Selskabsmeddelelse nr. 3/2017 - Regnskabsmeddelelse, H1 2016/17

Se vedlagte pdf.

(1. oktober 2016 - 31. marts 2017)

Hovedpunkter

·       Den organiske omsætningsvækst blev 6%. Målt i danske kroner steg omsætningen 5% til 7.636 mio. kr.

·       Den organiske vækst var henholdsvis 7% i Stomi, 6% i Kontinens, 11% i Urologi og 0% i Hud- og Sårpleje.

·       I den kroniske forretning i USA var den organiske omsætningsvækst tocifret i andet kvartal.

·       Væksten i Hud- og Sårpleje var negativt påvirket af et meget stærkt andet kvartal i Hudpleje i USA sidste år. Dette var modsvaret af blandt andet et positivt momentum i Sårpleje i Kina i andet kvartal.

·       SenSura® Mio Hospitals produktporteføljen lanceres i dag og på alle hovedmarkeder over de næste 12 måneder. Tilbehørsproduktet Brava® Protective Seal lanceret sidste år er nu lanceret i 13 lande.

·       Bruttomarginen i andet kvartal var negativt påvirket af omstruktureringsomkostninger på omkring 13 mio. kr. i forbindelse med reduktionen i antallet af produktionsmedarbejdere i Danmark.

·       Driftsresultatet (EBIT) steg 8% i faste valutakurser og 5% målt i danske kroner, og udgjorde 2.472 mio. kr. Overskudsgraden (EBIT-marginen) i faste valutakurser blev 33% mod 32% sidste år.

·       Periodens resultat steg 8% til 1.877 mio. kr. Indtjeningen pr. aktie (EPS), udvandet, steg 8% til 8,84 kr.

·       De frie pengestrømme var negative med 648 mio. kr., hvilket var 1.834 mio. kr. mindre end samme periode sidste år. Korrigeret for udbetalinger i forbindelse med sager vedrørende brug af transvaginale net, købet af Comfort Medical samt tidsforskydninger i skattebetalinger var de underliggende frie pengestrømme på niveau med sidste år.

·       Integrationen af den amerikanske distributør Comfort Medical, som Coloplast overtog i slutningen af 2016 forløber som forventet.

·       Anden del af aktietilbagekøbsprogrammet på totalt 1 mia. kr. frem til udgangen af regnskabsåret 2016/17 er iværksat i andet kvartal 2016/17.

·       Bestyrelsen har besluttet at udlodde interim udbytte på 4,50 kr. pr. aktie, svarende til en udbyttebetaling på 955 mio. kr.

Finansielle forventninger for 2016/17

·       Der forventes fortsat en organisk omsætningsvækst på 7-8% i faste valutakurser og en rapporteret vækst på 7-8% i danske kroner.

·       Der forventes fortsat en EBIT-margin på 33-34% i faste valutakurser og omkring 33% i danske kroner.

·       Anlægsinvesteringer forventes fortsat at udgøre omkring 700 mio. kr.

·       Den effektive skatteprocent forventes fortsat at blive omkring 23.

03_2017_H1_201617 Regnskabsmeddelelse.pdf