Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj : Helsingin käräjäoikeus antoi ratkaisut tiedottamisasiassa

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj
2.6.2017

Helsingin käräjäoikeus antoi ratkaisut tiedottamisasiassa

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj ("Talvivaara" tai "Yhtiö") on tänään saanut tiedon Helsingin käräjäoikeuden ratkaisusta Yhtiön tiedottamiskäytäntöjä koskevassa oikeudenkäynnissä. Helsingin käräjäoikeus on tuominnut toimitusjohtaja Pekka Perän ehdolliseen vankeusrangaistukseen arvopaperimarkkinoita koskevasta tiedottamisrikoksesta liittyen Yhtiön tiedottamiseen vuosina 2012 - 2013. Perään kohdistuneista kymmenestä syytteestä seitsämän hylättiin kokonaan ja yksi osittain. Muut vastaajat, eli Yhtiön entinen toimitusjohtaja Harri Natunen ja entinen talous- ja rahoitusjohtaja/varatoimitusjohtaja Saila Miettinen-Lähde tuomittiin sakkorangaistuksiin. Annetun tuomion johdosta Yhtiö tuomittiin suorittamaan 50.000 euron yhteisösakko, joka Yhtiön käsityksen mukaan on kuitenkin saneerausvelkaa. Yhtiö ja asian vastaajat jatkavat ratkaisuun ja sen perusteluihin tutustumista, ja on todennäköistä, että asian käsittely tulee jatkumaan Helsingin hovioikeudessa.

Lisäksi Helsingin käräjäoikeus antoi ratkaisun Yhtiön johtoryhmän jäsentä koskeneessa oikeudenkäynnissä sisäpiiritiedon väärinkäyttämisestä ja määräsi johtoryhmän jäsenelle ehdollisen vankeusrangaistuksen. Yhtiö ei ollut asiassa osapuolena.

Talvivaaran näkemyksen mukaan käräjäoikeuden ratkaisuilla ei ole vaikutusta Yhtiöön, sen taloudelliseen asemaan tai toimitusjohtajan asemaan Yhtiössä.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö Oyj Puh +358 20 7129 800
Tapani Järvinen, hallituksen puheenjohtaja

Attachments:

Helsingin käräjäoikeus antoi ratkaisut tiedottamisasiassa.pdf