Perubahan Besar dalam Kedudukan Kuasa Pasport Dunia


LONDON, July 18, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Jepun telah tersingkir dari kedudukan teratas dalam Henley Passport Index buat pertama kali dalam tempoh lima tahun dan terjatuh ke tempat ke-3 menurut kedudukan terkini berdasarkan data eksklusif dan rasmi daripada International Air Transport Association (IATA). Singapura kini secara rasminya merupakan pasport paling berkuasa di dunia, rakyatnya boleh melakukan perjalanan tanpa visa ke 192 daripada 227 destinasi di seluruh dunia. Kesemua Jerman, Itali dan Sepanyol naik ke tempat ke-2 dengan akses tanpa visa ke 190 destinasi dan pemegang pasport Jepun menyertai enam negara lain — Austria, Finland, Perancis, Luxembourg, Korea Selatan dan Sweden — di tempat ke-3 dengan akses ke 189 destinasi tanpa visa terlebih dahulu.

Nampaknya UK akhirnya mengubah keadaan selepas merosot selama enam tahun, melonjak dua anak tangga kepada kedudukan terkini iaitu tempat ke-4 - kedudukan yang kali terakhir disandangnya pada 2017. AS, sebaliknya, kedudukannya terus meluncur ke bawah indeks selama sedekad, menjunam dua tempat lagi ke tempat ke lapan yang mempunyai akses kepada hanya 184 destinasi tanpa visa. Kedua-dua UK dan AS bersama-sama memegang tempat pertama dalam indeks hampir 10 tahun yang lalu pada 2014, tetapi telah berada pada trajektori menurun sejak itu. Afghanistan kekal berada di bahagian bawah Henley Passport Index, dengan skor akses tanpa visa hanya 27, diikuti Iraq (skor 29) dan Syria (skor 30) — tiga pasport paling lemah di dunia.

Trend umum dalam sejarah kedudukan 18 tahun adalah ke arah kebebasan perjalanan yang lebih tinggi, dengan purata bilangan destinasi pelancong yang boleh diakses tanpa visa hampir dua kali ganda daripada 58 pada 2006 kepada 109 pada 2023. Walau bagaimanapun, jurang mobiliti global antara mereka yang berada di bahagian atas dan bawah indeks kini lebih luas berbanding sebelum ini, dengan Singapura yang berada di kedudukan teratas boleh mengakses melebihi 165 destinasi tanpa visa daripada Afghanistan.

Dr. Christian H. Kaelin, Pengerusi Henley & Partners, berkata bahawa hanya lapan negara di seluruh dunia yang kurang mempunyai akses tanpa visa hari ini berbanding sedekad yang lalu, manakala negara lain lebih berjaya memperoleh kebebasan perjalanan yang lebih tinggi untuk rakyat mereka. “UAE telah menambah 107 destinasi yang mengagumkan kepada skor tanpa visanya sejak 2013, melonjak tinggi sebanyak 44 tempat dalam kedudukan sejak 10 tahun lalu, daripada kedudukan ke-56 ke kedudukan ke-12. Daripada negara yang menduduki tempat 10 Teratas, AS telah mencapai peningkatan terkecil dalam skornya, hanya memperoleh 12 destinasi tambahan. Singapura, sebagai perbandingan, telah meningkatkan markahnya sebanyak 25, melonjak lima anak tangga sejak 10 tahun lalu ke nombor satu.”

Greg Lindsay, dari Cornell Tech’s Jacobs Institute telah mengulas dalam Laporan Mobiliti Global Henley 2023 S3, yang dikeluarkan hari ini bersama indeks terbaharu. Beliau mengatakan bahawa semata-mata dari perspektif mekanikal, “ceritanya ringkas — AS lebih kurang kekal sama dan telah ketinggalan. Walaupun skor mutlak sebenarnya telah meningkat sejak sedekad yang lalu, AS telah terus dikalahkan oleh saingan seperti Korea Selatan, Jepun, dan Singapura. Kemerosotan kedudukan tanpa henti Amerika adalah amaran kepada jirannya Kanada dan seluruh Anglosphere juga."

Pautan antara akses tanpa visa dan keterbukaan

Henley & Partners telah menjalankan penyelidikan baharu eksklusif mengenai hubungan antara keterbukaan sesebuah negara kepada warga asing — bilangan negara yang dibenarkan untuk menyeberangi sempadannya tanpa visa — dan kebebasan perjalanan warganya sendiri. Henley Openness Index baharu menyenaraikan kesemua 199 negara di seluruh dunia mengikut bilangan kewarganegaraan yang dibenarkan masuk tanpa visa terlebih dahulu.

Kesemua 20 negara "paling terbuka" Teratas ialah semua pulau kecil atau negara Afrika, kecuali Kemboja. Terdapat 12 negara yang terbuka sepenuhnya kepada semua pasport dan empat negara yang tidak membenarkan sesiapa tanpa visa. Walaupun korelasi antara skor keterbukaan yang tinggi dan skor akses tanpa visa yang tinggi bukanlah mudah, perlu diingat bahawa Singapura dan Korea Selatan telah menduduki tempat 10 teratas Henley Passport Index sepanjang sedekad yang lalu, naik dari tempat ke-6 dan ke-7 masing-masing pada tahun 2013 hingga ke-1 dan ke-3 hari ini — mempunyai tahap keterbukaan yang agak tinggi berbanding dengan 5 negara yang mempunyai perbezaan terbesar antara kebebasan perjalanan yang dinikmati mereka, berbanding akses tanpa visa yang diberikan mereka kepada warganegara lain. Kedudukan kesemua AS, Kanada, Australia, New Zealand dan Jepun sama ada merosot atau kekal di tempat yang sama apabila keterbukaan mereka tidak berubah.

Prof. Peter J. Spiro, yang memegang Pengerusi Charles Weiner dalam undang-undang antarabangsa di Temple University, berkata lanjutan akses tanpa visa Amerika adalah rendah, walaupun mengikut standard ekonominya maju. “Negeri EU memberikan keistimewaan tanpa visa kepada lebih daripada dua kali ganda bilangan Amerika, berbanding AS. Kelewatan memproses, kadar penolakan yang tinggi dan reputasi bagi perkhidmatan pelanggan yang tidak menyenangkan telah mencemarkan daya tarikan AS sebagai destinasi. Selain itu, semakin banyak tanggapan tentang AS yang terlibat dengan keganasan senjata api dan seseorang juga boleh memprojeksikan trajektori jangka panjang menyebabkan kedudukan global AS semakin terhakis."

Baca Siaran Akhbar penuh

Hubungan Media

Sarah Nicklin

Ketua Kumpulan Perhubungan Awam

sarah.nicklin@henleyglobal.com

Mudah Alih: +27 72 464 8965