Ahold verwerft overige stemgerechtigde aandelen van Bompreço in Brazilië

Zaandam, 26 juni 2000 – Koninklijke Ahold heeft vandaag bekend gemaakt dat de onderneming de aankoop van de overige 50% van de stemgerechtigde aandelen van de Braziliaanse super- en hypermarktketen Bompreço heeft afgerond. Voor het 50% belang, dat werd gehouden door de heer João Carlos Paes Mendonça en zijn familie, heeft Ahold in onroerend goed, contanten en gewone aandelen Ahold betaald.

Ahold en Bompreço richtten in december 1996 een 50/50 partnership op. Bompreço heeft 61 supermarkten, 19 hypermarkten en 22 andere winkels met in 1999 een omzet van Euro 1,3 miljard. De onderneming heeft 21.500 medewerkers. De heer Paes Mendonça, sinds 1978 Chairman, President & CEO van Bompreço, heeft de onderneming 52 jaar lang gediend.
Hij blijft bij Bompreço betrokken als adviseur van de Board of Directors.

In een commentaar zegt Ahold President Cees van der Hoeven: 'Samen met de familie Paes Mendonça en het sterke Braziliaanse management team hebben we Bompreço ontwikkeld tot de toonaangevende food retailer in Noordoost Brazilië. De onderneming is winstgevend en heeft aanzienlijke mogelijkheden voor verdere groei. Hoewel we het besluit van de heer Paes Mendonça om zich terug te trekken uit de dagelijkse leiding betreuren, zijn we er trots op dat de familie haar belang aan Ahold heeft overgedragen.'

Allan Noddle, Lid van de Raad van Bestuur van Ahold en verantwoordelijk voor Latijns Amerika, zegt in een reactie: 'We zijn vastbesloten het succes van Bompreço en zijn uitstekende relaties met de klant voort te zetten. We zijn ervan overtuigd dat het Braziliaanse management en de medewerkers van Bompreço op dezelfde professionele manier verder zullen werken aan het succes van de onderneming. We zijn João Carlos erkentelijk voor zijn voortreffelijke bijdragen.'

Ahold heeft meer dan 400 winkels met een omzet van circa Euro 4 miljard in 8 Latijns Amerikaanse landen, waaronder Brazilië, Argentinië en Chili. Ook heeft Ahold snelgroeiende activiteiten in Peru en Paraguay én via de joint venture met La Fragua in Guatemala, El Salvador en Honduras. Wereldwijd heeft Ahold 7.000 winkels in de Verenigde Staten, Latijns Amerika, Europa en Azië met een omzet van circa Euro 50 miljard.