Nokia esittelee uuden huippuluokan puhelimen maailmanmatkaajille

Nokia esitteli tänään ensimmäisen maailmanpuhelimensa, Nokia 8890:n, joka on suunnattu paljon matkustaville ihmisille. Nokia 8890 on EGSM 900- ja GSM 1900 -verkoissa toimiva kaksitaajuuspuhelin, jossa yhdistyvät ainutlaatuinen toimintakyky ja tyylikäs muotoilu. Nokia 8890 esiteltiin tänään CeBIT 2000 -messuilla Saksan Hannoverissa sekä New Yorkissa pidetyssä esittelytilaisuudessa. Nokia 8890:n arvioidaan tulevan myyntiin maailmanlaajuisesti vuoden 2000 toisen neljänneksen aikana.

Nokian mukaan vuosittain yli 40 miljoonaa ihmistä matkustaa Amerikan, Euroopan ja/tai Aasian välillä. Yli 30 prosenttia näistä säännöllisesti matkustavista on liikematkailijoita, joille on tärkeää olla yhteydessä toimistoonsa tai perheeseensä myös eri puolilta maailmaa. Nokia 8890 -puhelin helpottaa kansainvälistä matkailua, sillä se toimii viiden mantereen ja yli 120 maan alueella verkkopalveluiden saatavuudesta riippuen.

Ainoastaan 91 grammaa painava Nokia 8890 on yksi kaikkein pienimmistä Nokia-puhelimista. Siinä yhdistyvät monet uudet ominaisuudet, kuten äänivalinta, ennakoiva tekstinsyöttö ja kuvaviestintä, sekä Nokia 8850 -kaksitaajuuspuhelimesta (GSM 900/1800) tuttu tyylikäs muotoilu. Mattapintainen alumiini-magnesium -kuori muodostaa miellyttävän vastapainon näppäimistön ja näytön reunuksen kromatuille yksityiskohdille. Nokia 8890 heijastaa muotoilun uusimpia trendejä - hillittyjä värejä ja puhtaita linjoja yhdistettynä ajattomaan yksinkertaisuuteen.

"Nokia 8890 -puhelin ei ole mikä tahansa maailmanpuhelin, vaan se on huippuluokkaa jokaiselta yksityiskohdaltaan. Vaikka muoti vaikuttaa työhömme, emme Nokiassa kulje muotivirtausten perässä. Muotoilun eturintamassa oleminen merkitsee, että on oltava tietoinen siitä, mitä muodissa, arkkitehtuurissa ja muilla alueilla tapahtuu", sanoo Nokia Mobile Phonesin Suomen myyntipäällikkö Ismo Karjalainen. "Nokia 8890 heijastaa tätä ajattelua sekä kykyämme luoda teknologialtaan edistyksellisiä ja ominaisuuksiltaan korkeatasoisia, hienostuneita tuotteita."

Nokia 8890:ssa on useita innovatiivisia ominaisuuksia, kuten äänivalinta: käyttäjä voi äänittää 8 tallennetun puhelinnumeron kohdalle puhelun vastaanottajan nimen. Kun nimi ja numero on tallennettu, puhelun soittaminen on helppoa: äänivalinta aktivoidaan joko puhelimesta tai nappikuulokkeesta yhden näppäimen painalluksella, ja puhelimeen lausutaan muistiin tallennettu nimi.

Nokia 8890:ssa on infrapunaportti, joka mahdollistaa langattoman yhteyden yhteensopivan Nokia-puhelimen, tietokoneen tai printterin välillä. Nokia 8890 tukee myös yleisimpiä tietoliikenneprotokollia. Infrapunaportin kautta voidaan muun muassa siirtää puhelimen muistissa olevia nimi- ja numerotietoja sekä lyhytsanomia puhelimesta toiseen tai vastaanottaa soittoääniä tai puhelinnumeroita matkapuhelinverkon välityksellä. Myös GSM-datayhteyksiä voidaan käyttää puhelimen sisäänrakennetun modeemin avulla. Puhelimessa on myös reaaliaikainen kello, joka vastaanottaa oikean paikallisen ajan automaattisesti matkapuhelinverkon kautta (verkosta riippuvainen palvelu) sekä sisäänrakennettu värinähälytys. Puhelin tukee kaikkia kolmea matkapuhelinten puhekoodekkia: puolinopeus- (Half Rate), täysnopeus- (Full Rate) ja parannettu täysnopeuspuhekoodekki (Enhanced Full Rate). Se tukee myös laajennettua GSM-taajuutta (EGSM). Nokia 8890:n valmiusaika on jopa kuusi päivää, ja puheaika 2 tunnista 30 minuutista 3 tuntiin 20 minuuttiin, riippuen muun muassa verkko-olosuhteista ja SIM-kortista.

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 55 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin (NOK1V), New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

Lisätietoja:
Nokia Mobile Phones, Viestintäosasto