Aktia jatkaa strategiansa mukaista palvelumallin kehittämistä ja käynnistää yt-neuvottelut

Aktia Pankki Oyj
18.2.2021 klo 8.30

Aktia Pankki Oyj jatkaa strategiansa mukaista palvelumallin kehittämistä sekä toimintojensa yhdenmukaistamista ja automatisointia. Yhtiön tavoitteena on selkeyttää ja sujuvoittaa toimintatapoja ja tehtäviä sekä vastata entistä paremmin kasvaviin asiakasodotuksiin ja -tarpeisiin.

Aktia suunnittelee hakevansa synergiaetuja keskittämällä liiketoiminnan tukea ja operatiivisia tehtäviä. Tavoitteena on tehostaa toimintoja rakenteellisten muutosten, digitalisaation ja automatisaation avulla.

Suunnitelluilla toimenpiteillä saattaa olla vaikutuksia tehtävänkuviin ja tehtävien määrään, joten Aktia käynnistää kuusi viikkoa kestävät yhteistoimintaneuvottelut 2.3.2021. Neuvottelut koskevat COO-organisaation Business Operations -yksikköä, Development & Data -organisaatiota sekä henkilöasiakasliiketoiminta-aluetta, pois lukien Customer Service- ja Private Banking -yksiköt. Aktia neuvottelee muutoksista työtehtäviin ja toimenkuviin. Mahdolliset irtisanomiset ja/tai osa-aikaistamiset tulevat koskemaan enintään sataa työntekijää.

Suunniteltujen toimenpiteiden arvioidaan alustavasti johtavan noin 2,5 miljoonan euron vuotuisiin säästöihin vuodesta 2022 alkaen.

“Toiminnan tehokkuus on yksi kasvustrategiamme prioriteeteista. Tämä edellyttää, että tarkastelemme toimintaamme ja etsimme keinoja, joilla voimme varmistaa kilpailukykymme nyt ja jatkossa. Tällaiset päätökset ovat vaikeita, ja haluamme toteuttaa neuvottelut rakentavassa ja kunnioittavassa hengessä henkilöstömme edustajien kanssa”, kommentoi Aktian toimitusjohtaja Mikko Ayub.

Lisätietoja:

Anu Tuomolin, HR ja COO, puh. 010 247 6405, anu.tuomolin@aktia.fi
Lotta Borgström, sijoittajasuhde- ja viestintäjohtaja, puh. 010 247 6838, lotta.borgstrom@aktia.fi

Aktia on suomalainen varainhoitaja, pankki ja henkivakuuttaja, joka on luonut vaurautta ja hyvinvointia sukupolvelta toiselle jo 200 vuoden ajan. Palvelemme asiakkaitamme digitaalisten kanavien kautta kaikkialla ja kasvokkain toimipisteissämme pääkaupunkiseudulla sekä Turun, Tampereen, Vaasan ja Oulun seuduilla. Palkitun varainhoitomme rahastoja myydään myös kansainvälisesti. Työllistämme noin 830 henkilöä eri puolella Suomea. Aktian hallinnoitavat asiakasvarat (AuM) 31.12.2020 olivat 10,4 miljardia euroa ja taseen arvo 10,6 miljardia euroa. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (AKTIA). aktia.com.

Mot-clé