Nokia toimittaa nopean Internet-verkon KPN:lle Hollantiin

Nokia ja KPN ovat allekirjoittaneet sopimuksen DSL (Digital Subscriber Line) -laajakaistaverkon
toimittamisesta Hollantiin.

KPN käyttää Nokian DSL-ratkaisua aluksi noin 4 miljoonalle asiakkaalle tarjottaviin nopeisiin Internet-palveluihin. Myöhemmin KPN aikoo tarjota myös etätyö-, etäopiskelu- ja video-on-demand -palveluita.

Nokia toimittaa KPN:lle Nokia D50 -monipalvelusolmuja, jotka tukevat useita DSL-teknologioita, kuten ADSL, GLite ADSL ja SDSL. Nokian ratkaisun avulla KPN voi tarjota nopeita Internet-palveluita sekä perinteistä puhelinlinjaa että ISDN-linjaa käyttäville asiakkailleen. DSL-laitteiden lisäksi sopimukseen sisältyvät verkonhallintajärjestelmä sekä verkon toteutus-, linjojen ylläpito-, ohjelmistojen ylläpito-, tuki- ja koulutuspalvelut.

DSL-teknologia mahdollistaa laajakaistapalveluiden, kuten video-, etätyö- ja nopeiden Internet-palveluiden tarjoamisen tavallisessa kuparikaapeleista rakennetussa puhelinverkossa.

KPN on Hollannin johtava operaattori, jolla on yli 8 miljoonaa kiinteän verkon ja 4 miljoonaa matkapuhelinverkon asiakasta.

Lisätietoja antaa:

Viestintäjohtaja Arja Suominen