Nyhet från Net Insight öppnar nya möjligheter för TV och videoproduktion

Vid en demonstration idag för representanter för branschföretag och media visade Net Insight upp sin nya videolösning som med en kapacitet på 270 Mbps skapar stora möjligheter till förbättrad kvalitet och reducerade produktionkostnader för den globala TV- och videoindustrin.

- Med vår nya videolösning kan man korta ledtiderna och bibehålla kvaliten genom hela produktionen, säger Peter Sergel, produktchef på Net Insight.
- Idag sker redigering oftast på plats varefter materialet överförs till sändning i antingen bandad eller komprimerad form. Båda alternativen innebär kostnader och kvalitetsförluster.

Framtidens bredbandstrafik inklusive internettrafik kommer till stor del att bestå av rörliga bilder. Genom sin nya videolösning visar Net Insight att DTM-teknologin är optimal för att transportera de stora mängder realtidskritisk information som interaktiv videokommunikation innebär.

Net Insights videolösning klarar av att skicka och växla flera digitala 270 Mbps TV-strömmar samtidigt med överföring av telefoni och vanlig data. De nätverksoperatörer som använder sig av lösningen kommer att kunna erbjuda sina kunder en helhetslösning för produktion och kommunikation med avsevärt sänkta kostnader.