CellaVision AB: Starkt andra kvartal med tillväxt och ökad lönsamhet

1 april-30 juni 2017

·  Nettoomsättningen ökade med 20% till
78,7 MSEK (65,7).

·  Organisk tillväxt uppgick till 16% (27).

·  Rörelseresultatet ökade med 29% till
24,6 MSEK (19,1).

·  Rörelsemarginalen ökade till 31,3% (29,1).

·  Resultatet före skatt ökade till 24,2 MSEK (21,0).

·  Resultat per aktie ökade till 0,81 SEK (0,71).

·  Kassaflöde före utdelningt 11,2 MSEK (13,7.)
1 januari-30 juni 2017

·  Nettoomsättningen ökade med 39%  till
171,8 MSEK (124,0).

·  Organisk tillväxt uppgick till 37% (18).

·  Rörelseresultatet ökade med 78% till
59,0 MSEK (33,1).

·  Rörelsemarginalen ökade  till
34,3% (26,7).

·  Resultat per aktie ökade  till
1,87 SEK (1,12).

·  Kassaflöde före utdelning 26,7 MSEK (26,8).

VD-kommentar

Starkt kvartal med tillväxt om 20 procent
CellaVision hade ett bra andra kvartal 2017, inte minst med tanke på årets starka första kvartal. I det andra kvartalet växte koncernens försäljning med 20 procent till 78,7 MSEK (65,7). Valutapåverkan i kvartalet var positiv med fyra procent. Rörelseresultatet uppgick till 24,6 MSEK (19,1), motsvarande en rörelsemarginal om 31,3 procent (29,1). Resultatutvecklingen förklaras av

CellaVisions indirekta affärsmodell, som levererar snabbt stigande lönsamhet när försäljningsvolymerna växer, i kombination med en fortsatt god kostnadskontroll.

Efter två starka kvartal under 2017 är det viktigt att påpeka att vi gör bedömningen att såväl omsättning som resultat fortsatt kan komma att variera kraftigt mellan olika kvartal såväl för enskilda regioner som för koncernen i sin helhet.

Marknadsutveckling
Americas fortsätter sin positiva utveckling med en omsättning som växte med 30 procent till 41,2 MSEK (31,6). Utveckling var god i såväl USA som Kanada, vilka båda är mogna marknader där majoriteten av kunderna på humanmarknaden väljer digital bildanalys framför traditionell mikroskopering.

Även EMEA hade ett bra andra kvartal med en omsättning som uppgick till 25,1 MSEK (18,8), motsvarande en tillväxt om 33 procent. Resultatet i kvartalet uppnåddes främst genom stark försäljning i Västeuropa.

APAC hade också bra försäljning under det andra kvartalet med en omsättning som uppgick till 12,4 MSEK (15,3). På grund av ett starkt jämförelsetal var tillväxten negativ. Värt att notera är att Kina återigen hade ett försäljningsmässigt starkt kvartal.

Geografisk expansion
CellaVision fortsätter sin etablering av lokala organisationer för marknadssupport på intressanta marknader. Under kvartalet etablerades nya organisationer i den tysktalande delen av Europa och i Brasilien. Med dessa etableringar har CellaVision nu direkt närvaro på elva marknader och planerar för ytterligare etableringar under årets två avslutande kvartal. Detta är en nyckelstrategi för att säkra uthållig tillväxt globalt.

Veterinärmarknaden
CellaVision fortsätter den långsiktiga bearbetningen av veterinärmarknaden. I kvartalet signerades ett distributionsavtal med Sysmex i Americas. Genom distributionsavtalet med Sysmex stärker CellaVision sin närvaro framför allt på den nordamerikanska veterinärmarknaden.

Innovation
Utvecklingen av en ny teknologiplattform, som syftar till att bredda vårt erbjudande att även omfatta mindre och medelstora laboratorier inom såväl human- som veterinärmarknaden, löper enligt plan. Projektet befinner sig i en intensiv fas med fokus på marknadsförberedelser. Lanseringen är planerad till 2018 för de marknader som inte kräver FDA eller motsvarande certifiering baserad på klinisk validering.

Under kvartalet lämnade CellaVision även in en 510(k)-ansökan till FDA för CellaVision® Advanced RBC Application för att få kommersiellt godkännande i USA. Advanced RBC Application är en mjukvaruapplikation som gör den morfologiska bedömningen av röda blodceller snabbare och enklare. Den är sedan tidigare godkänd och framgångsrikt lanserad på CellaVisions övriga marknader.

Zlatko Rihter,

Nyckeltal

(MSEK) Apr-Jun 2017 Apr-Jun 2016 Jan-Jun 2017 Jan-Jun 2016 Jan-Dec 2016
Nettoomsättning 78,7 65,7 171,8 124,0 265,0