Nokia tuo markkinoille erityiskestävän GSM-puhelimen

Nokia on tänään lisännyt uuden tuotekategorian valikoimaansa esittelemällä kestävän Nokia 6250 -puhelimen. Lujatekoinen Nokia 6250 on suunniteltu vaativiin ulkoilmaolosuhteisiin. Veden-, iskun- ja pölynkestävä uutuuspuhelin on varustettu WAP (Wireless Application Protocol) -ominaisuuksin, ja se toimii EGSM 900- ja 1800-verkoissa. Nokia 6250 on oivallinen kumppani niin ulkotöitä tekeville, huoltohenkilöstölle kuin luonnossa liikkujille.Tuote esiteltiin samanaikaisesti sekä CeBIT 2000 -messuilla Saksan Hannoverissa että Nokia - Designed for Life -tapahtumassa Hongkongissa. Puhelimen toimitukset aloitetaan vuoden 2000 kolmannen neljänneksen aikana.

"Nokia 6250 hakee vertaansa lujatekoisuudessaan. Toiminnallisuus ja kestävyys puhelimen omissa käyttöympäristöissä ovat olleet tuotekehityksen suunnittelun perusta. Nokia 6250 on tehty kestäväksi sekä sisältä että ulkoa: paksut kuoret, tiivisteet, piirilevyä ympäröivät pehmusteet sekä vedenkestävät kalvot muiden kehittyneiden mekaanisten ratkaisujen joukossa mahdollistavat puhelimen käytön ennen muuta vaativissa olosuhteissa. Huoltohenkilöstö ja muut kentällä työskentelevät ihmiset sekä ulkoilmaharrastajat ovat varmasti Nokia 6250 -puhelimeen tyytyväisiä", johtaja Hannu Huttunen Nokia Mobile Phonesista sanoo.

Yrityksille Nokia 6250 avaa erinomaisia mahdollisuuksia parantaa toimiston ulkopuolella työskentelevien tiedonhallintaa joustavaa WAP-teknologiaa hyödyntäen. Esimerkiksi huoltohenkilöstö voi tarkistaa seuraavan asiakkaan osoitteen puhelimestaan, lähettää vikaraportin suoraan yrityksen tietokantaan sekä informoida heti asiakasta varaston varaosatilanteesta. Yhdistämällä puhelimeen Nokian WAP 1.0. -palvelin yritykset voivat nopeasti ja kustannustehokkaasti rakentaa oman langattoman palveluverkkonsa tarpeitaan vastaavaksi. Ulkona liikkuvat harrastajat saavat vaivattomasti säätiedot ja uutiset puhelimeensa esimerkiksi hiihtoretkillä, veneillessä tai vaelluksilla.

Käytöltään ja ominaisuuksiltaan Nokian Classic -segmentin tuotteita muistuttavaan Nokia 6250 -puhelimeen on lisätty erityisesti vaativissa olosuhteissa tarpeellisia ominaisuuksia. Iskunvaimentimet muun vankan mekaniikan ohella tekevät puhelimesta käyttövarmemman - Nokia 6250 kestää esimerkiksi tavallista paremmin pudotuksia.

Vakiominaisuuksien ja WAP 1.1.-selaimen lisäksi Nokia 6250 -puhelimessa on automaattinen äänen voimakkuuden säädin, ympäristön melutasoa osoittava mittari, ajanottokello, entistä tarkempi akun varauksen ja matkapuhelinverkon kentänvoimakkuuden näyttö, ajastettavissa olevat profiilit, näytön kontrastin säätö ja valuuttalaskin, jota voi käyttää suoraan perustilassa. Lisäksi käyttäjä voi itse määritellä näppäinlukituksen aktivoitumisajan sekä koodin, jolla lukituksen voi purkaa. Työajat ja kustannukset voi tallettaa kätevästi työpäiväkirjaan, ja yhteenveto on siirrettävissä helposti toiseen yhteensopivaan matkapuhelimeen tai laitteeseen. Aina 14,4 kilobitin sekuntivauhtiin yltävää datanopeutta voi käyttää sekä infrapunaportin että datakaapelin kautta.

Nokia 6250 painaa 167 grammaa. Siinä on puheaikaa 2 tunnista 30 minuutista 4 tuntiin 30 minuuttiin, ja valmiusaikaa 2 päivästä 11 päivään, riippuen muun muassa verkko-olosuhteista ja SIM-kortista. Tarkemmat tekniset tiedot Nokia 6250 -puhelimen kestävyydestä toimitetaan puhelimen mukana.

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 55 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Lisätiedot:
Nokia Mobile Phones, Viestintäosasto