Telenor åpner abonnentnettet

En tjeneste som Fast Forvalg gjør at andre tilbydere allerede i dag kan konkurrere med Telenor på trafikk uten å ha et eget aksessnett. Med Operatøraksess kan en tilbyder leie abonnentlinjen og tilby både fastabonnement og trafikk, med basis i egne sentraler og nett. Telenor vil fortsatt være ansvarlig for service og vedlikehold av selve kopperparet mellom abonnenten og Telenors hovedkopling, mens operatøren overtar alt ansvar for teleteknisk utstyr, kunderelasjoner og tjenesteproduksjon.

Operatøraksess og de andre tilbyderproduktene er et svar på myndighetenes ønske om en sterkere og mer virksom konkurranse. ”Gjennom tjenestene Samtrafikk, Fast Forvalg, Tilbyderportabilitet og nå Operatøraksess har Telenor lagt til rette for utstrakt konkurranse i telemarkedet. Når andre tilbydere også kan leie abonnentlinjen, vil det bidra til å fremme konkurransen og kreativiteten på tjenestesiden”, sier administrerende direktør Jan Edvard Thygesen i Telenor Nett AS.

Gjennom tjenesten Telelosji kan den som leier abonnentlinjen plassere nødvendig nettutstyr i Telenors tekniske bygg. Derfra vil trafikken gå over i operatørens eget nett. For å sikre at ressursene i nettet utnyttes på en effektiv måte, har Telenor satt en del krav til hvordan signalene skal sendes i kopperkabelen.

Til red.:
Priser, produktbeskrivelse etc finnes på Internett: www.telenor.no/nett/produkter/aksess