Selskabsmeddelelse nr. 7/2017 - Årsregnskabsmeddelelse, FY 2016/17

(1. oktober 2016 - 30. september 2017)

Nye langsigtede finansielle forventninger og strategiopdatering

·       Coloplast præsenterer en ny langsigtet finansiel forventning for LEAD20 strategiperioden. Den nye forventning er drevet af ændrede markedsdynamikker, hvilket skaber muligheder for at accelerere salgsvæksten. Coloplast har til hensigt at forfølge ikke-organiske vækstmuligheder for yderligere at styrke Coloplasts service over for brugerne. Forventningerne til den organiske vækst er bibeholdt på 7-9% per år, og det er ambitionen at levere i den øvre del af vækstintervallet. Derfor ændres forventningerne til EBIT-marginen fra 50-100 basispunkters marginudvidelse per år til en forventning om en EBIT-margin på mere end 30% i faste valutakurser.

Hovedpunkter

·       Den organiske vækst i fjerde kvartal blev 8%, og målt i danske kroner steg omsætningen 6% til 3.980 mio. kr. Den organiske vækst for helåret blev 7%, og målt i danske kroner steg omsætningen 6% til 15.528 mio. kr.

·       Organisk vækst for helåret var henholdsvis 7% i Stomi, 7% i Kontinens, 10% i Urologi og 4% i Hud- og Sårpleje.

·       Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster steg 9% i faste valutakurser (korrigeret for et engangsbeløb til Veterans Affairs), 4% målt i danske kroner og udgjorde 5.024 mio. kr. for helåret. Overskudsgraden (EBIT-marginen) i faste valutakurser og korrigeret for et engangsbeløb på 90 mio. kr. til Veterans Affairs blev 33%.

·       Årets resultat, før særlige poster, steg 2% til 3.797 mio. kr. Indtjeningen pr. aktie (EPS) før særlige poster, udvandet, steg ligeledes 2% til 17,87 kr.

·       De frie pengestrømme for helåret udgjorde 1.632 mio. kr., hvilket var 793 mio. kr. lavere end sidste år. Korrigeret for udbetalinger i forbindelse med sager vedrørende brug af transvaginale net samt købet af Comfort Medical var de underliggende frie pengestrømme på niveau med sidste år.

·       Afkastet af den investerede kapital (ROIC) efter skat før særlige poster blev 47% mod 49% året før.

·       Som led i Coloplasts LEAD20 strategi introduceres en ny driftsplan ”Global Operations Plan IV”, som vil bidrage med EBIT-marginforbedringer på 150 basispunkter med fuld effekt fra starten af 2020/21.

·       Bestyrelsen indstiller på generalforsamlingen den 7. december 2017, at der udbetales yderligere udbytte på 10,5 kr. pr. aktie. For året vil der således være udbetalt udbytte på samlet 15,0 kr. pr. aktie mod 13,5 kr. pr. aktie sidste år.

Finansielle forventninger for 2017/18

·       Der forventes en organisk omsætningsvækst på ~7% i faste valutakurser og 5-6% i danske kroner, primært som følge af udviklingen i USD i forhold til DKK. I forventningerne er der indregnet en negativ effekt på 100 mio. kr. som følge af patentudløbet på SpeediCath® standardkatetre. Derudover indregnes effekten af en omfattende sundhedsreform i Grækenland på 100 mio. kr., som forventes at ramme alle forretningsområder, og betyder at årets prispres forventes at være mere end 1%.

·       Der forventes en EBIT-margin på 31-32% i faste valutakurser og ~31% i danske kroner. Forventningerne til EBIT-marginen indeholder effekten af ovenstående forhold samt investeringer i kommercielle initiativer på op til 2% af omsætningen.

·       Anlægsinvesteringer forventes at udgøre omkring 700 mio. kr. ogAnlægsinvesteringer forventes at udgøre omkring 700 mio. kr. og den effektive skatteprocent forventes at blive ~23.

7_2017_FY201617_regnskabsmeddelelse.pdf