Aktia korjaa vuoden 2023 raportointia johtuen tiettyjen yritystilien koronlaskennan teknisestä virheestä

Aktia Pankki Oyj
4.7.2024 klo 15.00

Aktia Pankki Oyj korjaa vuoden 2023 raportoitua korkokatetta ja siten myös tulosta, jotka ovat vuoden 2024 raportoinnin vertailulukuja. Tämä johtuu tiettyjen yritystilien hyvityskoron korjauksesta.

Korjauksen syynä on Aktian järjestelmäpäivityksen yhteydessä havaitsema tekninen virhe koronlaskennassa koskien rajattua määrää yritystilejä, joilla on vakioehdoista poikkeavia korkoehtoja. Teknisen virheen vuoksi kyseiset tilit eivät ole saaneet sopimuksen mukaista täyttä korkoa. Järjestelmävirhe ei ole vaikuttanut muihin tileihin.

Vuoden 2023 korkokatteen korjaus on -3,6 miljoonaa euroa. Kokonaiskorjaus per 31.12.2023 vähentää voittovaroja 3,1 miljoonalla eurolla huomioiden laskennallisen verovaikutuksen sekä vuodelle 2022 kohdistuva hyvityskoron.

Vuoden 2024 ensimmäisen vuosipuoliskon osalta teknisen virheen vaikutus arvioidaan olevan noin -1 miljoona euroa ja se sisältyy toisen vuosineljänneksen korkokatteeseen. Tämä ei kuitenkaan vaikuta Aktian vuoden 2024 näkymiin, jotka julkaistiin ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Korjaus on nyt tehty ja korko on laskettu uudelleen. Takautuva korjaus koskee vuosia 2022 ja 2023, ja näiden sekä kuluvan vuoden korot maksetaan tilisopimusten ehtojen mukaisesti.

- Pahoittelemme syvästi tapahtunutta. Asianosaisiin asiakkaisiin ollaan yhteydessä viipymättä. Asiakkailta ei vaadita toimenpiteitä, Aktian pankkiliiketoiminnasta vastaava johtaja ja toimitusjohtajan sijainen Anssi Huhta sanoo.

Vuoden 2023 korjatut neljännesvuositulokset ja koko vuoden tulos ovat tämän pörssitiedotteen liitteenä

Aktia Pankki Oyj

Lisätietoja:
Oscar Taimitarha, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 040 562 2315, ir (at) aktia.fi

Jakelu:
Tiedotusvälineet
www.aktia.com

Aktia on suomalainen varainhoitaja, pankki ja henkivakuuttaja, joka on luonut vaurautta ja hyvinvointia sukupolvelta toiselle jo 200 vuoden ajan. Palvelemme asiakkaitamme digitaalisten kanavien kautta kaikkialla ja kasvokkain toimipisteissämme pääkaupunkiseudulla sekä Turun, Tampereen, Vaasan ja Oulun seuduilla. Palkitun varainhoitomme rahastoja myydään myös kansainvälisesti. Työllistämme noin 850 henkilöä eri puolella Suomea. Aktian hallinnoitavat asiakasvarat (AuM) 31.3.2024 olivat 14,1 miljardia euroa ja taseen arvo 12,1 miljardia euroa. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (AKTIA). aktia.com.

Liite

Restatement_taulukko_FI