Coloplast leverer tilfredsstillende årsregnskab og skruer op for langsigtede vækstambitioner

Coloplast leverede en organisk omsætningsvækst på 8 procent i regnskabsårets fjerde kvartal og en samlet organisk omsætningsvækst på 7 procent for hele regnskabsåret. Coloplast øger vækstambitionerne frem mod 2020.

Coloplast præsenterer en ny langsigtet finansiel forventning frem mod 2020. Den nye forventning er drevet af ændrede markedsdynamikker, hvilket skaber muligheder for at accelerere væksten. Ydermere vil Coloplast forfølge ikke-organiske vækstmuligheder for at styrke Coloplasts service over for brugerne yderligere. Forventningerne til den organiske vækst er bibeholdt på 7-9% per år, og ambitionen er at nå den øvre del af vækstintervallet. Derfor ændres forventningerne til EBIT-marginen fra 50-100 basispunkters marginudvidelse per år til en forventning om en EBIT-margin på mere end 30% i faste valutakurser.

I fjerde kvartal af regnskabsåret 2016/17 leverede Coloplast en organisk vækst på 8 procent, hvilket svarer til en stigning i omsætningen i danske kroner på 6 procent til 3.980 mio. kr.

For helåret leverede Coloplast en organisk vækst på 7 procent, hvilket svarer til en stigning i omsætningen i danske kroner på 6 procent til 15.528 mio. kr.

Driftsresultatet (EBIT) steg med 9 procent i faste valutakurser korrigeret for engangsbeløbet til Veterans Affairs og 4 procent målt i danske kroner og udgjorde 5.024 mio. kr. for helåret.

Overskudsgraden (EBIT-marginen) i faste valutakurser og korrigeret for engangsbeløbet til Veterans Affairs i faste valutakurser blev 33 procent, hvilket er på niveau med samme periode sidste år. Resultatet er i tråd med selskabets egne forventninger.

I forretningsområderne blev den organiske vækst for helåret 2016/17 henholdsvis 7 procent i Stomi, 7 procent i Kontinens, 10 procent i Urologi og 4 procent i Hud- og Sårpleje.

En række større produktlanceringer bidrog til den samlede organiske vækst, herunder særligt SenSura® Mio Convex, SpeediCath® Flex og Brava® Protective Seal.

I salgsregionerne blev den organiske vækst for helåret 2016/17 henholdsvis 5 procent på Europæiske markeder, 8 procent på Andre etablerede markeder og 13 procent på Øvrige markeder.

• Vi leverer et stærkt fjerde kvartal og et tilfredsstillende årsregnskab med solid vækst i Europa og øget momentum i Øvrige og Andre etablerede markeder. 2016/17 var et stærkt lanceringsår med flere større produktlanceringer, som alle bidrog til den organiske vækst. Årets vækst er et godt stykke over den globale markedsvækst, og vi fortsætter med at tage markedsandele på tværs af alle forretningsområder, siger Lars Rasmussen, adm. direktør i Coloplast.
  • Derudover præsenterer vi en ny langsigtet finansiel forventning for vores globale strategi frem mod 2020. Det gør vi, fordi vi ser ændrede markedsdynamikker og dermed også mulighed for at accelerere væksten yderligere, siger Lars Rasmussen, adm. direktør i Coloplast.

Ny plan for Global Operations
Som et led i Coloplasts globale strategi frem mod 2020 introduceres en ny driftsplan for Coloplasts Global Operations.

Planen vil levere forbedringer på EBIT-marginen på omkring 1,5%-point med fuld effekt fra 2020/2021.

Med denne plan samler Coloplast sine pilot-aktiviteter på selskabets innovationsfabrik i Mørdrup. Som konsekvens heraf forventer Coloplast at lukke selskabets fabrik i Thisted med afvikling over en toårig periode.

Finansielle forventninger 2017/18
Der forventes en organisk omsætningsvækst på omkring 7 procent i faste valutakurser og 5-6 procent i danske kroner. I forventningerne er der indregnet en negativ effekt på 100 mio. kr. som følge af patentudløbet på SpeediCath® standardkatetre. Derudover indregnes effekten af en omfattende sundhedsreform i Grækenland på 100 mio. kr., som forventes at ramme alle forretningsområder, og betyder at årets prispres forventes at være mere end 1%.

Der forventes en EBIT-margin på 31-32 procent i faste valutakurser og omkring 31 procent i danske kroner. Selskabets forventninger til EBIT-marginen betyder at selskabet øger de kommercielle investeringer fra cirka 1 procent af omsætningen til cirka 2 procent af omsætningen.

Anlægsinvesteringer forventes at udgøre omkring 700 mio. kr. Den effektive skatteprocent forventes at blive omkring 23.

Coloplasts årsrapport og CSR-rapport bliver offentliggjort senere i dag.

Læs årsrapporten på https://www.coloplast.com/investor-relations/annual-reports/ og
CSR-rapporten på https://www.coloplast.com/about-coloplast/responsibility/policies/

CONTACTS
Lina Danstrup