Eiendomssamarbeid med Reitangruppen AS

SpareBank 1 Midt-Norge og Reitangruppen AS ble tirsdag 7. mars enige om et langsiktig eiendomssamarbeid i Trondheim. Samarbeidet innebærer at SpareBank 1 Midt-Norge fusjonerer sitt eiendomsselskap Gårdsnummer 1 AS med det Reitankontrollerte selskapet E.C. Dahls Eiendom AS. Etter fusjonen vil eierfordelingen i selskapet bli ca 40 % SpareBank 1 Midt-Norge og 60 % Reitan Invest AS.

Bakgrunnen for samarbeidet er bankens uttalte ønske om å selge seg ut av fast eiendom for å ha fremtidig sterk konsentrasjon om kjernevirksomheten samt fleksibilitet mht lokalisering av sine aktiviteter. Adm. dir. Finn Haugan uttaler i en kommentar at Reitans kapitalstyrke og meget langsiktig perspektiv på eiendomsinvesteringer i Trondheim best muliggjør gjennomføring av bankens eiendomsstrategi i kombinasjon med bankens ønske om at det skal kunne opprettholdes og bevares gode fagmiljø i Trondheim og Trøndelag. For Reitangruppen innebærer samarbeidet et viktig steg på veien mot etablering av et stort eiendomsselskap lokalisert i Trondheim basert på trøndersk kapital.

SpareBank 1 Midt-Norges og Reitan Invest AS sine andeler i Trondheim Næringsbygg AS vil også bli solgt til E.C. Dahls Eiendom AS, som dermed blir største eier i Trondheim Næringsbygg AS med ca 41 % av aksjekapitalen. Colonialmajor Odd Reitan uttaler i en kommentar at han for sin del gjerne ser at man på sikt får et stort eiendomsselskap i Trondheim med utgangspunkt i E.C. Dahls Eiendom AS og Trondheim Næringsbygg AS.

Den inngåtte avtalen omfatter følgende eiendommer som eies av Gårdsnummer 1 AS: Søndre gt 4, Søndre gt 10, Søndre gt 13 med tilstøtende tomt, Erling Skakkes gt 9 B samt Prinsens gt 55. Den samlede verdi på disse eiendommene er fastsatt til 251,4 mill kroner.

E.C. Dahls Eiendom AS vil etter fusjonen med Gårdsnummer 1 AS eie og kontrollere eiendommer med et utleieareal på 84.000 kvm, ha en reell totalbalanse på ca 800 mill kroner og en reell egenkapitalprosent på 40 - 50 %.