Aktias placeringsutsikt: Räntechocken på placeringsmarknaden är över och det finns många möjligheter för placerare

Aktia Bank Abp
27.9.2023 kl. 9.00

Hittills har 2023 varit ett bra år på placeringsmarknaden. Den globala aktiemarknaden har från årets början avkastat nästan 13 procent mätt i euro och i praktiken kompenserat för fjolårets nedgång. Även avkastningen på räntemarknaden är klart på plus.

I sin senaste placeringsutsikt skriver Aktia att avkastningen och risken återigen har börjat gå hand i hand i takt med att de skarpaste räntehöjningarna lugnat ner sig. Mer riskfyllda ränteplaceringar har avkastat bättre än riskfria, och aktieplaceringar har i genomsnitt gett bäst avkastning. Samtidigt har avkastningsskillnaderna varit historiskt stora.

”Aktiemarknaden i USA har varit överlägsen med några stora teknikjättar i spetsen, medan den mer cykliska finska aktiemarknaden, som är beroende av trenderna i tillverkningsindustrin, har sjunkit till minussidan i kölvattnet av de låga ekonomiska siffrorna från Kina. Skillnaderna i prissättningen och tillväxtutsikterna mellan olika marknadsområden är historiskt stora och erbjuder aktiva placerare många möjligheter”, säger Aktias placeringsdirektör Samu Lang.

Aktiernas värderingsnivå är rätt dyr i förhållande till räntorna. Av huvudmarknaderna verkar endast Europa och Finland förmånliga.

Med tanke på räntenivån anser vi att det inte finns mycket utrymme för en uppgång i värderingsnivåerna, tvärtom skulle det vara sunt om värderingsnivåerna sjönk, särskilt i USA. Vi uppskattar att avkastningen på de globala aktiemarknaderna för hela nästa år är kring 3–5 procent. Värderingsnivån på den finska aktiemarknaden är attraktiv, och det finns en stor avkastningspotential när den globala ekonomiska tillväxten börjar tyda på en vändning till det bättre”, säger Aktias allokeringsdirektör Tommi Tähtinen.

Goda tider att vänta för ränteplacerare

Centralbankernas räntehöjningscykel är på slutrakan. Vi väntar oss ännu inte någon större nedgång under de kommande månaderna, men en dämpad ekonomisk tillväxt kommer att bidra till att hålla räntenivån under kontroll och gradvis vända den nedåt.

Vi anser att den bästa miljön för placerare börjar på räntemarknaden under de kommande månaderna. Med tanke på avkastningen är den bästa tiden att gå med i ränteplaceringar inne just nu, om man inte redan är med. Det är också bra att lägga märke till att ränteplaceringar för första gången på länge fungerar som ett väl skyddande element i diversifierade portföljer.

De löpande ränteavkastningarna på alla centrala räntemarknader är tydligt över mediannivån för de senaste 10 åren och när man blickar framåt verkar avkastningsförväntningarna vara attraktiva. För nästa år förutspår vi en god avkastning på olika räntetillgångsslag över hela linjen”, säger Tähtinen, och tillägger:

”Vi förväntar oss en avkastning på 2–4 procent för euroområdets statsobligationer. På euroområdets Investment Grade-obligationer med hög rating förväntar vi oss en avkastning på 4–6 procent. På High Yield-obligationer med högre risk förutspår vi en avkastning på 3–5 procent.”

Kina är den största risken för den globala ekonomin

Den globala ekonomiska utvecklingen ser för närvarande ut att vara tudelad på flera sätt. I USA och Japan har den ekonomiska tillväxttakten i år varit en positiv överraskning, medan tillväxten i euroområdet och på tillväxtmarknaderna, särskilt i Kina, inte har nått upp till förväntningarna. Kinas export (-9 %) och import (-7 %) minskar i snabb takt.

”Kineserna köper mindre från utlandet och utlänningarna köper mindre från Kina. Eftersom Kina är världens fabrik berättar export- och importsiffrorna sin egen historia om läget i världsekonomin”, säger Aktias chefsekonom Lasse Corin.

Utöver Kina-oron menar Corin att skuldtrollet också har vaknat upp igen då de stigande räntorna har lett till en mer kritisk inställning till de stora underskotten i de offentliga finanserna. Frågan är hur länge skuldsättningen kan fortsätta.

Länk till Aktias placeringsutsikt 3/2023

Mer information:

Samu Lang, placeringsdirektör, tfn 050 4226 334, samu.lang(a)aktia.fi

Lasse Corin, chefsekonom, tfn 040 8080 635, lasse.corin(a)aktia.fi

Tommi Tähtinen, allokeringsdirektör, tfn 040 5080 126, tommi.tahtinen(a)aktia.fi

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår prisbelönta kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter cirka 900 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundmedel (AuM) 30.06.2023 uppgick till 13,8 miljarder euro och balansomslutningen till 12,3 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com