Nokia ja KPN soittivat Hollannin ensimmäisen kolmannen sukupolven matkapuhelun

Nokia ja hollantilainen KPN ovat testanneet yhdessä kolmannen sukupolven matkapuhelinverkon sovelluksia ja soittaneet Hollannin ensimmäisen kolmannen sukupolven matkapuhelun Nokian koeverkossa.

Yritykset testasivat yhteistyössä WCDMA-palveluita Nokian WCDMA-koeverkossa. Yksi testattavista sovelluksista oli KPN:n tutkimusyksikön (KPN Research) kehittämä EasyGuide-palvelu, jonka avulla soittaja saa puhelimeensa kartan soittopaikkaa ympäröivästä alueesta. Palvelu sopii hyvin esimerkiksi turisteille, jotka saavat sen avulla tietoa lähialueen palveluista ja pystyvät myös liikkumaan siellä helpommin.

Nokialla on WCDMA-koejärjestelmiä mm. Espoossa, Pekingissä ja Hong Kongissa Kiinassa sekä Yokosukassa Japanissa. Tämä lisäksi Nokia on rakentanut liikkuvia 3G-demokeskuksia, jotta Nokian kanssa yhteistyötä tekevät eurooppalaiset operaattorit voivat kokeilla ja arvioida kolmannen sukupolven matkapuhelinpalveluita todellisuutta vastaavissa olosuhteissa.

Lisätietoja antaa:

Viestintäosasto