Aktia Bank Abp:s halvårsrapport 1.1–30.6.2024: Stark resultatförbättring i jämförelse med ifjol och god avkastning på eget kapital

Aktia Bank Abp
Börsmeddelande
2.8.2024 kl. 8.00

Kvartalet i korthet

• Jämförbart rörelseresultat: 30,8 miljoner euro, 21 % högre än ifjol (25,6). Resultatförbättring inom alla affärsområden.
  • Jämförbart kostnads-intäktsrelation (K/I): Förbättrad till 0,57 (0,61).
  • Jämförbar avkastning på eget kapital (ROE): Ökade till 14,9 (13,4) %, tack vare förbättrat resultat.
  • Räntenetto: 18 % högre än ifjol tack vare goda ränteintäkter från utlåning, tillväxt i lönsamma finansieringslösningar och höga referensräntor.
  • Provisionsnetto: Ungefär på samma nivå som ifjol.
  • Förvaltade kundtillgångar: Ökade under kvartalet tack vare gynnsam marknadsutveckling. Negativa totala nettoteckningar under kvartalet, men positiva nettoteckningar under kvartalets sista månad.
  • Livförsäkringsnetto: Fortsatt stabil utveckling till följd av bland annat placeringsverksamhetens resultat och låg skadekvot.
  • Jämförbara rörelsekostnader: I övrigt god kostnadskontroll med minskade personalkostnader, även om jämförbara rörelsekostnaderna ökade med 5 % främst på grund av ökade IT-kostnader.
  • Kreditförluster: Kreditförlustreserveringarna ökade något i jämförelse med ifjol, men hölls måttliga tack vare god riskhantering och lånestockens kvalitet.
  • Andelen av förvaltade kundtillgångar som hållbarhetsklassificerats enligt artikel 8/9: Ökade till 98,0 % från 95,4 % ifjol.

Utsikter 2024 (uppdaterade)

Aktias jämförbara rörelseresultat för 2024 förväntas vara högre än de 104,8 miljoner euro som rapporterats för 2023.

Utsikterna har utarbetats utgående från följande förväntningar:

• Trots osäkerheten på marknaden och troligtvis sjunkande räntor förväntas räntenettot vara högre än 2023.
  • Provisionsnettot förväntas vara något högre än 2023, förutsatt gynnsamma marknadsförhållanden.
  • Livförsäkringsverksamheten förväntas utvecklas stabilt. Resultatet kan dock påverkas av förändringar i marknadsvärdena.
  • Rörelsekostnaderna totalt förväntas vara på ungefär samma nivå som i 2023, givet utebliven stabilitetsavgift i 2024 som uppvägs av högre förväntade IT-kostnader.
  • Nedskrivningar och kreditförlustreserveringar förväntas öka något jämfört med 2023 års nivå, givet nuvarande marknadssituation.

Tidigare utsikter för 2024 (publicerade 30.4.2024): Aktias jämförbara rörelseresultat för 2024 förväntas vara något högre eller högre än de 108,4** miljoner euro som rapporterades 2023.

**) Aktia Bank Abp har korrigerat det rapporterade räntenettot och resultatet för 2023 på grund av ett tekniskt fel i ränteberäkningen för ett begränsat antal företagskonton. För mer information, se not 11, Korrigering av tidigare rapporterade siffror 2023

Aleksi Lehtonen, VD:

Aktias mål och syfte är att skapa välstånd. Detta samhälleliga uppdrag är något jag vill betona i min första översikt som vd för Aktia. Genom att tänka framåt med och erbjuda innovativa och konkurrenskraftiga lösningar för våra kunder skapar vi välstånd för hela samhället.

Aktias kvartalsresultat var återigen starkt. Vår jämförbara avkastning på eget kapital (ROE) bibehölls på en god nivå och var 14,9 %. Den jämförbara kostnads-intäktsrelationen (K/I-talet) var 0,57, vilket är en förbättring från ifjol och bättre än vår långsiktiga målsättning (under 0,60). Med andra ord fortsatte våra tre affärsområden leverera stabila resultat och våra risker hölls under kontroll.

Trots att bostadsmarknaden fortsättningsvis gick på lågvarv fortsatte den positiva utvecklingen inom bankverksamheten, med god efterfrågan på finansieringslösningar så som leasing och avbetalning. Även om kvartalets nettoteckningar var negativa kunde vi inom kapitalförvaltningen glädja oss över positiva nettoteckningar bland både Private Banking- och institutionskunder i juni. Även livförsäkringsverksamhetens resultat var fortsatt stabilt och försäljningen av risklivförsäkringar fortsatte på samma goda nivå som tidigare kvartal.

Vi har fortsatt att satsa mer på kundupplevelse, banksystemens funktion, informationssäkerhet och processer som regleringen fordrar, vilket syns i högre IT-kostnader. Överlag har ändå strikt kostnadskontroll fortsättningsvis tillämpats. För att summera, så är vi på rätt väg för att uppnå Aktias finansiella målsättningar som sträcker sig till 2025.

Fortsatt fokus på utveckling

Utvecklingen av Aktias kapitalförvaltning framskrider enligt plan och affärsområdets organisationsstruktur har förenklats. Vi har de behövliga byggstenarna, framför allt medarbetare med förstklassig kompetens. Genom att fokusera på medarbetarna, kunderna och affärsutveckling, säkerställer vi kapitalförvaltningens – och därmed hela Aktias – konkurrenskraft på lång sikt. Vi har även rekryterat en Head of Customers som bär helhetsansvar för kapitalförvaltningens kundorientering och institutionsförsäljning. Genom bland annat dessa konkreta åtgärder är vi på god väg att bli den ledande kapitalförvaltarbanken.

I augusti tillträder vår nya Chief Information Officer Oskari Kurki sin tjänst och tar över ansvaret för Aktias IT-verksamhet. Vi fortsätter att göra betydande satsningar och investeringar inom IT-verksamheten, eftersom den är en central del av Aktias kärnverksamhet och helt oskiljbar från våra processer och från kundupplevelsen.

Lanseringar och samarbete

Aktia samarbetar aktivt med ledande aktörer inom utvalda områden. I slutet av maj meddelade vi att Aktia och Swedbank har ingått ett strategiskt partnerskap, som ett steg i en flera årtionden lång relation av att göra affärer tillsammans. Samarbetet ger oss möjlighet att ännu bättre utnyttja bland annat de strategiska investeringar som vi har gjort i leasing- och factoringplattformar.

Bland lanseringarna inom kapitalförvaltningen är det skäl att nämna att vi i juni lanserade kapitalfonden Aktia Skuldfond II Kb. Fondens första placeringsobjekt är fonden Oaktree Opportunities XII, vars förvaltare Oaktree är en ledande förvaltare av alternativa investeringar. Fonden erbjuder tillgång till en professionellt förvaltad portfölj för opportunistiskt skuldplacerande, som i regel endast stora institutionella investerare har tillgång till.

Sikte på framtiden

I början av juni hade jag glädjen att börja som vd på Aktia. Jag vill rikta ett stort tack till Juha Hammarén som fram tills dess skötte vd-uppdraget samt till ledningsgruppen och hela organisationen som har gjort det smidigt för mig att ta över ansvaret. I juni träffade jag många av våra professionella och engagerade aktianer runtom i landet. Jag deltog i flertalet kundmöten som visade på mycket välfungerande kundförhållanden. Medarbetarnas och kundernas nöjdhet går hand i hand och därför är jag speciellt glad över att resultatet från vårens medarbetarundersökning visar på en klart positiv trend.

Jag ser fram emot att tillsammans med personalen uppnå våra ambitiösa mål för att frigöra den stora potential som finns i Aktia. Vi har inlett arbetet med strategiska frågor och uppdatering av våra långsiktiga finansiella mål. I allt det här arbetet skall vår mission synas: att skapa välstånd för både kunder, ägare och hela samhället. Jag är stolt över att vårt arbete har en viktig, övergripande betydelse.

Nyckeltal

(mn euro)Q2/2024Q2/2023∆ %1–6/20241–6/2023∆ %Q1/2024∆ %2023
Räntenetto38,832,818 %77,963,722 %39,1-1 %140,4
Provisionsnetto30,830,42 %61,060,61 %30,12 %120,4
Livförsäkringsnetto7,45,729 %15,012,917 %7,7-4 %24,1
Rörelseintäkter totalt76,769,311 %154,0138,711 %77,3-1 %287,4
Rörelsekostnader-44,8-42,26 %-86,2-89,3-3 %-41,48 %-176,6
Nedskrivningar av krediter och övriga åtaganden-1,8-1,338 %-4,5-2,3101 %-2,7-34 %-7,0
Rörelseresultat30,125,817 %63,447,135 %33,3-9 %102,6
Jämförbara rörelseintäkter176,769,111 %154,0138,411 %77,3-1 % 287,2
Jämförbara rörelsekostnader1-44,1-42,25 %-84,8-87,9-4 %-40,78 %-174,2
Jämförbart rörelseresultat130,825,621 %64,748,234 %33,9-9 %104,8
K/I-tal0,580,61-4 %0,560,64-13 %0,549 %0,61
Jämförbart K/I-tal10,570,61-6 %0,550,64-13 %0,539 %0,61
Resultat per aktie (EPS), euro0,330,2818 %0,710,5236 %0,38-12 %1,12
Jämförbart resultat per aktie (EPS), euro10,340,2822 %0,720,5335 %0,38-11 %1,15
Avkastning på eget kapital (ROE), %14,513,60,9*15,812,83,0*16,5-2,0*13,3
Jämförbar avkastning på eget kapital (ROE), %114,913,41,4*16,113,13,0*16,8-1,9*13,6
Kärnprimärkapitalrelation (CET1), %211,511,00,5*11,511,00,5*11,40,1*11,3

*) Förändringen är beräknad i procentenheter
1) Alternativa nyckeltal
2) Vid slutet av perioden

Resultatpresentation för analytiker, investerare och media

Aktias resultatpresentation för analytiker, investerare och media arrangeras på engelska fredagen 2.8.2024 kl. 10.30. Verkställande direktör Aleksi Lehtonen och ekonomi- och finansdirektör Outi Henriksson presenterar resultatet.

Resultatpresentationen kan ses som en direkt webcast-sändning eller en inspelning efter tillställningen på adressen https://aktia.videosync.fi/aktia-oyj-q2-report-2024. Frågor kan ställas skriftligt under den direkta webcast-sändningen.

AKTIA BANK ABP

Mera information:
Oscar Taimitarha, direktör för investerarrelationer, tfn 040 562 2315

Distribution:
Massmedier
www.aktia.com

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 850 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 30.6.2024 till 14,1 miljarder euro och balansomslutningen till 12,4 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.

Aktia Bank Abp Halvårsrapport 1–6_2024