen kanssa kehittyi hyvin. Suurin osa liikevaihdosta suoramyynnissä tuli F-Secure SAFE:sta, mitä tuki F-Secure Freedomen synnyttämän liikevaihton tasaisen kasvun jatkuminen. Yhtiö jatkoi uusien yhteistyösopimusten solmimista F-Secure Freedomen jakelun laajentamiseksi.

Yhtiön valmistautuminen F-Secure Sensen (kodin kaikkien verkkoon kytkettyjen laitteiden tietoturvaratkaisu) ensimmäisiin toimituksiin jatkui suunnitelmien mukaan. Ensimmäisten toimitusten odotetaan tapahtuvan vuoden loppuun mennessä, kuten aiemmin on kerrottu.

Keskeiset tuote- ja palvelujulkistukset

Vuosineljänneksen aikana F-Secure jatkoi panostuksia tietoturvateknologiaan, myyntiaktiviteetteihin sekä tuotteiden käyttäjäystävällisyyden parantamiseen niin kuluttaja- kuin yritystarjoomankin osalta.

Toukokuussa F-Secure toi markkinoille uuden Rapid Detection Service (RDS) –palvelun, joka on tarkoitettu yhtiöille, joilla on kriittisiä IT-järjestelmiä. Palvelu yhdistää huippuluokan kyberturvallisuusasiantuntijat, tuoreimman uhkakuvatiedon sekä uuden tietoturvateknologian ja mahdollistaa asiakkaiden varoittamisen 30 minuutin kuluessa uhkan havaitsemisesta. Palveluun sisältyy ympärivuorokautisesti palveleva valvontakeskus, jonka asiantuntijat minimoivat väärien hälytysten määrän sekä mahdollistavat nopean reagoinnin tietoturvauhkiin. Lisätietoa Rapid Detection Services -palvelusta: https://www.f-secure.com/fi_FI/web/business_fi/rapid-detection-service

Yritystuotteisiin ja palveluihin julkaistut päivitykset:

• F-Secure Business Suite (päätelaitteiden tietoturvaratkaisu) sai uusia toiminnallisuuksia kesäkuussa. Bottiverkkojen esto pysäyttää rikolliset, jotka pyrkivät hallitsemaan vaarantuneita laitteita ja tietoja, estämällä yhteydenotot komento- ja hallintapalvelimiin.

Kuluttajatuotteisiin julkaistut päivitykset:

• F-Secure Key (salasanojen hallintaohjelma) sai huhtikuussa uuden selainlaajennuksen, joka helpottaa tietojen automaattista täyttöä yleisimmissä selaimissa. Uusi versio mahdollistaa myös uudenlaisten tietojen tallentamisen salasanojen lisäksi. Sovellukseen voi nyt tallentaa myös esimerkiksi luottokorttitietoja.

Kesäkuussa UK Internet Industry Awards palkitsi F-Secure SAFE:n asiakkaille turvallisimman internet-kokemuksen tarjoavana tuotteena. F-Secure SAFE palkittiin nyt jo toisen kerran peräkkäin.

Asiakastyytyväisyys parani niin keskeisten yritysten kuin kuluttajienkin tietoturvatuotteiden osalta verrattuna viime vuoteen. Asiakastyytyväisyys (Net Promoter Score, NPS) parani F-Secure SAFE:n osalta 43 %:iin (2015: 34%) ja Protection Service for Busineksen osalta 47%:iin (2015: 40%). Parannukset kertovat asiakkaiden arvostavan vime vuosina tehtyjä tuoteuudistuksia. Parantunut asiakastyytyväisyys tukee myös operaattori- ja muita kumppaneita tuotteiden myynnissä.

Henkilöstö ja yhtiön johto

Vuoden 2016 alussa F-Secure ilmoitti tavoitteekseen palkata yli sata uutta työntekijää vuoden loppuun mennessä yhtiön kasvun tukemiseksi. Kesäkuun lopussa F-Securella oli 982 työntekijää (31.3.2016: 950, 31.12.2015: 926), mikä tarkoittaa 56 (6%) työntekijän nettolisäystä vuoden alusta. F-Secure jatkaa tietoturva-asiantuntijoiden, kyberturvallisuuskonsulttien sekä myyntihenkilöstön aktiivista rekrytointia, erityisesti yritystietoturvaliiketoimintaan.

Kesäkuussa F-Securen hallitus nimitti uudeksi toimitusjohtajaksi Samu Konttisen, ja nimitys astui voimaan 1.8.2016. Konttinen siirtyi F-Securen palvelukseen vuonna 2005 ja on sittemmin toiminut yhtiössä useissa johtotehtävissä. Ennen nimitystään toimitusjohtajaksi Konttinen on johtanut mm. F-Securen myyntiä ja markkinointia sekä toiminut kuluttajien tietoturvasta vastaavana johtajana. Viimeksi hän on johtanut liiketoimintayksikköä, joka vastaa yritysten tietoturvasta. Hän on ollut yhtiön johtoryhmässä vuodesta 2009. F-Securen entinen toimitusjohtaja Christian Fredrikson jätti tehtävänsä siirtyäkseen toisiin johtotehtäviin yhtiön ulkopuolella.

Tämän osavuosikatsauksen julkaisuhetkellä yhtiön johtoryhmän kokoonpano vastuualueittain oli seuraava:

Samu Konttinen (toimitusjohtaja, lisäksi väliaikaisesti yritystietoturvasta vastaava johtaja), Mari Heusala (henkilöstö- ja tilapalvelut), Kristian Järnefelt (kuluttajatietoturva), Saila Miettinen-Lähde (talous ja hallinto), Jari Still (tietohallinto), Mika Ståhlberg (tutkimus ja teknologia), Jens Thonke (kyberturvallisuuspalvelut) ja Jyrki Tulokas (strategia ja liiketoiminnan kehittäminen).

Hallinnointiperiaatteet

F-Securen hallinnointiperiaatteet noudattavat Suomen lainsäädäntöä, F-Securen yhtiöjärjestystä, Nasdaq Helsinki Oy:n sääntöjä sekä Suomen Arvopaperimarkkinayhdistyksen vuonna 2015 julkistamaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia kuten on kuvattu yhtiön verkkosvuilla. Koodi on julkisesti saatavilla osoitteessa www.cgfinland.fi. Yhtiön verkkosivuilta löytyy tuorein tieto hallinnointiperiaatteista sekä selvitys yhtiön hallinto- ja ohjausjärjestelmästä vuodelta 2015.

Yhtiökokous

F-Secure Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 7.4.2016. Yhtiökokous vahvisti tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen vuodelta 2015 sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle.

Yhtiökokous valitsi uudelleen hallituksen varsinaisiksi jäseniksi Jussi Arovaaran, Pertti Ervin, Matti Heikkosen, Anu Nissisen ja Risto Siilasmaan. Hallituksen uusiksi jäseniksi valittiin Bruce Oreck ja Janne Pirttilahti. Hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan puheenjohtajaksi Risto Siilasmaan. Nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajaksi nimettiin Risto Siilasmaa ja jäseniksi Matti Heikkonen ja Anu Nissinen. Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi nimettiin Pertti Ervi ja jäseniksi Jussi Arovaara, Bruce Oreck ja Janne Pirttilahti.

Yhtiökokous päätti jakaa osinkoa 0,06 euroa osakkeelta sekä lisäosinkoa 0,06 euroa osakkeelta. Osinko maksettiin osakkeenomistajille, jotka olivat osingonmaksun täsmäytyspäivänä 11.4.2016 merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osingon maksupäivä oli 19.4.2016.

Yhtiökokous myös hyväksyi kaikki 10.3.2016 lähetetyssä kokouskutsussa olleet hallituksen ehdotukset. Tietoa yhtiökokouksessa tehdyistä päätöksistä löytyy 7.4.2016 julkaistusta pörssitiedotteesta ja yhtiön verkkosivuilta.

Riskit ja epävarmuudet

F-Securen merkittävimmät riskit liittyvät seuraaviin tekijöihin:

• markkinasuhdanteiden epävakaisuuden heijastuminen liiketoiminnan volyymeihin • tietoturvamarkkinoiden muuttuminen sekä muutokset tuotteiden asiakaskysynnässä
  • muutokset kilpailuympäristössä
  • avainasiakkaiden ja -kumppanuuksien mahdollinen menettäminen
  • tuotevalikoiman kilpailukyky muuttuvassa markkinatilanteessa
  • yhtiön immateriaalioikeuksiin (IPR) kohdistuvat vaateet
  • altistuminen riskeille, jotka syntyvät sopimuksellisen vastuun kasvattamisesta
  • yrityskauppojen loppuunviennin epäonnistuminen
  • uusien tuotteiden markkinoille tuonnin epäonnistuminen
  • yhtiön tuotteisiin ja palveluihin liittyvät tietoturvauhat
  • alueelliset polittiiseen tai taloudelliseen ilmapiiriin tai säätelyyn liittyvät luottoriskit
  • mahdollisesti muuttuviin lakeihin ja säännöksiin sekä veroviranomaisten näiden pohjalta tekemiin tulkintoihin liittyvät veroriskit

Strategia 2016-18

F-Securen tavoitteena on parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntää fyysisen maailman ja internetin kytkeytyminen entistä tiiviimmin yhteen. Yhtiön strategiassa heijastuu niin verkkoon kytkettyjen laitteiden määrän nopea kasvuvauhti, liiketoiminnan digitalisaation myötä muuttuneet toimintatavat kuin kyberrikollisuuden lisääntyminen. Strategian toimeenpanon myötä F-Securen muuntautuminen päätelaitekeskeisestä virustorjuntayhtiöstä kyberturvallisuustuotteiden ja –palveluiden monipuolisemmaksi tarjoajaksi nopeutuu entisestään.

Strategian taustalla on yhtiön halu kasvaa. F-Secure jatkaa investointejaan nopeimmin kasvaville yritystietoturvamarkkinoille. Näitä ovat muun muassa jälleenmyyjäkanavan kautta myytävät päätelaitteiden tietoturvapalvelut sekä kyberturvallisuuspalvelut. Kuluttajaliiketoiminnassa investointeja jatketaan tavoitteena kannattava kasvu.

F-Secure pyrkii parhaalla mahdollisella tavalla hyödyntämään kaupallisesti yhtiön teknisen osaamisen ja lukuisat myyntikanavat sekä kasvamaan valituilla kohdemarkkinoilla. Näitä ovat kyberturvallisuustarjooma suuryrityksille Pohjois-Euroopassa ja valituilla toimialoilla (ml. finanssiala, peli- ja vedonlyöntiala, ilmailuala, poliisi- ja puolustusvoimat sekä tietyt globaalit brändit) sekä yrityksille jälleenmyyjäkanavan kautta myytävät tietoturvaratkaisut Euroopassa ja Japanissa. Kuluttajaliiketoiminnassa F-Secure jatkaa liiketoimintaa olemassa olevien kanaviensa kautta yhdessä operaattoreiden sekä perinteisten ja verkossa toimivien jälleenmyyjäkumppaneiden kautta.

Kasvustrategian toteuttamiseksi F-Secure rekrytoi aktiivisesti kokeneita tietoturva-ammattilaisia, nousevia kyberturvallisuuskykyjä ja hyviä myyjiä. Yhtiö tavoittelee kasvua myös yritysostoilla. Yhtiön strategisena päätavoitteena on tulla Euroopan johtavaksi kyberturvallisuusyhtiöksi.

Yhtiö on julkaissut päivitetyn strategiansa vuoden 2015 viimeisen neljänneksen osavuosikatsauksen osana (pörssitiedote 5.2.2016). Lisätietoa yhtiön strategiasta löytyy osoitteesta: https://www.f-secure.com/fi_FI/web/investors_fi/management/strategy-and-vision

Näkymät vuodelle 2016

Yhtiön näkymät vuodelle 2016 eivät ole muuttuneet:

• Liikevoiton (IFRS) odotetaan jatkuvien toimintojen osalta olevan 17-21  miljoonaa euroa (2015: 20 milj. eur)

Vuonna 2015 F-Secure antoi kannattavuutta koskevan ohjeistuksen muodossa liikevoitto (ei-IFRS). Tuolloin liikevoittoarvio ei sisältänyt nSense-kauppaan liittyvien viivästettyjen ja ehdollisten erien kuluvaikutuksia. Vuoden 2016 osalta annettu arvio liikevoitosta sisältää nämä erät, joiden kokonaismääräksi yhtiö arvioi noin 3 miljoonaa euroa. Näin ollen uusi liikevoittoennuste ei ole suoraan vertailukelpoinen edellisen vuoden ennusteeseen.

Yhtiö arvioi, että liikevaihdon kasvu jatkuu erityisesti kyberturvallisuuspalveluissa, jälleenmyyjien kautta myytävissä yritystietoturvatuotteissa (erityisesti Protection Service for Business) sekä kuluttajapuolella SAFE:n (PC- ja mobiiliturvaratkaisu) ja Freedomen (yksityisyydensuojatuote) suoramyynnissä kuluttajille. Operaattoreiden kautta kuluttajille myytävän tietoturvan liikevaihdon odotetaan jäävän suunnilleen viime vuoden tasolle. Liikevaihtoennuste perustuu tämän raportin julkaisuhetkellä tiedossa oleviin myyntinäkymiin, olemassa oleviin tilauksiin ja sopimuksiin sekä nykyisiin valuuttakursseihin.

F-Secure investoi aktiivisesti useiden uusien tuotteiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen. Näiden tuotteiden kaupallistamiseen ja tuotekehitykseen liittyy kuluja, jotka todennäköisesti vaikuttavat yhtiön kannattavuuteen lyhyellä ja keskipitkällä aikavälillä. Samoin uusien tuotteiden (ml. kotien verkkoon kytkettyjä laitteita suojaava F-Secure Sense sekä suuryritysten kehittyneiden tietoturvauhkien torjuntapalvelu Rapid Detection Service) synnyttämää liikevaihtoa on vaikea arvioida ja se saattaa jäädä alhaiseksi. Näiden tuotteiden kehittämiskulut on huomioitu yhtiön liikevoittoennusteessa. Panostukset ovat linjassa sen kanssa, että yhtiön periatteena on priorisoida kasvua yli lyhyen aikavälin kannattavuuden.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Yhtiön liiketoiminnassa tai taloudellisessa asemassa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia edellisen vuosineljänneksen jälkeen.

Tiedotustilaisuus ja webcast

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja lehdistölle pidetään 4.8.2016 klo 11.00-12.00 yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Tammasaarenkatu 7, 00180 Helsinki (Ruoholahti).

Webcast kansainvälisille sijoittajille ja analyytikoille järjestetään samana päivänä kello 14.30. Linkki webcastiin: https://meet.f-secure.com/tapio.pesola/TY5D3TRJ

Webcastiin voi osallistua myös puhelimitse soittamalla numeroon +358975110100. Puhelinkonferenssin tunnus on 507694. Webcastin esitysmateriaalia ja suoraa videolähetystä voi seurata vain internetin välityksellä.

Pörssitiedote ja esitysmateriaalit ovat saatavilla ennen tilaisuuden alkua yhtiön verkkosivuilla: http://www.f-secure.fi/sijoittajat.

F-Secure Oyj

Yhteystiedot Samu Konttinen, toimitusjohtaja, F-Secure Oyj

Saila Miettinen-Lähde, talousjohtaja, F-Secure Oyj

Tapio Pesola, sijoittajasuhdepäällikkö, F-Secure Oyj

Taloudellinen kalenteri

F-Secure Oyj julkistaa osavuosikatsauksensa vuonna 2016 seuraavasti.

• Vuoden 2016 kolmannelta neljännekseltä 3. marraskuuta 2016

F-Secure-puolivuosikatsaus_Q2_2016_final.pdf