Generalforsamlingen vedtar utbytteforslag

Generalforsamlingen i Norsk Hydro ASA har i dag vedtatt styrets forslag til utbytte på kr. 8,00 per aksje.

Utbyttet vil bli utbetalt torsdag 18. mai 2000 til de aksjonærer som er oppført i selskapets aksjeprotokoll, jfr. innkalling per 16. april 2000. American Depositary Receipts (ADR) har vært notert eksklusive utbytte siden 24. april 2000.

Generalforsamlingen fastsatte resultatregnskap og balanse for Norsk Hydro ASA for 1999 og konsernresultat og konsernbalanse for 1999 som foreslått av styret. Det ble også besluttet å disponere det beløp som sto til disposisjon som foreslått av styret.

Generalforsamlingen ga styret fullmakt til å kjøpe selskapets egne aksjer i markedet til en samlet pålydende verdi av inntil 100 millioner kroner (tilsvarende 5 millioner aksjer eller ca. 1,88 prosent av aksjekapitalen) i løpet av 18 måneder regnet fra dags dato. Hver aksje kan kjøpes til kurser mellom 100,00 og 500,00 kroner. Aksjene kan brukes som vederlag i forbindelse med forretningstransaksjoner eller aksjeordninger for ansatte og selskapets tillitsvalgte. Samtlige aksjonærvalgte medlemmer av Bedriftsforsamlingen sto på valg og ble gjenvalgt.