Ahold wereldwijde emissie start 1 mei

Zaandam, 28 april 2000 - Koninklijke Ahold heeft vandaag bekend gemaakt dat haar wereldwijde emissie van circa Euro 3 miljard voor circa Euro 2,0 tot Euro 2,4 miljard zal bestaan uit nieuwe gewone aandelen Ahold en voor Euro 0,6 tot Euro 0,8 miljard uit achtergestelde converteerbare obligaties. Daarnaast heeft Ahold de begeleidende banken de mogelijkheid geboden voor een 'green shoe-optie', die de totale omvang van de emissie met maximaal 15% kan verhogen. Het voorlopige prospectus met informatie over de onderneming en de emissie zal vanaf 1 mei 2000 beschikbaar zijn.

Inschrijvingsperiode
Beleggers kunnen op de gewone aandelen inschrijven vanaf maandag 1 mei tot en met maandag 15 mei 2000 bij het sluiten van de beurshandel in New York. De inschrijving voor de achtergestelde converteerbare obligaties staat open vanaf dinsdag 9 mei tot en met maandag 15 mei 2000 bij het sluiten van de beurshandel in New York. De inschrijving kan eerder worden gesloten.

Opbrengst voor herfinanciering recente expansie
Ahold zal de opbrengst van de emissie gebruiken voor de herfinanciering van genomen leningen in relatie tot haar 50% belang in de Scandinavische marktleider ICA Groep, met 3.100 winkels in Zweden en Noorwegen en een omzet van Euro 6,6 miljard, en gedeeltelijk voor de eveneens afgeronde acquisitie van U.S. Foodservice, een vooraan-staande leverancier op institutionele markten in de VS met een omzet van $ 6,2 miljard.

Grote Nederlandse instituten participeren in emissie
Enkele grote Nederlandse institutionele beleggers hebben zich gecommiteerd om in de emissie tegen de uitgiftekoers gezamenlijk minimaal 17.175.000 en maximaal 24.175.000 gewone aandelen Ahold te kopen. Ook de partners in de ICA Ahold Holding AB, ICA Förbundet en Canica, hebben zich verbonden om in de emissie tegen de uitgiftekoers voor een totaalbedrag van Euro 300 miljoen gewone aandelen Ahold te kopen.

Uitgifteprijs en voorwaarden
De uitgifteprijs van de nieuwe gewone aandelen en de definitieve voorwaarden van de achtergestelde converteerbare obligaties, alsmede de exacte omvang en samenstelling van de emissie worden bekend gemaakt op dinsdag 16 mei 2000. Toewijzing wordt eveneens verwacht op 16 mei 2000. Betaling en levering zullen plaatsvinden op 19 mei 2000. Het eerste dividend, indien toegekend, waartoe de kopers van de gewone aandelen in deze emissie gerechtigd zijn, is het interimdividend met betrekking tot het jaar 2000, dat door Ahold betaalbaar zal worden gesteld in september 2000. De huidige uitstaande aandelen Ahold gaan ex-dividend op 18 mei 2000.

De nieuwe achtergestelde converteerbare obligaties in Euro hebben een looptijd van vijf jaar en zullen de gehele looptijd converteerbaar zijn onder de voorwaarden zoals in het definitieve prospectus worden opgenomen. Indicatie over de coupon en de conversiepremie wordt op 9 mei 2000 bekend gemaakt als de inschrijvingsperiode voor de achtergestelde converteerbare obligaties begint.

Internationaal bankensyndicaat
De wereldwijde emissie staat onder leiding van ABN AMRO Rotschild, Goldman Sachs International en Merrill Lynch International. In Nederland maken ook Rabo Securities, ING Barings en Kempen & Co deel uit van het syndicaat.

Koninklijke Ahold
Koninklijke Ahold is een snel groeiende internationale detailhandelsonderneming met in 1999 een omzet van Euro 33,6 miljard en een nettoresultaat van Euro 752 miljoen. De onderneming heeft 4.000 winkels in de VS, Europa, Latijns-Amerika en Azië. Wekelijks heeft Ahold ruim 30 miljoen klanten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Belangstellenden voor de emissie, dienen zich uitsluitend te baseren op informatie uit het voorlopige prospectus, dat uiterlijk 1 mei 2000 beschikbaar zal zijn. Persberichten van Ahold kunnen informatie bevatten met betrekking tot toekomstige ontwikkelingen. De uiteindelijke resultaten van de onderneming kunnen verschillen van de voorbeschouwende verklaringen, omdat ze beïnvloed kunnen worden door factoren, die buiten de controle van de onderneming vallen.