Amerikansk cementordre til Fuller

Phoenix Cement Company har netop placeret en ordre hos Fuller, der indgår i F.L.Smidth-Fuller Engineering koncernen, på en udvidelse af sin fabrik i Clarkdale i den amerikanske delstat Arizona. Ordren på udstyr og service-ydelser har en salgsværdi på 47 mio. US-dollars, svarende til knap 390 mio. kr.

Fuller skal udvide fabrikkens kapacitet, således at den kommer til at producere ca. 900.000 tons om året (svarende til godt 1 million short tons), når udvidelsen er gennemført om 22 måneder.

Ordren, der er indeholdt i Fullers salgsbudget for indeværende regnskabsår, vil blive indtægtsført i løbet af 2001 i takt med, at ingeniørarbejdet og maskinleverancerne finder sted.

Kontrakten, der netop er underskrevet i Arizona af repræsentanter for Fuller og for kunden - det indianske samfund Salt River Pima-Maricopa Indian Community - omfatter maskiner og udstyr, ingeniørarbejde, uddannelse samt montage- og opstartsassistance. Det nye anlæg er især kendetegnet ved en høj produktionsydelse kombineret med et lavt energiforbrug og den lavest mulige påvirkning af miljøet.

Phoenix Cement Company betragtes som en pioner i den amerikanske cementindustri, idet man ofte har været de første til at anvende den nyeste teknologi. Denne gang skal Fuller levere USA's første vertikalmøllle til formaling af cement. Fabrikkens nuværende produktion er baseret på tre to-trins forvarmerovne, nemlig to FLS-ovne, der blev sat i drift i 1959, og en Fuller-ovn, der blev sat i drift i 1963.

FLS Industries A/S
Koncerninformationsafd.