Nokia ja kansainvälinen nuorisojärjestö IYF julkistavat maailmanlaajuisen yhteistyösopimuksen

Nokia julkisti tänään maailmanlaajuisen, monivuotisen yhteistyösopimuksen kansainvälisen nuorisojärjestön International Youth Foundationin (IYF) kanssa. Sopimuksen tarkoituksena on parantaa nuorten elämänlaatua kaikkialla maailmassa.

"Make a Connection" -ohjelman ensimmäisen vuoden aikana Nokia sijoittaa hankkeeseen 2,5 miljoonaa euroa ja kohdistaa toimintansa neljään eri maahan; Kiinaan, Meksikoon, Etelä-Afrikkaan ja Britanniaan. Ohjelma toteutetaan paikallisiin tarpeisiin perustuen ja tavoitteena on kehittää nuorten elämäntaitoja, sosiaalisia valmiuksia, suvaitsevaisuutta sekä luovaa ongelmanratkaisukykyä. Nokia ja IYF luovat lisäksi Nokian työntekijöille kaikkialla maailmassa mahdollisuuksia osallistua vapaaehtoistyöhön.

"Tulevaisuuden langattomassa tietoyhteiskunnassa ihmiset voivat viestiä missä ja milloin vain", sanoo Nokian pääjohtaja Jorma Ollila. "Se, että autamme nuoria lisäämään tietojaan, taitojaan ja sosiaalisia valmiuksiaan, on luonnollinen osa Nokian perusarvoja."

IYF toimii alueellisten ja paikallisten yhteistyöorganisaatioiden kautta ja tarjoaa näille rahoitusta lisätäkseen nuorisolle suunnattujen kehitysohjelmien tehokkuutta, laajuutta ja pitkäjänteisyyttä. IYF:n maailmanlaajuinen verkosto toimii tällä hetkellä 24 maassa, ja tarkoituksena on laajentaa toimintaa 60 maahan vuoteen 2003 mennessä.

"Olemme todella innostuneita siitä, että saamme työskennellä Nokian ja sen henkilökunnan kanssa, ja tarjota sitä kautta nuorisolle elintärkeän mahdollisuuden oppia ja myötävaikuttaa yhteisöjensä kehitykseen", sanoo Rick Little, IYF:n toimitusjohtaja ja perustaja.

Littlen mukaan 2000-luvun nuoret elävät ajassa, jolle on tyypillistä suuret toiveet ja suuret haasteet. Globalisaatio ja tulevaisuuden tietoyhteiskunta luovat ympäristön, jossa elämisen taidot - eri kulttuurien ymmärtäminen, taito ratkaista konflikteja, oman talouden hallinta ja tulevaisuuden suunnittelu - ovat elintärkeitä ominaisuuksia.

Nokia on sitoutunut vaikuttamaan yhteiskuntaan positiivisesti, muutenkin kuin kehittämällä edistyksellistä teknologiaa, tuotteita ja palveluita, joista yhtiö tunnetaan. Tekemällä yhteistyötä IYF:n sekä muiden alueellisten ja paikallisten yleishyödyllisten ohjelmien kanssa, Nokia haluaa auttaa nuoria kohtaamaan ne mahdollisuudet, joita globaali talous ja uudet teknologiset edistysaskeleet tuovat mukanaan.

Nokia viitoittaa tietä langattomaan tietoyhteiskuntaan innovatiivisilla tuotteillaan ja ratkaisuillaan. Se on maailman johtava matkapuhelinten toimittaja ja yksi johtavista matkapuhelin-, kiinteiden ja IP-verkkojen ja niihin liittyvien asiakaspalveluiden sekä multimediapäätteiden toimittajista. Vuonna 1999 Nokian liikevaihto oli 19,8 miljardia euroa (117,6 miljardia markkaa). Yhtiön palveluksessa on yli 55 000 henkilöä, ja sen osakkeet noteerataan Helsingin, New Yorkin, Tukholman, Lontoon, Frankfurtin ja Pariisin pörssissä.

IYF (www.iyfnet.org) perustettiin 1990 ja sen tarkoituksena on tukea maailmanlaajuisesti niitä lukuisia merkittäviä paikallisia hankkeita, jotka vaikuttavat nuorten elämään joka puolella maailmaa. IYF:n tavoitteena on tehdä toimivista, nuorten hyvinvointia parantavista hankkeista entistä tehokkaampia, laajempia ja pitkäjänteisempiä. IYF toteuttaa pyrkimystään tukeutumalla siihen asiantuntemukseen, jota sen maailmanlaajuisella yhteistyökumppanien verkostolla on tarjottavanaan, ja varmistaa sitä kautta, että parhaat ohjelmat löydetään ja niitä laajennetaan. IYF tekee yhteistyötä yli 160 yrityksen, säätiön ja yleishyödyllisen järjestön kanssa maailmanlaajuisesti. Se on sitoutunut luomaan strategisia yhteistyöhankkeita niin liike-elämän kuin julkisen ja yksityisenkin sektorin eri osa-alueilla.

Lisätietoja:
Sponsorointipäällikkö Kimmo Lipponen, Puh. (09) 1807 492, Fax. (09) 655 196