Telenor først i verden med SmartPhone

–Dette vil revolusjonere Internett-bruken i Norge, sier Turid Grotmoll, administrerende direktør i Telenor Privat. Hun forteller at Norge er først i verden med denne teknologien.

Brukervennlig
Telenor SmartPhone plugges rett i en vanlig ISDN-kontakt, og kan brukes både som vanlig telefon og til å surfe på Internett. Man kan også surfe samtidig som man snakker i telefonen. Telenor presiserer at telefonapparatet ikke er en PC, men du kan både sende og motta e-post fra den. Telefonen har også en innebygget smartkort-leser, som blant annet åpner for sikker betaling via Internett.

–Du får fortløpende beskjed på telefonen når noen har sendt en e-post til deg, uten at du trenger å betale tellerskritt eller være tilkoplet Internett. Det gjør Telenor SmartPhone enda mer brukervennlig enn PC, som må tilkoples for å sjekke om man har fått ny post, sier Grotmoll.

Ingen forhåndskunnskaper
–Jeg tror dette kommer til å bli en stor suksess. Telenor SmartPhone er så enkelt og praktisk at dette vil slå an både hos de som er drevne Internett-brukere, og hos de som ennå ikke har forsøkt å surfe på nettet. Man trenger rett og slett ingen forhåndskunnskaper for å bruke Telenor SmartPhone, sier Turid Grotmoll i Telenor.

Prisen på en Telenor SmartPhone-terminal vil i første omgang ligge på 3.000 - 3.500 kroner. Abonnementet koster 50 kroner per mnd.

Telenor SmartPhone er utviklet i samarbeid med Samsung og Alcatel.

Fakta om Telenor SmartPhone:

Enkel å bruke. Slipper å slå den på, er klar på noen få sekunder.

I tillegg til vanlig telefonfunksjonalitet har telefonen også en mellomstor skjerm og et tastatur.

Du kan både ringe og surfe samtidig med en Telenor SmartPhone.

Du kan sende og motta e-post med Telenor SmartPhone.

Alle som har ISDN kan komme på Internett med Telenor SmartPhone.

Berøringsskjerm, som gjør at du slipper å bruke mus, men i stedet trykker direkte på skjermen.

Smartkort-leser som åpner for tryggere elektronisk handel.

Telefonen har ”Plug and Play” funksjonalitet og trenger derfor ingen installering utover det å plugge inn telefon og strømledningen i veggstøpslet.

Gjennom et grafisk grensesnitt, og inntasting direkte på skjermen eller tastaturet, kan du få utført ulike tilleggstjenester som for eksempel viderekobling og telefonkonferanse med tre på linjen. Fra telefonen kan du motta og sende elektronisk post, tekstmeldinger samt benytte personsvar - din egen telefonsvarer.

Prisen på terminal vil ligge på ca. 3000-3500 kroner.

Telenor SmartPhone-abonnement koster 50 kroner per mnd.

For å ha et Telenor SmartPhone-abonnement må man la all telefontrafikk gå via Telenor.

Bruken koster det samme som for vanlig telefoni- og Internettbruk.

Man trenger en Internett-tilknytning fra Telenor, for eksempel FriSurf (som ikke har abonnementskostnader).