Største ordre nogensinde til FLS miljø

FLS miljø a/s, der indgår i FLS Koncernen, har netop indgået den endelige kontrakt, der er selskabets største nogensinde, på levering af et turnkey-røggasafsvovlingsanlæg til et kulfyret kraftværk på 2000 MWe i West Burton ved Retford i Midtengland.

Den rekordstore kontraktsum på DKK 1,3 mia. (EUR 175 mio.) omfatter dels turnkey-leverance af de fire røggasafsvovlingsenheder på 500 MWe, dels et komplet kalkstens- og gipsbehandlingsanlæg inklusive formaling, transport og vandrensning. Kontrakten indebærer dannelsen af et konsortium med Mitsubishi Heavy Industries (MHI) som skal levere selve processen samt de vigtigste komponenter til absorberen. Røggasafsvovlingsanlægget forventes sat i drift i 2003. FLS miljøs andel af den samlede kontrakt beløber sig til ca. DKK 1,1 mia. (EUR 148 mio.).

Projektet er yderligere markant ved at det involverer en helt ny skrubber-teknologi der oprindelig er udviklet af MHI. Det er således første gang denne såkaldte Double Contact Flow Scrubber (DCFS)-teknik anvendes til røggasafsvovling på et europæisk kraftværk.

Kontrakten er indgået med Eastern Merchant Generation Limited som er en del af TXU Europe Power-koncernen der er et af de største kraftværksselskaber i Storbritannien.

Projektet, som blev indledt allerede sidste efterår, medtages i FLS miljøs ordreindgang for 1999 og indtægtsføres i takt med opførelsen af anlægget i løbet af de næste tre år. Ordren er et led i FLS miljøs vækststrategi, og dens økonomiske værdi er indeholdt i forventningerne for de næste tre år.

- Indgåelsen af denne kontrakt bekræfter FLS miljøs placering blandt de førende leverandører på det europæiske marked for røggasafsvovlingsanlæg. Efter 15 års samarbejde med Mitsubishi Heavy Industries har vi opbygget et yderst konkurrencedygtigt teknologigrundlag, der lover godt for yderligere succes i hele Europa. Ud over denne ordre har FLS miljø siden 1987 leveret 10 røggasafsvovlingsanlæg til det europæiske marked, siger adm. direktør Erik Hoffmann-Petersen, FL
S miljø a/s.

FLS Industries A/S