Jaakko Pöyry Group sai Danangin vesiprojektin konsultointitoimeksiannon Vietnamista

Jaakko Pöyry Group –konserniin kuuluva Maa ja Vesi Oy on voittanut kansainvälisen kilpailun Maailmanpankin rahoittaman Danangin vesiprojektin rakennuttamispalveluista. Maa ja Vesi Oy avustaa Danangin vesiyhtiötä tämän mittavan ja vaativan hankekokonaisuuden hallinnoinnissa ja urakoitsijoiden töiden valvonnassa. Kaupan kokonaisarvo on n. 3 miljoonaa euroa, hanke toteutetaan vuosina 2001 – 2004.

Danangin Kaupungin vesiyhtiö rakennuttaa design & build ﷓periaatteella uuden vedenottamon ja vedenpuhdistamon (120 000 m3/d) sekä n. 265 km siirto- ja jakelulinjoja. Myös vesiyhtiön käyttö- ja kunnossapitovalmiutta parannetaan. Kokonaisinvestoinnin arvo on n. 40 miljoonaa euroa.

Danang on Vietnamin neljänneksi suurin kaupunki (n. 500 000 asukasta) ja Keski-Vietnamin tärkein hallinnollinen ja taloudellinen keskus. Vietnamin sodan aikana Danang tuli tunnetuksi keskeisenä lentotukikohtana ja sotanäyttämönä. Nyt rauhan aikana kaupungilla on Vietnamin kehityssuunnitelmissa tärkeä osa ja sen teollistamiseen ja matkailupalveluiden kehittämiseen panostetaan. Tämä vaatii tuekseen perusinvestointeja infrastruktuuriin.

Maa ja Vesi Oy:n toiminta Vietnamissa alkoi v. 1977 Pha Rungin telakan suunnittelutehtävillä. Sen jälkeen mittavat Hanoin (1984-1997) ja Haiphongin (1990–2000) vesi- ja sanitaatiohankkeet ovat olleet yhtiön suurimmat toimeksiannot. Pitkäjänteinen panostus Vietnamin markkinoihin on tuottanut tulosta, sillä yllämainitun Danangin hankkeen lisäksi Maa ja Vesi Oy on kuluvana vuonna (v.2000) saanut jo kaksi muuta merkittävää toimeksiantoa:

“Ho Chi Minh City Adminstration Reform Project (UNDP)”. Osana tätä YK:n rahoittamaa Vietnamin suurimpaan kaupunkiin kohdistuvaa projektia kehitetään myös kiinteistöhallintoa. Näiden kiinteistöhallinnon kehittämispalveluiden kokonaisarvo n. 380 000 euroa.

“Study on Sanitation Improvement Plan for Haiphong City (JICA/Nippon Koei)”. Tässä Japanin kehitysyhteistyövaroin rahoitetussa projektissa laaditaan sanitaation kehittämisen toteutettavuusselvitys. Maa ja Vesi Oy:n toimeksiannon kokonaisarvo n. 200 000 euroa.

Vietnam nähdään jatkossakin yhtenä Maa ja Vesi Oy:n tärkeimmistä vientikohdemaista ja pitkäjänteisen markkinapanostuksen seuraavana strategisena askeleena onkin edustuston (representative office) avaaminen Hanoissa huhtikuussa 2000.

JAAKKO PÖYRY GROUP OYJ

Erkki Pehu-Lehtonen