Sterk vekst i verdens sjømatmarked gir fortsatt store vekstmuligheter for Pan Fish.

Pan Fish ASA har økt sin omsetning 35-40 ganger fra 1995 til 2000. Denne veksten er nær knyttet til en sterk og vedvarende vekst i markedet for fersk sjømat i verden de siste 20 år. Denne globale veksten i etterspørselen etter særlig fersk sjømat fortsetter med uforminsket styrke. Denne utviklingen er godt dokumentert og fundamentert i økende per capita konsum og sterkt økende folkemengde i verden utover i dette århundret. Det er sannsynlig at prisene i dette markedet vil forbli høye som en følge av at tilbudet av fersk og annen sjømat hemmes av stopp (og mulig nedgang) i veksten i fangsten av vill sjømat fra verdenshavene, og mangel på innsatsfaktorer i produksjonen av oppdrettsfisk.

For å kunne forbli en langsiktig aktør i produksjonen av fersk oppdrettsfisk, har Pan Fish ASA funnet at det er nødvendig å tilføre markedet andre arter enn laks. Dette vil Pan Fish ASA gjøre ved å tilrettelegge for produksjon av disse artene gjennom selskapet Pan Marine ASA. Dette selskapet vil ha et vekstpotensiale tilsvarende den vekst Pan Fish ASA har vist i de senere år, det vil si mer enn en dobling hvert år i mange år fremover. Selskapet vil være et fullt integrert oppdrettsselskap for andre arter enn laks, med yngelproduksjon, oppdrett, tilvirkning, foredling og salg i alle verdensdeler, etter modell av Pan Fish ASA.

Pan Fish ASA og Pan Marine ASA vil ha stort behov for tilgang på innsatsfaktorer som vi allerede nå må planlegge og sikre. Vår lange erfaring viser oss hvilke av disse innsatsfaktorene i produksjon, logistikk, tilvirkning og salg som det vil kunne bli knappere tilgang på i fremtiden. Pan Fish må allerede nå sikre handlefrihet som ikke vil kunne sikres på et senere tidspunkt.

I særklasse i denne sammenheng står tilgang på kvalitetsfôr. Laks, og også andre arter av oppdrettsfisk og reker, fôres i dag nesten utelukkende på marine dietter, dvs. på basis av fiskemel og fiskeolje. Dette er en diett som er langt på vei næringsmessig identisk lik den diett laks lever på i vill tilstand. På et tidspunkt på 90 tallet da fiskemel og olje var meget høyt priset, ble oppdrettsnæringen tilbudt dietter med høy innblanding av vegetabilske råstoffer. Pan Fish sin erfaring med disse dietter var meget dårlig. Manglende vekst, mye sykdom og svakere produktkvalitet førte til økte kostnader og dårlig lønnsomhet. Pan Fish mener at dersom oppdrettsnæringen igjen skal bli tvunget til å bruke høyere innblanding av vegetabilske proteiner og oljer, er det en følge av at prisene på fiskemel og fiskeolje har økt mye.

I øyeblikket bæres verdenstilbudet av fiskeolje i stor grad av en nasjon, Peru. Fisket har vært godt og oljeinnholdet høyt etter siste El Nino i 1998. I andre produksjonsområder har tilgangen på oljerikt råstoff stagnert eller er i tilbakegang. I øyeblikket er lagrene av fiskeolje svært små i forhold til forbruket av fiskeoljer.

Blant annet for å ”hedge” prisene på fôr til laks- og annen oppdrettsfisk i Pan Fish – systemet, har Pan Fish gått inn i pelagisk sektor av fiskerinæringen. Den eneste måten å etablere en ”prishedge” på er å kjøpe seg inn i produksjonslisenser i det pelagiske fisket. På samme måte som i opprettsnæringen, øker prisene på fiskelisenser i takt med utnyttelsen av de totale lisensene og prisene på de produkter flåten produserer (råstoff til melindustrien og til konsumsektoren). Det har ikke vært gitt nye fiskelisenser av betydning for ringnot og pelagisk trål i noe fiskeområde i verden på mange år.

Pan Fish sin satsing innenfor mel og olje er begrunnet med fysisk tilgang på råstoffene til fôrproduksjon, og den mulighet det gir for langsiktig planlegging mot markedet og sporbarhet for våre produkter.

Sist, men ikke minst ser Pan Fish pelagisk del av fiskenæringen som et meget interessant satsingsområde både i forhold til å øke vårt produktspekter i interessante markeder som Japan og Øst- Europa, og som et stort og lovende råstoffområde for nye produkter, delvis innenfor bioteknologisk industri.