Talvivaaran hallitus hyväksyi energiansäästöteknologian hankinnan - Uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen jatkuu

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj
31.1.2017

Talvivaaran hallitus hyväksyi energiansäästöteknologian hankinnan

Uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen jatkuu

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj:n ("Yhtiö" tai "Talvivaara") hallitus on tänään hyväksynyt energiansäästöteknologian hankinnan. Energiansäästöteknologian hankinta julkaistiin 4.10.2016 ja kaupan toteutuminen oli ehdollinen muun muassa Yhtiön hallituksen hyväksynnälle.

Yhtiön strateginen tavoite on ollut perustaa kestäviä liiketoimintoja, jotka sopivat yhteen Yhtiön osaamisalojen kanssa ja jotka mahdollisesti tuottavat kassavirtaa aikaisessa vaiheessa. Yhtiön selvittämät uudet liiketoimintamahdollisuudet eivät rajoitu kaivosteollisuuteen, vaan sisältävät myös projekteja muun muassa kiertotalouden ja energiasäästön sektoreilta. Yhtiö on tutkinut perusteellisesti useita liiketoimintamahdollisuuksia ja projekteja, jotka toteutuessaan voisivat muodostaa Yhtiön uuden liiketoiminnan tai osia siitä.

Energiasäästöteknologian hankinnan lopullinen hyväksyntä

4.10.2016 Talvivaara allekirjoitti sopimuksen terästeollisuuden energiankäyttöä tehostavan teknologian hankkimisesta. Hankitun teknologian ytimenä on uusi mittaus- ja säätöjärjestelmä terästehtaiden vaihtovirtaa käyttäviin valokaariuuneihin, joissa järjestelmä säästää energiaa ja tasapainottaa sulatus-  ja kuumennusprosessivaiheita.

Energiankulutus on yksi suurimpia käyttökulueriä teräksen valmistuksessa käytettävissä valokaariuuneissa.  Jo muutaman prosentin energiankulutuksen säästö voi parantaa merkittävästi valokaariuuneja käyttävien terästehtaiden kannattavuutta. Talvivaara uskoo energiansäästöteknologiansa markkinapotentiaalin olevan merkittävä.

Kaupan kohteeseen kuuluvat oikeudet teknologian ytimenä olevaan järjestelmään sekä teknologiaa hyödyntävät, olemassa olevat laitteistot. Omaisuuserät on hankkinut Yhtiön tätä tarkoitusta varten perustama ja kokonaan omistama tytäryhtiö, FATB Oy.

Ostetun teknologian kauppahintana on viiden prosentin osuus teknologian myöhemmin kerryttämästä käyttökatteesta. Yhtiöllä on kuitenkin oikeus milloin tahansa päättää käyttökatteeseen perustuva earn out-järjestely suorittamalla teknologian myyjälle kahden miljoonan euron kertakorvaus. Lisäksi Yhtiö maksaa sille siirtyvistä laitteistoista niiden kohtuullisia kehittämis- ja valmistuskustannuksia heijastavan kauppahinnan 160.000 euroa.

Talvivaara on jatkanut hankkimansa teknologian kehittämistä ja testausta ja Yhtiö on myös palkannut tarvittavat tekniset osaajat järjestelmän kehittämiseen ja käyttöönoton valmisteluun teollisessa ympäristössä. Tavoitteena on kaupallistaa energiansäästöteknologia vuoden 2017 aikana.

Muut liiketoimintamahdollisuudet

Hankitun energiansäästöteknologialiiketoiminnan lisäksi Yhtiö on aloittanut teollisen kemiantekniikan osaamiseensa perustuvan tuotteistusprojektin, jonka tavoitteena on tehostaa ravinteiden kierrätystä ja energian tuotantoa karjataloudessa syntyvästä uusiutuvasta raaka-aineesta.

Järkevä ja tehokas lannankäsittely karjataloudessa on monilla alueilla haastavaa johtuen karjatiheyden ja lannanlevitykseen käytettävissä olevan maatalousmaan epäsuotuisasta maantieteellisestä jakautumisesta niin Suomessa kuin ennen kaikkea Keski-Euroopassa. Talvivaara tutkii mahdollisuuksia rakentaa käsittely-yksiköitä, joissa voidaan ottaa talteen biomassan sisältämät arvoaineet kaupallisina tuotteina ja samalla tehostaa ravinnevirtojen hallintaa karjankasvattajille edullisella tavalla. Yhtiön tavoitteena on muuttaa lanta energiajakeeksi ja hyvälaatuisiksi uusiolannoitteiksi sekä puhdistaa lietelannan sisältämä neste turvallisesti ympäristöön johdettavalle tasolle ja ottaa talteen nesteen sisältämät ravinteet käyttökelpoisina lannoitteina.

Yllämainittujen liiketoimintojen lisäksi Yhtiö on kartoittamassa ja edelleen kehittämässä liiketoimintamahdollisuuksia kiertotalouteen liittyvissä metallurgian, kemian ja rakennusteollisuuden hankkeissa, jotka lyhyellä tähtäimellä voisivat täyttää Yhtiön sijoituskriteerit.

Hallitus on ehdottanut 2.2.2017 kokoontuvalle ylimääräiselle yhtiökokoukselle, että se valtuuttaisi hallituksen päättämään yhdestä tai useammasta osakeannista, jotka osaltaan edesauttaisivat valittujen liiketoimintojen edelleen kehittämistä.

Vaikka useita potentiaalisia liiketoimintamahdollisuuksia on tunnistettu, tässä vaiheessa Yhtiön on liian aikaista ottaa kantaa minkään näiden projektien toteutumistodennäköisyyteen. Talvivaara tiedottaa pörssisääntöjen mukaisesti valittujen liiketoimintojen ja  liiketoimintamahdollisuuksien etenemisestä ja kehityksestä.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj Puh 020 7129 800
Pekka Perä, toimitusjohtaja