MICRO SYSTEMATION LANSERAR SOFTGSM I SPANIEN

Publicerat: tor, 14 september 2000 17:13 CEST

Under en mycket välbesökt presskonferens i Madrid, den gångna veckan lanserades SoftGSM i Spanien. Journalister från ett brett spektrum av media deltog när Micro Systemation presenterade sina produkter för mobilt internet på den spansktalande marknaden. Det är den enskilt största lansering Micro Systemation gjort av sitt mjukvarubaserade GSM-modem fram till idag. Målet är att SoftGSM skall finnas tillgängligt på 240 olika försäljningsställen i Spanien under hösten. Bl a den stora varuhuskedjan Corte Ingles som har 58 varuhus över hela landet kommer att marknadsföra SoftGSM.

- Det enorma mottagandet som vi har från distributionskanalerna och media reflekterar den spanska marknadens intresse för mobil datakommunikation kommenterar Henrik Tjernberg, VD för Micro Systemation. En första order på 1600 enheter levereras i dagarna till Spanien och ytterligare leveranser är planerade för att möta efterfrågan under hösten. I och med att SoftGSM nu stödjer Ericssons, Nokias och Motorolas GSM-telefoner på såväl Windows som Mac-plattformarna så känner vi stor tillförsikt inför framtiden, detta inte bara i Spanien utan även i övriga världen. Med vår nya USB-lösning kan vi nu erbjuda mobil datakommunikation till stora grupper som tidigare varit utan denna möjlighet. Ingen annan leverantör har samma bredd och teckningsgrad som Micro Systemation har idag.

- I samband med lanseringen inbjöd Micro Systemation tillsammans med vår spanska huvuddistributör Hotline Iberica till ett seminarium då ivriga distributörer samt en representant för Apple Spanien deltog, fortsätter Henrik Tjernberg. SoftGSM kommer att finnas tillgänglig via 3 mobiltelefondistributörer i Spanien: Belson, Unitec och Lanmovil. SoftGSM kommer vidare att distribueras av datadistributörerna X-net, DTI, Cioce, Infortisa och Adli. Vid lanseringen presenterades SoftGSM för 20 journalister som representerade mer än 50 olika publikationer i Spanien. Redan idag finns produkten recenserad i spansk media avslutar Henrik Tjernberg.

Micro Systemation bedriver produktutveckling och marknadsföring av mjukvarulösningar inom område mobil datakommunikation samt därtill hörande konsultverksamhet. I november 1998 lanserade Bolaget den helt egenutvecklade produkten SoftGSM. SoftGSM är ett mjukvarumodem för GSM-kommunikation. SoftGSM ersätter hårdvara i form av exempelvis ett PC-card vid datakommunikation via GSM-nätet. Sedan den 1 december 1999 noteras B-aktien i Micro Systemation på SBI’s aktielista.