Nilfisk delårsrapport 1. kvartal 2018: Solidt momentum fortsætter ind i 2018 med positiv fremdrift af strategiske initiativer

Selskabsmeddelelse
16. maj, 2018
Meddelelse nr. 12

Nilfisk, en førende udbyder af professionelle rengøringsmaskiner og services, offentliggør selskabets delårsrapport for 1. kvartal 2018.

Finansielle højdepunkter

• Den positive tendens fra 4. kvartal 2018 med en organisk vækst på 5,4 % blev videreført ind i første kvartal af 2018 med en fortsat stærk ordretilgang

• I første kvartal skabte en usædvanlig leveringssituation en ordreophobning på cirka 7 mEUR over det normale niveau, hvilket resulterede i en omsætning på 257,5 mio. EUR for første kvartal af 2018 og en organisk vækst på blot 1,3%

• Leveringssituationen blev forbedret markant i april, og ophobningen af ordrer blev nedbragt, hvilket gav en solid organisk vækst på 4,4% for de første fire måneder af 2018

• Den organiske vækst var drevet af segmenterne EMEA, APAC og Specialty Professional, hvor forretningsområdet for Industrial Vacuum Solutions leverede tocifret vækst

• EBITDA før særlige specielle poster var 30,5 mio. EUR, og EBITDA marginen før særlige poster var 11,9% med en positiv effekt fra justeringen af et fantomaktie-program (10,3% før justeringen)

• Bruttomarginen var 42,4% i første kvartal, hvilket repræsenterer en kontinuerlig forbedring hen over de to seneste kvartaler af 2017 (henholdsvis 40,8% og 40,4%)

• Nilfisks besparelsesprogram bliver afviklet forud for planen, og målsætningen for den totale besparelse er nu opjusteret fra 35 mio. EUR til 38-42 mio. EUR ved udgangen af 2019 og 50 mio. EUR ved udgangen af 2020 i årlige EBIDTA forbedringer

• I første kvartal har Nilfisk underskrevet en aftale om at sælge den nordiske Chemicals & Utensils forretning med en årlig omsætning på 10 mEUR. Salget træder i kraft fra 30. april 2018 med en begrænset positiv P/L effekt

• De finansielle forventninger til 2018 er uændrede. Nilfisk forventer en organisk vækst på 3,0%-4,0% og en EBITDA margin før særlige poster på 11,5%-12,0%

Administrerende direktør i Nilfisk Hans Henrik Lund udtaler:

“Det solide momentum fra 2017 er fortsat ind i de første måneder af 2018 med en stærk tilgang af nye ordrer i løbet af hele kvartalet og en solid vækst i de første fire måneder af 2018. Det giver os en stor tiltro til de finansielle forventninger for helåret. Dertil har vi haft en positiv fremdrift af vores strategiske initiativer, der skal forenkle virksomheden. Blandt andet afvikler vi vores besparelsesprogram forud for planen, og vi har øget vores besparelsesmålsætning til i alt 50 mio. EUR.”

Telekonference
Nilfisk afholder en telekonference i dag kl. 10.00. På investor.nilfisk.com findes et link til telekonferencen. Præsentationsmaterialer er tilgængelige på siden forud for telekonferencen.

For at deltage, ring fra
Danmark: +45 3515 8121
UK: +44 (0)330 336 9411
US: +1 323-701-0225