Rekordresultat for Telenor

Telenors driftsresultat i 1999 ble på 4.002 millioner kroner, en økning på 205 millioner kroner fra 1998. Driftsinntektene i 1999 var 33.468 millioner kroner. Det er 15,8 prosent, eller 4.558 millioner kroner mer enn året før.

”Sammenslåingen og bruddet med Telia preget i stor grad konsernets virksomhet i fjor. Vi merket også økt konkurranse i hjemmemarkedet, og gjennomførte betydelige prisreduksjoner. Allikevel kan Telenor vise til sitt beste resultat noensinne. Med et slikt utgangspunkt er jeg ikke i tvil om at vi skal lykkes i vårt videre arbeid, både internasjonalt og hjemme,” sier Telenors konsernsjef Tormod Hermansen.

Driftsinntektene fra datterselskaper i utlandet økte med 50 prosent, og utgjorde totalt 3.050 millioner kroner. Mobilselskapene Pannon GSM (Ungarn) og Cosmote (Hellas) viste for første gang positive resultater. Under ett viser tilknyttede selskaper i 1999 et regnskapsmessig underskudd etter skatt på 1.239 millioner kroner. Det er 142 millioner kroner mer enn året før, og gjenspeiler at mange av operasjonene fortsatt er i en tidlig driftsfase. Verdivurderinger foretatt av eksterne banker viser en betydelig verdiøkning på de tilknyttede selskapene i 1999, noe avtalen med BT (British Telecom) vedrørende ESAT i Irland underbygger.

Konsernets salgsgevinster økte med 657 millioner kroner til 1.116 millioner kroner i 1999. Av netto gevinst kommer 683 millioner kroner fra salget av katalogvirksomheten i Sverige, 509 millioner kroner fra salg av aksjer i Elkjøp og 132 millioner kroner fra netto realiserte gevinster i Venture-engasjement. Tap ved avhendelser trekker gevinsten ned med 302 millioner kroner, i hovedsak knyttet til Clarion Inc. i USA.

Telenor hadde en sterk vekst i antall internettkunder i Norge 1999, og ved utgangen av året var tallet vokst til 400.000. Tilbudet FriSurf gav ved slutten av året èn ny internettkunde hvert annet minutt døgnet gjennom. Antall trafikkminutter generert som følge av internettbruk vokste i 1999 med 63 prosent.

Antall mobilabonnenter i Norge økte til to millioner i 1999 og overstiger for første gang antall vanlige telefonabonnement (PSTN). I tilknyttede selskaper utenlands har Telenor ved utgangen av året 4,3 millioner mobilabonnenter, en økning på 3,1 millioner fra året før. Antall mobilabonnenter totalt utgjør dermed 6,3 millioner. Telenors GSM-virksomhet i Norge hadde ved utgangen av året en markedsandel på 70 prosent.

Det har også vært en sterk vekst i antall ISDN-abonnement. Antall ISDN-linjer økte i fjor med 471.000, mens antallet vanlig telefonabonnement (PSTN) sank med 260.000.

Konkurransen i hjemmemarkedet økte betydelig i 1999. Andelen trafikkminutter i fastnettet som gikk via andre operatører utgjorde ved utgangen av 1999 om lag 13 prosent, sammenliknet med vel tre prosent ved utgangen av 1998. Allikevel økte trafikken i Telenors fastnett med 20 prosent. Tilsvarende vekst i 1998 var 16 prosent.

Totale investeringer i 1999 utgjorde vel 13 milliarder kroner. Av dette ble vel seks milliarder investert utenfor Norge. De største investeringene utenlands ble gjort i Digi Telenor i Malaysia, ESAT Digifone i Irland og Viag Interkom i Tyskland.

”Vi venter fortsatt sterk vekst i både det nasjonale og internasjonale tele- og IT-markedet. Utviklingen preges av store omstruktureringer og vi forventer fortsatt økt konkurranse i hjemmemarkedet fra nye aktører både i fast- og mobilmarkedet. Telenor vil fortsette sin sterke internasjonale satsing. Vi håper planene om børsnotering kan la seg gjennomføre i løpet av året,” sier konsernsjef Tormod Hermansen.

Til red.:
Rapporten for 4. kvartal er i sin helhet lagt ut på Internett:

Konsernsjefens presentasjon blir gjort tilgjengelig på http://www.telenor.no/om/konsern/okonomi/4kv99/presentasjon.shtml