Talvivaara aloittaa sopeuttamistoimet saneerausohjelman vahvistamisprosessin viivästymisen johdosta

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj
17.5.2017

Talvivaara aloittaa sopeuttamistoimet saneerausohjelman

vahvistamisprosessin viivästymisen johdosta

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj ("Talvivaara" tai "Yhtiö") aloittaa toimintaansa koskevat sopeuttamistoimet, joiden tavoitteena on varmistaa riittävät kassavarat uusien liiketoimintojen käynnistämiselle ja käynnistämisen vaatiman rahoituksen hankkimiselle. Syynä sopeuttamistarpeelle on Talvivaaran saneerausohjelman vahvistamisprosessin viivästyminen Yhtiöstä riippumattomista syistä, mikä on olennaisesti haitannut Yhtiön uusien liiketoimintojen hankintaa, kehittämistä sekä rahoittamista.

Osana sopeuttamistoimia Yhtiö lomauttaa tuotannollisilla ja taloudellisilla perusteilla osan henkilöstöstään toistaiseksi kesäkuun alusta lähtien joko kokonaan tai osa-aikaisesti. Lisäksi Yhtiö on sopinut tiettyjen lomautusten ulkopuolelle jäävien, Yhtiön johtoon kuuluvien työntekijöiden kanssa vapaaehtoisista järjestelyistä, joilla työntekijät jättävät osan kuukausipalkastaan Yhtiölle velaksi, joka maksetaan työntekijälle uusien liiketoimintojen vaatiman rahoituksen varmistumisen jälkeen. Lisäksi Talvivaaran hallituksen jäsenet sekä toimitusjohtaja ovat ilmoittaneet Yhtiölle jättävänsä 75% heille maksettavista palkkioista Yhtiölle velaksi, joka maksetaan niin ikään takaisin uusien liiketoimintojen vaatiman rahoituksen varmistumisen jälkeen. Järjestelyistä huolimatta Yhtiö jatkaa uusien liiketoimintojen valmistelua ja ravinteiden kierrätysliiketoiminnan sekä energiansäästöliiketoiminnan kehittämistä.

Sopeuttamistoimilla Yhtiö tavoittelee noin 50 %:n kuukausisäästöä henkilöstökuluissa, joka osaltaan edesauttaa varmistamaan kassavarojen riittävyyden Yhtiön liiketoiminnan kehittämiseen sen suunnitelmien mukaisesti saneerausohjelman vahvistamisprosessin viivästymisestä huolimatta.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj Puh 020 712 9800

Pekka Perä, toimitusjohtaja