Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj:n hallitus on tehnyt päätöksen saneerausohjelmaehdotuksen mukaisesta suunnatusta osakeannista

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj
24.11.2016

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, KANADASSA, AUSTRALIASSA, HONGKONGISSA, ETELÄ-AFRIKASSA TAI JAPANISSA TAI MISSÄÄN MUUSSA SELLAISESSA MAASSA, JOSSA TIEDOTTEEN JULKAISEMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI SOVELTUVAN LAINSÄÄDÄNNÖN MUKAAN KIELLETTYÄ.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj:n ("Talvivaara" tai "Yhtiö") hallitus on tehnyt päätöksen saneerausohjelmaehdotuksen mukaisesta suunnatusta osakeannista ("Osakeanti") Talvivaaran varsinaisen yhtiökokouksen 25.6.2015 antaman valtuutuksen perusteella.

Yhtiö tarjoaa Osakeannissa merkittäväksi enintään 4 000 000 000 uutta osaketta osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen. Merkintäoikeus on kaikilla Yhtiön 10.4.2015 päivätyn saneerausohjelmaehdotuksen mukaisilla etuoikeudettomien saneerausvelkojen haltijoilla ("Velkoja"). Saneerausohjelmaehdotuksen mukaisesti Velkoja ei voi konvertoida saatavaansa osittain.

Uuden osakkeen merkintähinta on 0,1144 euroa, joka maksetaan kokonaisuudessaan kuittaamalla Velkojalla Yhtiöltä oleva saneerausvelkasaatava uusien osakkeiden merkintähintaa vastaan. Osakkeiden murto-osia ei anneta ja Velkojille liikkeeseen laskettavien osakkeiden lukumäärä pyöristetään alaspäin lähimpään kokonaiseen osakkeeseen. Merkintähinta on määrätty saneerausohjelmaehdotuksessa. Kuittaus ja Osakeannissa annettavien uusien osakkeiden maksaminen tapahtuu hallituksen hyväksyessä merkinnät. Uusien osakkeiden merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan Yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Osakeanti vähentää toteutuessaan Yhtiön velkoja, mutta siitä ei kerry varoja Yhtiölle.

Uusien osakkeiden merkintäaika alkaa 28.11.2016 klo 10.00 ja päättyy 22.12.2016 klo 16.00. Yhtiön hallitus voi oman harkintansa mukaan keskeyttää merkintäajan tai lyhentää tai pidentää sitä. Merkintäaikaa voidaan muuttaa yhden tai useamman kerran, mutta merkintäaika voi päättyä aikaisintaan 22.12.2016 klo 16.00 eikä sitä jatketa pidemmälle kuin 20.1.2017 klo 16.00.

Talvivaaran osakkeiden lukumäärä nousee Osakeannin seurauksena enintään 6 108 154 152 osakkeeseen. Uudet osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet Talvivaarassa siitä alkaen, kun uudet osakkeet on rekisteröity kaupparekisteriin, arviolta 28.12.2016.

Osakeannin ehdot ovat tämän pörssitiedotteen liitteenä.

Osakeantia koskeva listalleottoesite ("Listalleottoesite") on 25.11.2016 alkaen saatavilla Talvivaaran verkkosivuilla osoitteessa www.talvivaara.com/konversioanti sekä Talvivaaran rekisteröidyssä toimipaikassa, osoitteessa Ahventie 4 B 47, 02170 Espoo.

Talvivaara tiedottaa Osakeannin tuloksesta merkintäajan päättymisen jälkeen.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj puh +358 20 7129 800
Pekka Perä, toimitusjohtaja
Pekka Erkinheimo, varatoimitusjohtaja

HUOMAUTUS

Tämä tiedote on mainos eikä listalleottoesite eikä Velkojien pidä merkitä tässä tiedotteessa mainittuja osakkeita paitsi niitä koskevaan Talvivaaran Osakeannin yhteydessä julkistamaan listalleottoesitteeseen sisältyvien tietojen perusteella.

Tämän tiedotteen sisältämä tieto ei ole tarkoitettu julkistettavaksi tai levitettäväksi suoraan tai välillisesti Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Hongkongissa, Etelä-Afrikassa tai Japanissa. Nämä kirjalliset materiaalit eivät ole tarjous arvopapereiden myymiseksi Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa, ellei niitä ole rekisteröity Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (muutoksineen) ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten mukaisesti tai ellei rekisteröintivelvollisuudesta ole poikkeusta. Mitään osaa arvopapereita koskevasta annista ei rekisteröidä Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita tarjota yleisölle Yhdysvalloissa.

Tätä tiedotetta ei tule tulkita tarjoukseksi myydä tai tarjouspyynnöksi ostaa tässä mainittuja arvopapereita, eikä arvopapereita myydä alueilla, joilla kyseisten arvopapereiden tarjoaminen, hankinta tai myynti olisi lainvastaista ennen niiden rekisteröintiä taikka rekisteröintivelvollisuutta koskevaa poikkeusta tai muun kyseisten alueiden arvopaperilakien mukaisen hyväksynnän saamista. Sijoittajien ei tule hyväksyä arvopapereita koskevaa tarjousta tai hankkia arvopapereita, joihin tämä tiedote viittaa, elleivät he tee sitä soveltuvaan Talvivaaran julkaisemaan tai levittämään listalleottoesitteeseen sisältyviin tietoihin perustuen.

Talvivaara ei ole antanut valtuutusta arvopapereiden tarjoamiseen yleisölle missään muussa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa kuin Suomessa. Missään Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa, joka on pannut täytäntöön Esitedirektiivin, paitsi Suomessa (kukin "Relevantti jäsenvaltio") ei ole tehty eikä tulla tekemään mitään toimenpiteitä arvopapereiden tarjoamiseksi yleisölle siten, että se edellyttäisi esitteen julkistamista Relevantissa jäsenvaltiossa. Tämän seurauksena arvopapereita voidaan tarjota Relevanteissa jäsenvaltioissa (a) Esitedirektiivissä määritellyille kokeneiksi sijoittajiksi lukeutuville oikeushenkilöille tai (b) missä tahansa muussa Esitedirektiivin 3(2) artiklan mukaisessa tilanteessa. Tässä kappaleessa ilmaisu "tarjota arvopapereita yleisölle" tarkoittaa viestimistä millä tahansa tavalla ja antamalla riittävästi tietoa tarjouksen ehdoista ja tarjottavista arvopapereista, jotta sijoittaja pystyy päättämään arvopapereiden käyttämisestä, ostamisesta tai merkitsemisestä, koska ilmaisu voi vaihdella jäsenvaltiossa tehtyjen täytäntöönpanotoimenpiteiden seurauksena. Tässä ilmaisu "Esitedirektiivi" tarkoittaa direktiiviä 2003/71/EY (muutoksineen, mukaan lukien 2010 Muutosdirektiivi, siltä osin kuin se on pantu täytäntöön Relevantissa jäsenvaltiossa), ja se sisältää kaikki relevantit täytäntöönpanotoimenpiteet Relevantissa jäsenvaltiossa, ja ilmaisu "2010 Muutosdirektiivi" tarkoittaa direktiiviä 2010/73/EU.

Tässä esitetyt tiedot on suunnattu ainoastaan (i) henkilöille, jotka ovat Yhdistyneen kuningaskunnan ulkopuolella tai (ii) henkilöille, joilla on ammattimaista kokemusta sijoittamisesta Yhdistyneen kuningaskunnan vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja markkinalain (Financial Services and Markets Act) (Financial Promotion) vuoden 2005 määräyksen ("Määräys") 19(5) artiklan tarkoittamalla tavalla ja (iii) Määräyksen 49(2) mukaisille korkean varallisuustason omaaville tahoille (high net worth entities) taikka muille henkilöille, joille asiakirja voidaan laillisesti tiedottaa (kaikki edellä mainitut henkilöt yhdessä, "relevantit henkilöt"). Kaikki tähän tiedotteeseen liittyvä sijoitustoiminta on ainoastaan relevanttien henkilöiden saatavilla ja siihen ryhdytään ainoastaan relevanttien henkilöiden kanssa. Kenenkään, joka ei ole relevantti henkilö, ei tule toimia tämän tiedotteen perusteella tai luottaa sen sisältöön.

OSAKEANNIN EHDOT

Osakeantipäätös

Yhtiön hallitus päätti 24.11.2016 varsinaisen yhtiökokouksen 25.6.2015 hallitukselle antaman valtuutuksen perusteella Osakeannista, jossa Yhtiö tarjoaa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poiketen merkittäväksi yhteensä enintään 4 000 000 000 uutta osaketta ("Uudet osakkeet") Velkojille tässä esitettyjen ehtojen mukaisesti. Saneerausohjelmaehdotuksen ("Saneerausohjelmaehdotus") mukaan Yhtiön tulee tarjota Velkojille mahdollisuus saataviensa vaihtamiseksi Uusiksi osakkeiksi. Osakeannin toteuttaminen Saneerausohjelmaehdotuksen mukaisesti on yksi Saneerausohjelmaehdotuksen erityisehdoista, joiden tulee täyttyä ennen Saneerausohjelmaehdotuksen vahvistamista Espoon käräjäoikeudessa. Osakkeenomistajan merkintäetuoikeudesta poikkeamiselle on näin ollen ollut Yhtiön edun kannalta erittäin painava taloudellinen syy.

Osakeannin yleiset ehdot

Uudet osakkeet

Yhtiö tarjoaa Osakeannissa merkittäväksi enintään 4 000 000 000 Uutta osaketta, joka toteutetaan suunnattuna konversioantina.

Osakkeiden lukumäärä voi Osakeannin seurauksena nousta tämänhetkisestä 2 108 154 152 Osakkeesta enintään 6 108 154 152 Osakkeeseen. Uudet osakkeet edustavat noin 65 prosenttia Osakkeista ja noin 68 prosenttia Osakkeiden tuottamasta äänimäärästä Osakeannin jälkeen olettaen, että kaikki Osakeannissa tarjottavat Uudet osakkeet merkitään.

Merkintäoikeus

Uudet osakkeet tarjotaan Velkojien merkittäväksi saneerausvelkasaataviaan vastaan. Yhtiön etuoikeudettomien saneerausvelkojen, jotka oikeuttavat Uusien osakkeiden merkintään, kokonaismäärä Listalleottoesitteen päivämääränä on 449,0 miljoonaa euroa. Uusien osakkeiden merkintäoikeus Osakeannissa on kaikilla Yhtiön Saneerausohjelmaehdotuksen mukaisilla etuoikeudettomien saneerausvelkojen haltijoilla. Saneerausohjelmaehdotuksen mukaisesti Velkoja ei voi konvertoida saatavaansa osittain.

Osakeannin toteuttamisen jälkeen nykyisen osakkeenomistajan, joka ei Velkojana merkitse Uusia osakkeita Osakeannissa, omistusosuus Yhtiössä laimenee välittömästi arviolta noin 65 prosenttia, jos Osakeannissa lasketaan liikkeeseen enimmäismäärä Uusia osakkeita (4 000 000 000 Uutta osaketta).

Ali-/ylimerkintätilanne

Ei sovellu. Alimerkintätilanne ei ole mahdollinen, koska Osakeannissa merkittävillä Uusilla osakkeilla ei ole vähimmäismäärää. Ylimerkintätilanne ei ole mahdollinen, koska Osakeanti on rajoitettu Velkojien etuoikeudettomien saneerausvelkasaatavien enimmäismäärään asti. Muilla kuin Velkojilla ei ole oikeutta merkitä Uusia osakkeita.

Merkintähinta ja merkintöjen maksaminen

Uuden osakkeen merkintähinta on 0,1144 euroa, joka maksetaan kokonaisuudessaan kuittaamalla Velkojalla Yhtiöltä oleva saneerausvelkasaatava Uusien osakkeiden merkintähintaa vastaan. Liikkeeseenlaskun valuutta on euro. Osakkeiden murto-osia ei anneta ja Velkojille liikkeeseen laskettavien osakkeiden lukumäärä pyöristetään alaspäin lähimpään kokonaiseen osakkeeseen. Merkintähinta on määrätty Saneerausohjelmaehdotuksessa. Kuittaus ja Osakeannissa annettavien Uusien osakkeiden maksaminen tapahtuu hallituksen hyväksyessä merkinnät. Uusien osakkeiden merkintähinta kirjataan kokonaisuudessaan Yhtiön sijoitetun vapaan oman pääomaan rahastoon.

Merkintäaika

Yhtiön hallitus voi oman harkintansa mukaan keskeyttää merkintäajan tai lyhentää ja pidentää sitä. Merkintäaikaa voidaan muuttaa yhden tai useamman kerran, mutta merkintäaika voi päättyä aikaisintaan 22.12.2016 klo 16.00 eikä sitä jatketa pidemmälle kuin 20.1.2017 klo 16.00.

Merkintäajan mahdolliset muutokset ilmoitetaan pörssitiedotteella ennen merkintäajan mahdollista pidentämistä. Merkintäajan keskeyttämisestä annetaan asiaa koskeva pörssitiedote sen jälkeen, kun merkintäaika on keskeytetty. Yhtiö ei voi muuttaa tai keskeyttää merkintäaikaa klo 9.30 ja 16.30 välisenä aikana tai muuttaa merkintäaikaa merkintäajan päättymisen jälkeen.

Mikäli merkintäaikaa muutetaan, merkintöjen hyväksymispäivää, maksujen eräpäivää sekä Uusien osakkeiden toimituspäiviä muutetaan vastaavasti.

Yhtiön liikkeeseenlaskemien 2017 erääntyvien joukkovelkakirjojen haltijoiden ja 2015 erääntyneen vaihtovelkakirjalainan haltijoiden osalta Velkojien tulee huomioida tilinhoitajayhteisöiltään mahdollisesti saamat ohjeet merkintäilmoitusten aikaisemman toimittamisaikataulun osalta.

Merkintäpaikka

Muiden Velkojien kuin Yhtiön liikkeeseenlaskemien 2017 erääntyvien joukkovelkakirjojen haltijoiden ja 2015 erääntyneen vaihtovelkakirjalainan haltijoiden osalta Yhtiö vastaanottaa Osakeantiin oikeutettujen Velkojien merkintäilmoitukset itse pääkonttorissaan. Merkintäilmoitus voidaan toimittaa Yhtiölle (i) sähköpostitse skannattuna osoitteeseen investors@talvivaara.com; (ii) postitse osoitteeseen Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj, Ahventie 4 B 47, 02170 Espoo; tai (iii) käymällä henkilökohtaisesti Yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Ahventie 4 B 47, 02170 Espoo arkisin klo 9-15.30 välisenä aikana.

Yhtiön liikkeeseenlaskemien 2017 erääntyvien joukkovelkakirjojen haltijoiden ja 2015 erääntyneen vaihtovelkakirjalainan haltijoiden osalta Velkojien tulee toimittaa merkintäilmoitus tilinhoitajayhteisöiltä saamiensa ohjeiden mukaisesti. Yhtiön liikkeeseenlaskemien 2017 erääntyvien joukkovelkakirjojen haltijat, joilla on arvo-osuustili Euroclear Finland Oy:ssä ("Euroclear Finland"), voivat olla yhteydessä S-Pankki Oy:hyn merkintään liittyvissä kysymyksissä (S-Pankki Oy (FIM Arvopaperipalvelut), sähköposti: asiakaspalvelu@fim.com, puhelin: 09 6134 6250). Yhtiön liikkeeseenlaskeman 2015 erääntyneen vaihtovelkakirjalainan haltijoiden osalta Velkojat voivat olla yhteydessä The Bank of New York Melloniin merkintään liittyvissä kysymyksissä (sähköposti: eventsadmin@bnymellon.com, puhelin: +44 20 7964 4958).

Yhtiö on valinnut S-Pankki Oy:n Osakeannissa käytettäväksi liikkeeseenlaskijan asiamieheksi, joka yhdessä Yhtiön kanssa hoitaa merkintöjen rekisteröinnin arvo-osuustileille ja huolehtii Uusien osakkeiden saattamisesta Helsingin pörssin pörssilistalle sekä lainojen konvertointiin liittyvät arvo-osuustilikirjaukset.

Merkintöjen hyväksyminen ja rekisteröiminen

Yhtiö ilmoittaa Uudet osakkeet rekisteröitäväksi Patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämään kaupparekisteriin ("Kaupparekisteri") niin pian kuin se on käytännössä mahdollista Uusien osakkeiden merkintöjen hyväksymisen jälkeen. Mikäli merkintäaikaa ei muuteta, Yhtiö arvioi, että Uudet osakkeet rekisteröidään Kaupparekisteriin arviolta 28.12.2016.

Osakeannissa merkityt Uudet osakkeet lasketaan liikkeeseen arvo-osuuksina Euroclear Finlandin ylläpitämässä arvo-osuusjärjestelmässä. Mikäli merkintäaikaa ei muuteta, Uudet osakkeet kirjataan merkitsijöiden arvo-osuustileille arviolta 28.12.2016.

Kaupankäynti Uusilla osakkeilla

Yhtiö tulee jättämään hakemuksen Uusien osakkeiden ottamiseksi Helsingin pörssin pörssilistalle. Uusien osakkeiden odotetaan olevan listattuina Helsingin pörssin pörssilistalla arviolta 29.12.2016 alkaen. Kaupankäynti Osakkeilla on ollut keskeytettynä 6.11.2014 lähtien. Osakkeiden kaupankäynnin keskeytyksen odotetaan jatkuvan Osakeannin jälkeen kunnes Helsingin pörssi tekee päätöksen kaupankäynnin uudelleenaloittamisesta tai Osakkeet poistetaan Helsingin pörssin pörssilistalta.

Osakkeiden kaupankäyntitunnus on TLV1V ja ISIN-tunnus FI0009014716.

Osakkeenomistajan oikeudet

Uudet osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet Kaupparekisteriin merkitsemisestä ja merkitsijän arvo-osuustilille kirjaamisesta lukien.

Merkintöjen peruuttaminen

Ilmoitus vaihto-oikeuden käyttämisestä on peruuttamaton ja Velkojaa sitova eikä sitä voi muuttaa tai peruuttaa muutoin kuin arvopaperimarkkinalaissa (746/2012, muutoksineen, "Arvopaperimarkkinalaki") edellytetyissä tilanteissa. Velkojen konvertointiin liittyvät yhtiöoikeudelliset toimenpiteet osakemerkintöineen ovat lopullisia ja peruuttamattomia. Uusien osakkeiden merkintähinnan muuntaminen takaisin saneerausvelkasaatavaksi ei ole mahdollista. Niiden Velkojien, joiden saatavat konvertoidaan Uusiksi osakkeiksi, katsotaan saaneen Saneerausohjelmaehdotuksen mukaisen suorituksen saneerausvelalleen, eikä näillä Velkojilla ole enää oikeutta maksuohjelman mukaisille suorituksille.

Osakeantiin liittyvät toimenpiteet ovat pysyviä siinäkin tapauksessa, että Saneerausohjelmaehdotusta ei voitaisikaan vahvistaa taikka jos Saneerausohjelman toteuttaminen syystä tai toisesta keskeytyisi tai raukeaisi.

Yhtiöllä on oikeus hylätä merkintä osittain tai kokonaan, ellei sitä ole tehty näiden ehtojen tai Yhtiön antamien tarkempien ohjeiden mukaisesti.

Arvopaperimarkkinalain edellyttämä peruutusoikeus

Arvopaperimarkkinalain mukaan Yhtiöllä on Listalleottoesitteen täydennysvelvollisuus tarjouksen voimassaoloajan päättymiseen tai Uusien osakkeiden listalleottoon saakka sellaisten Listalleottoesitteeseen sisältyvien virheellisten tai puutteellisten tietojen tai olennaisten uusien tietojen osalta, jotka tulevat ilmi ennen tarjouksen voimassaoloajan päättymistä ja joilla saattaa olla olennaista merkitystä sijoittajalle. Täydennys julkaistaan samalla tavalla kuin Listalleottoesite.

Mikäli Listalleottoesitettä täydennetään, Uusia osakkeita ennen täydennyksen julkaisemista merkinneillä Velkojilla on oikeus peruuttaa merkintänsä. Peruutusoikeutta on käytettävä peruutusaikana, joka ei saa olla lyhyempi kuin kaksi pankkipäivää Listalleottoesitteen täydennyksen julkaisemisesta. Velkojan merkinnän peruuttamisen katsotaan koskevan kyseisen Velkojan kaikkia merkintöjä. Perumisoikeuden edellytyksenä on lisäksi, että virhe, puute tai olennainen uusi tieto on käynyt ilmi ennen Uusien osakkeiden toimittamista merkitsijöille. Yhtiö ilmoittaa mahdollisen merkinnän perumiseen liittyvät toimenpiteet pörssitiedotteella. Merkinnät peruutetaan ilmoittamalla asiasta Yhtiölle sähköpostitse, tai Yhtiön liikkeeseenlaskemien 2017 erääntyvien joukkovelkakirjojen haltijoiden ja 2015 erääntyneen vaihtovelkakirjalainan haltijoiden osalta tilinhoitajayhteisön kautta, samalla tavalla kuin merkintäilmoitus toimitettiin.

Yhtiön oikeus perua Osakeanti

Yhtiö voi oman harkintansa mukaan päättää olla toteuttamatta Osakeantia. Jos Osakeantia ei toteuteta, Velkojien tekemät merkinnät mitätöidään automaattisesti. Osakeannin perumisesta ilmoitetaan pörssitiedotteella. Osakeanti on Saneerausohjelmaehdotuksen vahvistamiselle asetettu erityinen ehto. Osakeannin peruuttaminen saattaisi johtaa siihen, että Saneerausohjelmaehdotuksen erityisehtoja ei täytetä määräajassa, mikä puolestaan johtaisi Saneerausohjelmaehdotuksen vahvistamatta jättämiseen.

Maksut ja kulut

Uusien osakkeiden merkinnästä ei peritä varainsiirtoveroa eikä palvelumaksua. Tilinhoitajat perivät hinnastonsa mukaisen maksun arvo-osuustilin ylläpitämisestä ja osakkeiden säilyttämisestä.

Sovellettava laki

Osakeantiin ja Uusiin osakkeisiin sovelletaan Suomen lakia. Osakeantia mahdollisesti koskevat riitaisuudet ratkaistaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa Suomessa.

Muut asiat

Yhtiön hallitus voi päättää Osakeantiin liittyvistä muista asioista.

Lisätietoja Uusien osakkeiden merkitsemiseen liittyvistä seikoista on annettu jäljempänä kohdassa "-Ohjeita Osakeannin merkitsijöille".

Ohjeita Osakeannin merkitsijöille

Uusien osakkeiden merkitsemistä harkitsevan tulee ennen päätöksen tekemistä tarkastella huolellisesti kaikkia Listalleottoesitteessä ja erityisesti Listalleottoesitteen kohdassa "Riskitekijät" esitettyjä tietoja.

Merkintäaika

Osakkeiden merkintä arvo-osuusjärjestelmään

Uudet osakkeet rekisteröidään ja lasketaan liikkeeseen Euroclear Finlandin ylläpitämässä arvo-osuusjärjestelmässä, ja ne toimitetaan Velkojille Euroclear Finlandin ylläpitämän arvo-osuusjärjestelmän kautta. Merkitsijöiden pitää varmistua riittävän varhaisessa vaiheessa, että heillä on olemassa arvo-osuustili Euroclear Finlandin ylläpitämässä arvo-osuusjärjestelmässä.

Yhteisöjen merkintä

Yhtiö voi oman harkintansa mukaan pyytää Uusia osakkeita merkitsevältä yhteisöltä selvityksiä, jotka osoittavat merkinnän tehneen yhteisön oikeuden merkitä Uusia osakkeita ja yhteisön puolesta toimineiden henkilöiden valtuudet toimia kyseisen yhteisön puolesta.

Merkintä asiamiehenä

Velkojat voivat merkitä Osakeannissa tarjottavia Uusia osakkeita myös asiamiehen välityksellä. Tässä tapauksessa asiamiehen on osoitettava valtuutensa toimia Velkojan puolesta esittämällä valtakirja Yhtiön hyväksymässä muodossa.

Velkojilta ei veloiteta palkkioita

Yhtiö ei veloita Velkojilta kustannuksia Uusien osakkeiden merkinnästä.

Arvopaperisäilyttäjät, tilinhoitajat ja arvopaperivälittäjät saattavat periä tavanomaisia osaketransaktioita koskevia palkkioita Velkojilta.

Arvopaperisäilyttäjä ja tilinhoitaja perivät maksuja arvo-osuustilin ylläpitoa ja arvo-osuustilille tehtäviä merkintöjä koskevan hinnastonsa mukaisesti.

Verotus

Uusien osakkeiden merkinnän verotukseen liittyviä asioita on kuvattu Listalleottoesitteen kohdassa "Verotus".

Osakeantiin liittyviä sopimuksia

S-Pankki Oy toimii Uusien osakkeiden rekisteröintiin ja listalle ottamiseen liittyvänä liikkeeseenlaskijan asiamiehenä.

Osakeantiin ei liity mitään lock-up-järjestelyitä.

Osakeannissa ei ole saatu sitoumuksia välittäjinä jälkimarkkinakaupankäynnissä toimivilta tahoilta, jotta nämä parantaisivat Uusien osakkeiden likviditeettiä osto- ja myyntikurssien kautta.

Osakeannin yhteydessä ei ole tehty järjestelyjä tai sopimuksia Osakkeen hinnan vakauttamiseksi.

Attachments:

Talvivaaran hallitus on päättänyt suunnatusta osakeannista.pdf