PhotoCure ASA presenterer positive resultater fra multinasjonal klinisk studie (fase III) for Metvix(r) i behandling av actinisk keratose (AK)

Ved et møte i München 18. mars presenterte PhotoCure ASA resultatene av de avsluttende multinasjonale fase III kliniske studier på aktinisk keratose (AK, et forstadie til hudkreft forårsaket av sol). På møtet var ledende hudleger fra Tyskland, Sveits, Østerrike, Italia og Nederland som alle hadde tatt del i denne kliniske multisenterstudie. Forskningsresultatene fra denne multisenterstudien viser at denne type hudlidelse kan behandles effektivt og med små bivirkninger med Metvixâ PDT.

I én fase III studie sammenlikner man Metvixâ PDT til dagens standardbehandling, nemlig cryoterapi (frysing av lesjonene med nitrogen). Behandlingsformer gav likt behandlingsresultat når det gjelder respons, men Metvixâ PDT var langt overlegen dagens standardbehandling i kosmetisk resultat bedømt både av behandlende doktor og av pasientene selv. Pasienter som tidligere var behandlet for denne sykdom satte stor pris Metvixâ PDT, og et stort flertall av pasientene som tidligere var behandlet for AK, ville foretrekke denne type behandling. Resultatene viser at Metvixâ PDT er et godt behandlingsalternativ sammenliknet med dagens behandling.

I en annen dobbelt blind klinisk fase III studie ble halvparten av pasientene behandlet med plasebo(inaktiv) krem, mens den andre halvdelen ble behandlet med Metvixâ. Resultatene viser entydig at Metvixâ PDT er en effektiv behandling av denne type hudsykdom.

Hudlegene som deltok i disse kliniske fase III studier var svært tilfreds med resultatene og kliniske muligheter for Metvix ble diskutert. Professor Lasse Braathen fra Bern, Sveits, som var leder og koordinator av multisenterstudiene som sammenliknet Metvixâ PDT med cryoterapi , sier i en uttalelse at pga. det kosmetiske resultat og svært få bivirkninger vil Metvixâ PDT være et betydelig fremskritt i behandling av denne type hudsykdommer.

Disse undersøkelser avslutter den formelle dokumentasjon av Metvixâ PDT for bruk ved AK i den europeiske registreringsfil, og PhotoCure ASA regner med å avslutte arbeidet med registreringsfilen for markedsføringsautorisasjon i Europa i løpet av de neste to måneder.