Nilfisk delårsrapport 2. kvartal 2018: Et stærkt kvartal med organisk vækst på 5,8%, en fortsat forbedring af bruttomarginen og et robust driftsresultat på 12,5%

Selskabsmeddelelse
14. august 2018
Meddelelse nr. 15

Nilfisk, en førende udbyder af professionelle rengøringsmaskiner og services, offentliggør selskabets delårsrapport for 2. kvartal 2018.

Finansielle højdepunkter

• Den samlede omsætning på 284,5 mio. EUR var drevet af en positiv udvikling i fire ud af fem segmenter

• Stærk vækst i EMEA med 4,8% organisk vækst samt i Specialty Professional og Specialty Consumer, der begge leverede tocifret vækst på henholdsvis 18,7% og 14,3%. Efter et udfordrende første kvartal blev den organiske vækst i Americas stabiliseret

• I andet kvartal var bruttomarginen 42,8%, hvilket er en stigning på 0,4 procentpoint sammenholdt med forrige kvartal. Stigningen, der repræsenterer en kontinuerlig forbedring over de seneste kvartaler, er drevet af den professionelle forretning på tværs af regioner samt en fortsat positiv effekt fra besparelsesprogrammet

• EBITDA før særlige poster var totalt på 34,9 mio. EUR for kvartalet. Det repræsenterede en stigning på 4,4 mio. EUR sammenholdt med forrige kvartal og førte til en EBITDA margin før særlige poster på 12,3% inklusive påvirkningen fra fantomaktier

• I de første seks måneder af 2018 var den totale omsætning på 542,0 mio. EUR svarende til en tilfredsstillende organisk vækst på 3,6% og en EBITDA margin før særlige poster på 12,1%. Eksklusive påvirkning fra fantomaktier var driftsresultatet 11,5% for første halvår af 2018

• De finansielle forventninger til 2018 er uændrede. Nilfisk forventer en organisk vækst på 3,0%-4,0% og en EBITDA margin før særlige poster på 11,5%-12,0%

Administrerende direktør i Nilfisk, Hans Henrik Lund, udtaler:

“I andet kvartal har vi gjort solide fremskridt mod vores strategiske mål om at simplificere og vækste virksomheden. Vi leverer et stærk finansielt resultat med organisk vækst på 5,8% drevet af en positiv udvikling i fire af vores fem segmenter. Samtidig øger vi fortsat vores bruttomargin, hvilket har en positiv effekt på vores driftsresultat, der ender på 12,5% for kvartalet. Samlet set giver det os en stor tiltro til virksomhedens underliggende performance og vores finansielle forventninger til helåret.”

Telekonference
Nilfisk afholder en telekonference i dag kl. 10.00. På investor.nilfisk.com findes et link til telekonferencen. Præsentationsmaterialer er tilgængelige på siden forud for telekonferencen.

For at deltage, ring fra
Danmark: +45 3515 8121
UK: +44 (0)330 336 9411
US: +1 929-477-0448