Kemira myy Tikkurilan sävytysjärjestelmät 200 miljoonalla eurolla

Kauppa on osa Kemiran pitkän aikavälin strategiaa keskittyä metsäteollisuuden ja vedenpuhdistuskemikaaleihin sekä maaleihin.

Samalla Tikkurila on myynyt 50 %:n osuutensa maailman johtavasta sävytyskoneita valmistavasta Corob-konsernista sen toiselle omistajalle sveitsiläiselle Swisslogille. Swisslog on sveitsiläinen pörssiyhtiö, joka on erikoistunut toimitusketjuratkaisuihin eri teollisuuden aloille.

Myytävien liiketoimintojen liikevaihto 1999 oli noin 130 milj. euroa. Myyntihinta on yhteensä noin 200 miljoonaa euroa ja kaupoista syntyvä myyntivoitto ennen veroja on noin 90 miljoonaa euroa, missä on otettu huomioon Kemiran jääminen vähemmistöosakkaaksi uuteen yhtiöön. Myytävien liiketoimintojen poisjäänti konsernista ei olennaisesti heikennä konsernin kuluvan vuoden operatiivista tulosta.

Tikkurila CPS on maailman johtava kehittyneiden sävytysjärjestelmien toimittaja. Järjestelmiä myydään kaikkiin maanosiin ja asiakkaita ovat pääasiassa maalitehtaat. Sävytysjärjestelmien irrottaminen Tikkurila-konsernista poistaa myös mahdollisen eturistiriitatilanteen maaliliiketoiminnan kasvustrategian kanssa.

Corob-konserni on maailman toiseksi suurin sävytyskoneiden toimittaja ja sillä on tytäryhtiöitä yhdeksässä maassa.

Industri Kapital on yksi Euroopan johtavista pääomasijoitusyhtiöistä (private equity firm), jonka hallinnoitavien varojen arvo on yli 2,5 miljardia euroa. Industri Kapital on tehnyt vuodesta 1989 kaikkiaan 37 sijoitusta eri aloilla toimiviin eurooppalaisiin yrityksiin. Rahaston sijoittajat ovat pääasiassa suuria pohjoismaisia, eurooppalaisia ja amerikkalaisia institutionaalisia sijoittajia kuten eläkerahastoja, sijoitus- ja vakuutusyhtiöitä.

Kauppojen lopullinen toteutuminen odottaa vielä kilpailuviranomaisten hyväksymistä.

Kauppojen toteutuessa Tikkurila Oy:n ja Tikkurila CPS Oy:n nykyinen toimitusjohtaja Raimo Piironen siirtyy perustettavan yhtiön toimitusjohtajaksi. Hän jatkaa myös Tikkurila Oy:n hallituksen jäsenenä. Tikkurila Oy:n uusi toimitusjohtaja nimitetään myöhemmin kauppojen toteutumisen jälkeen.

Lisätietoja: Kemira Oyj, puh. 010 8611
Varatoimitusjohtaja Juhani Kari, puh. 010 862 1804